AlertEnergetykaRopa

POPiHN i Lotos świętują dzisiaj dwie ważne rocznice

Rafineria Gdańska. Fot. Grupa Lotos https://www.lotos.pl/upload/media/twitter/4594_app_news_twitter_image_dsc_0204-hdrm.jpg

Rafineria Gdańska. Fot. Grupa Lotos

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego obchodzi 25-lecie działalności. POPiHN reprezentuje największe przedsiębiorstwa sektora paliwowego. Od 2003 roku jej członkiem jest również Grupa LOTOS, której rafineria świętuje właśnie 45. rocznicę rozpoczęcia przerobu ropy naftowej.

POPiHN rozpoczęła działalność 8 grudnia 1995 roku. Przez 25 lat organizacja przyczyniła się do wejścia w życie szeregu zmian, sprzyjających branży paliwowej i odbiorcom produktów naftowych. Można tu wyliczyć m.in. likwidację pozwoleń importowych na sprowadzanie paliw płynnych czy utrzymanie stacji paliw jako obiektów funkcjonujących 24 godziny na dobę. Wprowadzono wymagania w zakresie ochrony środowiska na stacjach paliw, a jednym z głównych celów POPiHN była walka z szarą strefą na rynku paliw. Zainicjowano w tym obszarze zmiany prawne, które przyczyniły się do znacznego spadku nielegalnego obrotu paliwami oraz wzrostu dochodów zarówno legalnie działających przedsiębiorców, jak i budżetu z tytułu podatków od paliw.

Obecnie POPiHN podejmuje wyzwania związane z transformacją energetyczną. Grupa LOTOS, która została przyjęta w poczet jej członków 26 listopada 2003 roku, także angażuje się w ten trend – poprawia efektywność i inwestuje w ochronę środowiska. Na przestrzeni 25 lat wzrosło też znaczenie technologii i innowacji. Przed członkami POPiHN stoją kolejne wyzwania związane z transformacją obecnego przemysłu paliwowego na niskoemisyjny, zgodny z nowymi wymogami „Zielonego Ładu”. Dziś najważniejszymi paliwami alternatywnymi są LPG i gaz ziemny. Docelowo paliwem przyszłości będzie „zielony” wodór, najbardziej niskoemisyjny ze sposobów napędzania pojazdów. LOTOS realizuje szereg projektów w tym zakresie.

8 grudnia to również ważna rocznica dla Lotosu. Tego dnia w 1975 r. rafineria w Gdańsku rozpoczęła przerób ropy naftowej. Była pierwszym zakładem przemysłowym w PRL-u zbudowanym na zachodnich technologiach i licencjach, niezależnym od sowieckiej ropy i technologii. Była wtedy najnowocześniejszą rafinerią w Europie, z największym Blokiem Olejowym. Decyzja o jej budowie wymagała zgody Związku Radzieckiego, któremu brakowało ropy dla krajów satelickich, a ponadto chciał podpatrzeć w Gdańsku najnowsze „kapitalistyczne” technologie. Od tego czasu czterokrotnie zwiększyła produkcję i z regionalnej rafinerii stała się europejskim koncernem paliwowym. Dzisiaj należy do światowej czołówki pod względem zaawansowania technologicznego i kompleksowości przerobu ropy naftowej.

Lotos/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Farma wiatrowa Wikinger. Fot. Ibedrola

Niemcy boją się turbin i paneli z Chin. „Ryzyko sabotażu”

Rząd federalny Niemiec wyraża rosnące obawy wobec udziału chińskich producentów w dostawach kluczowych komponentów dla niemieckiej infrastruktury energetycznej. W najnowszym...
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Fot. Energoatom.

Szef Rosatomu: możemy zużyć lub zwrócić amerykańskie paliwo

Rosja jest gotowa zużyć dostarczone przez USA paliwo nuklearne, które znajduje się w Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej lub też zwrócić je...

Pompa ciepła najtańsza, olej i gaz najdroższe w ogrzewaniu domu

Polski Alarm Smogowy opublikował aktualizację kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych w Polsce, opartą na cenach paliw z maja 2025 roku. Dla...

Udostępnij:

Facebook X X X