AlertEnergetykaKoleje

PKP Energetyka chce współpracować przy przewozie towarów bez śladu węglowego

21 kwietnia, w trakcie pierwszego dnia Szczytu Klimatycznego TOGETAIR, w przeddzień Światowego Dnia Ziemi, CTL Logistics oraz PKP Energetyka podpisały listy intencyjne, dzięki którym przewoźnik dołącza do programu Zielona Kolei. Celem współpracy jest przejście CTL Logistics na energię z OZE, która będzie wykorzystywana zarówno do zasilania pociągów jak i infrastruktury przewoźnika.

Ekologia i przyszłość kolei

Zielona Kolej to program stworzony przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), w którym działają obie Spółki. Jego ambicją jest przejście sektora kolejowego na zasilanie z OZE w 85 procentach do 2030 roku i stu procentach docelowo. W tym roku program wszedł w fazę realizacji – obejmując sukcesywnie firmy kolejowe, które aktywnie dołączają do wyzwania transformacji kolei na pierwszy środek transportu niemal w pełni zasilany energią ze słońca i wiatru.

– Nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że Centrum Efektywności Energetycznej Kolei to projekt, który szybko przyniesie realne rozwiązania dla ekologii i tym samym przyszłości kolei. Tym rozwiązaniem jest program Zielona Kolej. Czynny udział w tym programie jest obowiązkiem każdego, aktywnego uczestnika rynku przewozowego. Kolej ma przed sobą wiele wyzwań, chociażby modernizację infrastruktury czy podniesienie przepustowość terminali. Nie na wszystkie z nich my, jako przewoźnicy, mamy wpływ. Na szczęście, dzięki Zielonej Kolei, możemy zdecydować o rodzaju energii, która zasila nasze pociągi. Zaangażowanie w eko-kolej to nasz wkład w realizację polityki klimatyczno-energetycznej kraju i w zwiększenie konkurencyjności kolei jako środka transportu – powiedział prezes CTL Logistics Grzegorz Bogacki.

Przewoźnik materializuje już eko-strategię w swojej spółce CTL Logistics GmbH. Zagraniczny oddział CTL realizuje przewozy korzystając głównie z lokomotyw elektrycznych, a także oferuje swoje usługi przy wykorzystaniu zielonej energii. Dzięki temu rośnie zaufanie Klientów i ich lojalność w stosunku do eko-partnerów biznesowych. – Teraz przyszedł czas na zdecydowane działania w zakresie redukcji emisji CO2 na rynku polskim. Stawiamy na zwiększenie udziału energii z OZE poprzez produkcję energii zielonej przez nasze Spółki z Grupy jak również sukcesywne zwiększanie jej udziału w strukturze dostaw energii dla CTL Logistics. Naszym celem jest osiągniecie min. 30 procent energii zielonej w strukturze dostaw do 2022 roku, a w kolejnych latach jej przyrostu na poziomie ok. 20–30 procent rocznie, co gwarantuje min. 80 procent zielonej energii do 2025 roku. Program Zielona Kolej idealnie wpisuje się w trendy rynkowe i cieszymy się, że również w Polsce będziemy mogli być eco-friendly – zapewnia Grzegorz Bogacki.

Na mocy podpisanych porozumień CTL Logistics i PKP Energetyka będą współpracowały w formule umowy wieloletniej, która pozwoli na wygenerowanie odpowiedniej ilości energii OZE z wykorzystaniem innowacyjnych technologicznie rozwiązań, do zasilenia pociągów z logo CTL Logistics. Dodatkowo firmy będą współdziałały w celu zainstalowania na terenach i budynkach należących do przewoźnika instalacji fotowoltaicznych, które zasilą budynki, bocznice i pozostałą infrastrukturę, co przyczyni się do realizacji celu: neutralnej emisyjnie firmy kolejowej.

PKP Energetyka

Polskie OZE napędzą zieloną kolej (WIDEO)


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Dymisja dwóch ukraińskich ministrów w związku z korupcją w energetyce

Rada Najwyższa (parlament) Ukrainy przyjęła w środę dymisję ministrów sprawiedliwości i energetyki, związanych z aferą korupcyjną w państwowym operatorze elektrowni...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Udostępnij:

Facebook X X X