icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Fabryka polskiego samochodu elektrycznego Izera powstanie na Śląsku

Według informacji BiznesAlert.pl dziś dojdzie do prezentacji danych na temat fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Miałaby powstać na Śląsku, w Jaworznie i wesprzeć transformację energetyczną regionu. Sama fabryka ma powstać w Jaworznie na terenie byłej kopalni piasku w bliskim sąsiedztwie elektrowni Jaworzno III.

Fabryka w Jaworznie

Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka oraz przedstawiciele spółki ElectroMobilityPoland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Miasta Jaworzno i Lasów Państwowych podpisali memorandum dot. współpracy przy przygotowaniu terenu dla fabryki samochodów elektrycznych Izera. Specjalizacja Śląska w elektromobilności ma pozwolić na wytworzenie około 15 tysięcy nowych miejsc pracy dzięki kontraktom fabryki Izery oraz jej podwykonawców. W samej fabryce zatrudnienie ma znaleźć 3 tys. pracowników, a 12 tys. w sektorach towarzyszących. Informacja o lokalizacji fabryki ma zostać przedstawiona 15 grudnia po południu w Katowicach. Sama fabryka ma powstać w Jaworznie na terenie byłej kopalni piasku w bliskim sąsiedztwie elektrowni Jaworzno III.

https://www.facebook.com/158642520992104/posts/1578328279023514/?d=n

Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400  firm, które inwestując blisko 40 mld zł. utworzyły już 80 tys. miejsc pracy. – W strefie działają zautomatyzowane, zrobotyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach. Nasz flagowy klaster Silesia Automotive and Advanced Manufacturing skupia obecnie ponad sto kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych i jest w elitarnym gronie 15 Krajowych Klastrów Kluczowych – zaznacza dr Janusz Michałek, prezes KSSE. – Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile – podkreśla.

Z kolei Paweł Silbert, prezydent Jaworzna zwraca uwagę, że dla miasta powstanie fabryki to korzyść nie tylko w postaci miejsc pracy i dodatkowych wpływów do budżetu, ale też naturalny element strategii przyjętej przez samorząd. Jej ważnym elementem jest rozwój nowoczesnej infrastruktury drogowej oraz elektromobilności. – To w naszym mieście na drogi wyjechał pierwszy autobus elektryczny w Polsce – przypomina prezydent Silbert. – Byliśmy także nominowani do prestiżowej nagrody EU Urban Road Safety Award. Fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego doskonale wpisuje się w nasze działania i mamy nadzieję, że będzie pociągać za sobą kolejne szanse na rozwój naszych przedsiębiorców i mieszkańców. Materializuje się wizja Jaworzna jako regionalnego ośrodka innowacyjnego przemysłu opartego na wiedzy i technologii. Ta wizja skłaniała mnie do tego, by konsekwentnie stawiać na e-mobility, jako trend, który będzie dominował w przyszłości. Dzisiaj możemy cieszyć się sukcesem – dodaje.

Symboliczne „wbicie łopaty” pod inwestycję jest planowane w roku 2021. Dzięki nowej fabryce pracę znajdzie tu ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwraca uwagę na czynniki, które sprawiają, że województwo śląskie jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki. – Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. We współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmą doradczą specjalizującą sięw podobnych procesach, dokładnie sprawdzaliśmy każdą z nich. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki, jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zalecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce. Dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którzy deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do  mety. W związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Jestem przekonany, że czas zainwestowany teraz zwróci się na dalszych etapach projektu – mówi prezes Zaremba.

Nowy etap dla branży

–  Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu – mówi minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka. – Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjny przemysł, który tworzy w regionie m.in. trwałe miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa – dodaje. Minister Kurtyka zapowiada również rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie. – Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów jest rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe „momentum” i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych –  podkreśla.

– Wspieramy takie projekty jak budowa fabryki Izera w województwie śląskim, gdyż jest to strategiczne działanie łączące rozwój gospodarczy z troską o ekologię i czyste powietrze – deklaruje marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski. Zaznacza, że przyszłość regionu będzie oparta między innymi na innowacyjnych przedsięwzięciach.  –  Jesteśmy liderem w Europie pod kątem oferty stworzonej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Mamy ambicje, aby w tym zrównoważonym rozwoju kwestie środowiska naturalnego, kwestie społeczne również były mocno zaakcentowane. Współpraca z administracją rządową premiera Mateusza Morawieckiego, z ministrem klimatu i środowiska Michałem Kurtyką, ze strefą ekonomiczną, samorządami i przedsiębiorcami z pewnością przyczynić się może do osiągnięcia wspólnego sukcesu. Takim bez wątpienia będzie powodzenie tego projektu, a co za tym idzie dalszy rozwój województwa śląskiego i Polski – dodaje.

Electromobilitypoland/Twitter/Wojciech Jakóbik/Bartłomiej Sawicki

AKTUALIZACJA, 15 grudnia 2020, godz. 12.55 – cytaty ministra klimatu i środowiska.

AKTUALIZACJA, 16 grudnia 2020, godz. 11.15 – cytaty spółki Electromobilitypoland.

