icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rząd przygotowuje podstawy prawne do budowy portu instalacyjnego offshore

Ministerstwo infrastruktury przygotowuje podwaliny prawne pod kolejne akty, które pozwolą wskazać oficjalnie lokalizację portu obsługi morskich farm wiatrowych. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych.

Zmiany w prawie

Projekt nowelizacji ustawy z 2011 roku o bezpieczeństwie morskim (dalej: „UBM”), a także ustawę z 2008 roku o ochronie żeglugi i portów morskich oraz 10 innych ustaw przygotowano w związku z raportem przedstawionym przez Zespół ds. analizy przyczyn zatrzymań statków o polskiej przynależności oraz opracowania planu działań naprawczych. Przygotowano to także z zaleceniami kierowanymi przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich. Głównym celem proponowanych zmian ma być:

  •  poprawa bezpieczeństwa żeglugi,
  •  zwiększenie efektywności działań administracji morskiej w imieniu państwa bandery,
  • udoskonalenie narzędzi formalnoprawnych w obszarze sprawowania nadzoru nad czynnościami uznanych organizacji upoważnionych do działania w imieniu państwa bandery,
  • uproszczenie i zaktualizowanie ram prawnych w zakresie dopełniania formalności sprawozdawczych z wykorzystaniem Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego przez statki wchodzące do i wychodzące z portów morskich,
  • usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony żeglugi i portów,
  • umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

Zmiana ma pozwolić na wskazanie portu offshore

W kontekście sektora energetycznej najbardziej interesujący jest ostatni wątek z wymienionych zadań. Proponowana m.in. zmiana ma na celu umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi statków eksploatowanych w takich celach. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych, przy uwzględnieniu potrzeb obsługi morskich farm wiatrowych oraz ich planowanego rozmieszczenia. – Podmiotem zarządzającym takim portem będzie dyrektor urzędu morskiego, który w oparciu o art. 25 ustawy o portach i przystaniach morskich będzie mógł następnie powierzyć zadania i uprawnienia podmiotu zarządzającego na zasadach określonych w ustawie z 2016 roku o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2019 roku lub ustawie z 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Zmiany w PRS

Zapowiedziano także zmiany w ustawie z 2000 roku o Polskim Rejestrze Statków, który będzie uczestniczył m.in. e certyfikacji statków potrzebnych do budowy i serwisu morskich farm wiatrowych. Proponowana zmiana umożliwi zmniejszenie liczebności rady nadzorczej, co przyniesie oszczędności dla spółki tytułem redukcji wynagrodzenia dwóch członków. – Zaoszczędzone środki będzie można przeznaczyć na cele statutowe spółki – czytamy w uzasadnieniu. Pracę nad nowelizacją ustawy koordynuje wiceminister ministerstwa infrastruktury Marek Gróbarczyk. Przyjęcie zmian w ustawie zostało zaplanowane na koniec czerwca tego roku.

Bartłomiej Sawicki

Marszałkowski: Czy wiatr Bałtyku będzie szansą na rozwój polskiego wybrzeża?

Ministerstwo infrastruktury przygotowuje podwaliny prawne pod kolejne akty, które pozwolą wskazać oficjalnie lokalizację portu obsługi morskich farm wiatrowych. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych.

Zmiany w prawie

Projekt nowelizacji ustawy z 2011 roku o bezpieczeństwie morskim (dalej: „UBM”), a także ustawę z 2008 roku o ochronie żeglugi i portów morskich oraz 10 innych ustaw przygotowano w związku z raportem przedstawionym przez Zespół ds. analizy przyczyn zatrzymań statków o polskiej przynależności oraz opracowania planu działań naprawczych. Przygotowano to także z zaleceniami kierowanymi przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich. Głównym celem proponowanych zmian ma być:

  •  poprawa bezpieczeństwa żeglugi,
  •  zwiększenie efektywności działań administracji morskiej w imieniu państwa bandery,
  • udoskonalenie narzędzi formalnoprawnych w obszarze sprawowania nadzoru nad czynnościami uznanych organizacji upoważnionych do działania w imieniu państwa bandery,
  • uproszczenie i zaktualizowanie ram prawnych w zakresie dopełniania formalności sprawozdawczych z wykorzystaniem Krajowego Pojedynczego Punktu Kontaktowego przez statki wchodzące do i wychodzące z portów morskich,
  • usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony żeglugi i portów,
  • umożliwienie budowy przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

Zmiana ma pozwolić na wskazanie portu offshore

W kontekście sektora energetycznej najbardziej interesujący jest ostatni wątek z wymienionych zadań. Proponowana m.in. zmiana ma na celu umożliwienie budowy portu do obsługi morskich farm wiatrowych, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi statków eksploatowanych w takich celach. Zmiana polega na umożliwieniu wskazania przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, portu przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych, przy uwzględnieniu potrzeb obsługi morskich farm wiatrowych oraz ich planowanego rozmieszczenia. – Podmiotem zarządzającym takim portem będzie dyrektor urzędu morskiego, który w oparciu o art. 25 ustawy o portach i przystaniach morskich będzie mógł następnie powierzyć zadania i uprawnienia podmiotu zarządzającego na zasadach określonych w ustawie z 2016 roku o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi z 2019 roku lub ustawie z 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Zmiany w PRS

Zapowiedziano także zmiany w ustawie z 2000 roku o Polskim Rejestrze Statków, który będzie uczestniczył m.in. e certyfikacji statków potrzebnych do budowy i serwisu morskich farm wiatrowych. Proponowana zmiana umożliwi zmniejszenie liczebności rady nadzorczej, co przyniesie oszczędności dla spółki tytułem redukcji wynagrodzenia dwóch członków. – Zaoszczędzone środki będzie można przeznaczyć na cele statutowe spółki – czytamy w uzasadnieniu. Pracę nad nowelizacją ustawy koordynuje wiceminister ministerstwa infrastruktury Marek Gróbarczyk. Przyjęcie zmian w ustawie zostało zaplanowane na koniec czerwca tego roku.

Bartłomiej Sawicki

Marszałkowski: Czy wiatr Bałtyku będzie szansą na rozwój polskiego wybrzeża?

Najnowsze artykuły