AlertOnetŚrodowiskoWykopŻegluga

Port w Rotterdamie emituje tyle CO2 co duża elektrownia węglowa (INFOGRAFIKA)

Tankowiec ropa Białorus

Tankowiec Aegan Freedom for. Marinetraffic

Port w Rotterdamie emituje 14 milionów ton CO2 każdego roku, co stawia go na równi z piątym największym przemysłowym trucicielem w Europie – elektrownią węglową Weisweiler w Niemczech. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Antwerpia i Hamburg, natomiast trzy z 10 najbardziej zanieczyszczających portów znajdują się w Hiszpanii. Branża żeglugowa w zeszłym roku zanotowała rekordowe przychody, ale musi zacząć myśleć o ograniczaniu emisji.

Emisje CO2 z portów

Badanie przeprowadzone przez Transport & Environment szacuje emisje dwutlenku węgla ze statków wychodzących i wchodzących do portów z całego łańcucha dostaw, a także emisje z działań w porcie, takich jak załadunek, rozładunek i tankowanie. Ożywienie handlu po pandemii spowodowało gwałtowny wzrost cen transportu kontenerowego, ale jeszcze przed pandemią porty przeładowywały dużo więcej towarów. Na przykład w latach 2012-2019 wolumeny ładunków w Rotterdamie wzrosły o 13 procent. W związku z tym analitycy oczekują od branży żeglugowej, by również zadbała o swoją emisyjność. Proponowane są rozwiązania takie jak elektryfikacja wszelkich operacji, które zachodzą w porcie, czy przechodzenie na mniej emisyjne paliwa dla statków.

Martwić mogą dane podsumowujące emisje w poszczególnych portach w Europie. Rotterdam po raz kolejny wypada najgorzej z ważnymi metropoliami portowymi, takimi jak Antwerpia, Pireus (Ateny), Barcelona i Hamburg, które również mają słabe wyniki pod względem emisji z działalności portowej, takiej jak załadunek, rozładunek i tankowanie.

Mimo to lobbyści portowi argumentowali przeciwko bardziej rygorystycznym celom dla elektryfikacji od strony lądu, które wyeliminowałyby zanieczyszczenia w portach i lobbowali przeciwko ostrzejszym rozwiązaniom dla tankowców i masowcowców. Ten element był szczególnie ciężki do przyjęcia dla portów w Rotterdamie i Amsterdamie, gdzie emisje należą do najwyższych w Europie. Oprócz CO2 tradycyjne statki emitują znaczne ilości szkodliwych gazów, takich jak tlenek azotu (NOx) i dwutlenek siarki (SOx).

Transport&Environment/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...
Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...
Lou Martinez Sancho, dyrektor wykonawcza ds. technologii i wiceprezes ds. badań i rozwoju w Westinghouse. Fot. Burson Poland

Polska wykorzysta sztuczną inteligencję z USA w pierwszej elektrowni jądrowej

– Westinghouse wykorzystuje sztuczną inteligencję w unikalny sposób, bazując na danych operacyjnych gromadzonych przez dekady we wszystkich oddziałach firmy i...

Udostępnij:

Facebook X X X