icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Łotwa rozważa budowę własnego terminala LNG

Ze względu na ograniczoną możliwość zaspokojenia zapotrzebowania na gaz wszystkich państw bałtyckich przez terminal LNG w Kłajpedzie, Łotwa myśli o budowie własnej instalacji w Skulte.

Terminal LNG Independence (FSRU) w Kłajpedzie nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania wszystkich państw bałtyckich w razie wprowadzenia embarga na dostawy gazu z Rosji. Przepustowość litewskiego terminala pozwala na import 36 TWh energii rocznie, z czego Litwa zużywa 20 TWh, Łotwa ma zapotrzebowanie na 10 TWh, a Estonia na 5 TWh. Ze względu na przyłączenie Finlandii do systemu przesyłu gazu państw bałtyckich z pomocą gazociągu BalticConnector, która potrzebuje 30 TWh, a także Polski od pierwszego maja 2022, może wzrosnąć zapotrzebowanie na gaz.

Pomysł budowy nowego terminala LNG wspierają inwestorzy z USA i Bliskiego Wschodu, którzy chcą zaangażować się w jego powstanie jako uzupełnienie terminala litewskiego. Terminal łotewski miałby zostać podłączony do estońskiego węzła Paldiski.

Państwa unijne rozważają embargo na gaz i ropę z Rosji za jej atak na Ukrainę. Polska i Litwa popierają takie rozwiązanie.

Neftegaz/Mariusz Marszałkowski

Ze względu na ograniczoną możliwość zaspokojenia zapotrzebowania na gaz wszystkich państw bałtyckich przez terminal LNG w Kłajpedzie, Łotwa myśli o budowie własnej instalacji w Skulte.

Terminal LNG Independence (FSRU) w Kłajpedzie nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania wszystkich państw bałtyckich w razie wprowadzenia embarga na dostawy gazu z Rosji. Przepustowość litewskiego terminala pozwala na import 36 TWh energii rocznie, z czego Litwa zużywa 20 TWh, Łotwa ma zapotrzebowanie na 10 TWh, a Estonia na 5 TWh. Ze względu na przyłączenie Finlandii do systemu przesyłu gazu państw bałtyckich z pomocą gazociągu BalticConnector, która potrzebuje 30 TWh, a także Polski od pierwszego maja 2022, może wzrosnąć zapotrzebowanie na gaz.

Pomysł budowy nowego terminala LNG wspierają inwestorzy z USA i Bliskiego Wschodu, którzy chcą zaangażować się w jego powstanie jako uzupełnienie terminala litewskiego. Terminal łotewski miałby zostać podłączony do estońskiego węzła Paldiski.

Państwa unijne rozważają embargo na gaz i ropę z Rosji za jej atak na Ukrainę. Polska i Litwa popierają takie rozwiązanie.

Neftegaz/Mariusz Marszałkowski

Najnowsze artykuły