Jakóbik: O polskości polskiego samochodu elektrycznego (FELIETON)

Według informacji BiznesAlert.pl dziś dojdzie do prezentacji danych na temat fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Miałaby powstać na Śląsku, w Jaworznie i wesprzeć transformację energetyczną regionu. Sama fabryka ma powstać w Jaworznie na terenie byłej kopalni piasku w bliskim sąsiedztwie elektrowni Jaworzno III.

Fabryka w Jaworznie

Minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka oraz przedstawiciele spółki ElectroMobilityPoland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Miasta Jaworzno i Lasów Państwowych podpisali memorandum dot. współpracy przy przygotowaniu terenu dla fabryki samochodów elektrycznych Izera. Specjalizacja Śląska w elektromobilności ma pozwolić na wytworzenie około 15 tysięcy nowych miejsc pracy dzięki kontraktom fabryki Izery oraz jej podwykonawców. W samej fabryce zatrudnienie ma znaleźć 3 tys. pracowników, a 12 tys. w sektorach towarzyszących. Informacja o lokalizacji fabryki ma zostać przedstawiona 15 grudnia po południu w Katowicach. Sama fabryka ma powstać w Jaworznie na terenie byłej kopalni piasku w bliskim sąsiedztwie elektrowni Jaworzno III.

https://www.facebook.com/158642520992104/posts/1578328279023514/?d=n

Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400  firm, które inwestując blisko 40 mld zł. utworzyły już 80 tys. miejsc pracy. – W strefie działają zautomatyzowane, zrobotyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach. Nasz flagowy klaster Silesia Automotive and Advanced Manufacturing skupia obecnie ponad sto kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych i jest w elitarnym gronie 15 Krajowych Klastrów Kluczowych – zaznacza dr Janusz Michałek, prezes KSSE. – Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile – podkreśla.

Z kolei Paweł Silbert, prezydent Jaworzna zwraca uwagę, że dla miasta powstanie fabryki to korzyść nie tylko w postaci miejsc pracy i dodatkowych wpływów do budżetu, ale też naturalny element strategii przyjętej przez samorząd. Jej ważnym elementem jest rozwój nowoczesnej infrastruktury drogowej oraz elektromobilności. – To w naszym mieście na drogi wyjechał pierwszy autobus elektryczny w Polsce – przypomina prezydent Silbert. – Byliśmy także nominowani do prestiżowej nagrody EU Urban Road Safety Award. Fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego doskonale wpisuje się w nasze działania i mamy nadzieję, że będzie pociągać za sobą kolejne szanse na rozwój naszych przedsiębiorców i mieszkańców. Materializuje się wizja Jaworzna jako regionalnego ośrodka innowacyjnego przemysłu opartego na wiedzy i technologii. Ta wizja skłaniała mnie do tego, by konsekwentnie stawiać na e-mobility, jako trend, który będzie dominował w przyszłości. Dzisiaj możemy cieszyć się sukcesem – dodaje.

Symboliczne „wbicie łopaty” pod inwestycję jest planowane w roku 2021. Dzięki nowej fabryce pracę znajdzie tu ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwraca uwagę na czynniki, które sprawiają, że województwo śląskie jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki. – Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. We współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmą doradczą specjalizującą sięw podobnych procesach, dokładnie sprawdzaliśmy każdą z nich. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki, jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zalecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce. Dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którzy deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do  mety. W związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Jestem przekonany, że czas zainwestowany teraz zwróci się na dalszych etapach projektu – mówi prezes Zaremba.

Nowy etap dla branży

–  Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu – mówi minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka. – Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjny przemysł, który tworzy w regionie m.in. trwałe miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa – dodaje. Minister Kurtyka zapowiada również rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie. – Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów jest rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe „momentum” i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych –  podkreśla.

– Wspieramy takie projekty jak budowa fabryki Izera w województwie śląskim, gdyż jest to strategiczne działanie łączące rozwój gospodarczy z troską o ekologię i czyste powietrze – deklaruje marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski. Zaznacza, że przyszłość regionu będzie oparta między innymi na innowacyjnych przedsięwzięciach.  –  Jesteśmy liderem w Europie pod kątem oferty stworzonej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Mamy ambicje, aby w tym zrównoważonym rozwoju kwestie środowiska naturalnego, kwestie społeczne również były mocno zaakcentowane. Współpraca z administracją rządową premiera Mateusza Morawieckiego, z ministrem klimatu i środowiska Michałem Kurtyką, ze strefą ekonomiczną, samorządami i przedsiębiorcami z pewnością przyczynić się może do osiągnięcia wspólnego sukcesu. Takim bez wątpienia będzie powodzenie tego projektu, a co za tym idzie dalszy rozwój województwa śląskiego i Polski – dodaje.

Electromobilitypoland/Twitter/Wojciech Jakóbik/Bartłomiej Sawicki

AKTUALIZACJA, 15 grudnia 2020, godz. 12.55 – cytaty ministra klimatu i środowiska.

AKTUALIZACJA, 16 grudnia 2020, godz. 11.15 – cytaty spółki Electromobilitypoland.

Jakóbik: O polskości polskiego samochodu elektrycznego (FELIETON)

Najnowsze artykuły