AlertInfrastrukturaLotniskaŚrodowiskoWykop

Paliwa syntetyczne mogą zdekarbonizować lotnictwo, ale potrzebują wsparcia

Paliwo syntetyczne, wytwarzane przez połączenie zielonego wodoru i dwutlenku węgla, może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat. W nowej prognozie Transport&Environment (T&E) przeanalizowało planowane moce produkcyjne 18 europejskich producentów paliw syntetycznech.

Paliwa syntetyczne dla lotnictwa

Do 2025 roku linie lotnicze będą miały dostęp do ponad 0,16 mln ton paliw syntetycznych rocznie. Do 2030 roku będzie to ponad 1,83 mln ton. Stanowi to 3,65 procent zapotrzebowania na paliwo w Europie i pozwoliłoby zaoszczędzić równowartość do 5 Mt CO2, czyli lub emisje odpowiadające 30 tysiącom lotów transatlantyckich. Problem jednak leży w tym, że decydenci nie zapewniają wystarczających zachęt do dalszego rozwoju produkcji.

– Paliwa syntetyczne są czystym rozwiązaniem dla silników odrzutowych przyszłości i muszą być wybieralną opcją zarówno dla linii lotniczych, jak i decydentów politycznych. Szansa dla Europy jest bezprecedensowa pod względem ograniczania wpływu na klimat, tworzenia miejsc pracy i napędzania autonomii strategicznej. Teraz nadszedł czas, aby ustawodawcy krajowi i europejscy zwiększyli popularność i nakazali stosowanie paliw syntetycznych w lotnictwie – czytamy w analizie T&E.

Aby paliwa syntetyczne miały prawie zerową emisję gazów cieplarnianych i były produkowana na dużą skalę, niezbędne są dwa warunki. Po pierwsze, wodór musi być produkowany przy użyciu dodatkowej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (tzw. zielony wodór). Po drugie, dwutlenek węgla musi być wychwytywany z atmosfery w procesie znanym również jako bezpośrednie wychwytywanie powietrza (DAC).

Transport&Environment/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom pod wpływem sankcji kłania się Serbii, która otwiera przed nim UE

Rosyjski koncern zawarł nowy kontrakt z Serbią, umowa dotyczy dostaw gazu. Obejmuje ona dostarczenie ponad sześciu milionów metrów sześciennych gazu...
czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...

Udostępnij:

Facebook X X X