DrogiInfrastrukturaWszystko

Król: E-płatności na rzecz dróg i autostrad

Droga B6n, Niemcy

Podczas ostatniej XXII edycji toruńskiego Forum Gospodarczego – Welconomy Forum in Toruń w jednej z debat, „Nowoczesne rozwiązania i produkty dla infrastruktury”, uczestniczył m.in. Krzysztof Król

– Dzięki elektronicznym płatnościom za przejazd nie trzeba instalować bramek, które znacząco spowalniają ruch na drogach i autostradach. Do identyfikacji przejeżdżających po danym odcinku drogi samochodów mogą też służyć ich tablice rejestracyjne – mówił podczas debaty Krzysztof Król, doradca prezydenta RP.
Zdaniem Króla można im dodać szereg użyteczności. Najważniejsze, że gdyby powszechnie zaczęły działać wówczas nie byłyby już potrzebne bramki (i szlabany), bowiem odpowiednio wyposażone urządzenia elektroniczne same rozpoznają i naliczają opłaty od przejeżdżających pojazdów.

– Rozwiązałoby to problem przepustowości poszczególnych, zwłaszcza szczególnie popularnych, np. w sezonie letnim, odcinków dróg – przekonywał doradca prezydenta. – Zlikwidowane zostałyby korki, jakie pamiętamy choćby z zeszłorocznego lata na trasie A1 do Gdańska. Ale to dopiero początek drogi. Tęsknię za zapowiedzią poprzedniej minister infrastruktury i rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej sprzed roku, by jak najszybciej, może już w 2016 r., upowszechnić e-płatności.
Król przypomniał, że za kilka miesięcy nadejdą kolejne wakacje.

– Czy znów – kosztem 30, a może nawet 100 mln zł rząd zechce zwalniać w tym czasie z opłat autostradowych wszystkich kierowców przejeżdżających płatnymi odcinkami A1, a może i innymi autostradami, w weekendy (i przekazywać te kwoty prywatnemu operatorowi tej trasy)? – pytał Krzysztof Król.
Jego zdaniem e-płatności mogłyby rozwiązać problem wnoszenia opłat za postój w określonych strefach w miastach.

– Wówczas można by zlikwidować parkometry, a e-system sam rozpoznawałby, że w danym miejscu zaparkował samochód i naliczył opłatę – stwierdził dalej Krzysztof Król. – Elektroniczny system płatności rozwiązałby także jeszcze jeden problem: ewentualnych opłat za wjazd do centrów miast. Już za kilka lat skończy się obecna perspektywa finansowa UE i zabraknie środków na rozwój infrastruktury transportowej.

Wobec tego, zdaniem doradcy prezydenta RP, szybkie wprowadzenie elektronicznych płatności za przejazd pozwoliłoby na pozyskanie funduszy na dalszy jej rozwój.
– Powszechność ich stosowania byłaby sprawiedliwa, bowiem to sami użytkownicy dróg opłacaliby przyszły rozwój autostrad i innych dróg krajowych – stwierdził na zakończenie Krzysztof Król.


Powiązane artykuły

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X