InfrastrukturaKolejeWszystko

Karasiński: Testy nowego pociągu dla PKP Intercity

Pierwszy pociąg FLIRT3 jest już testowany na specjalnym torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Pojazd jest aprawdzany w ekstremalnych warunkach pod kątem bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Konsorcjum Stadler Polska-NEWAG prowadzi testy nowego pociągu zamówionego przez PKP Intercity. To pierwszy w Polsce dalekobieżny FLIRT trzeciej generacji, spełniający najwyższe standardy bezpieczeństwa. Próby prowadzone są w ośrodku Instytutu Kolejnictwa.

Celem testów jest kompleksowe sprawdzenie systemów pociągu, np. układu napędowego, układu hamulcowego czy systemu antypoślizgowego – wyjaśnia Magdalena Dankowska, Kierownik Projektu w Stadler Polska. – Podczas prób chcemy wyeliminować ewentualne błędy, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podróżnym – dodaje.

Po zakończeniu testów prowadzonych przez konsorcjum, pojazd zostanie przekazany Instytutowi Kolejnictwa, który dokona oficjalnego badania homologacyjnego, obejmującego sprawdzenie układu hamulcowego pojazdu bez obciążenia oraz przy maksymalnym dociążeniu, badanie poziomu hałasu, kompatybilności elektromagnetycznej, pantografu, oświetlenia oraz urządzeń bezpieczeństwa.

Po uzyskaniu homologacji rozpoczną się odbiory pojazdów. Zgodnie z kontraktem 20 zamówionych składów PKP Intercity otrzyma do końca października br. – mówi Grzegorz Knop, Kierownik Projektu w NEWAG S.A.

Pasażerowie wsiądą na pokład pociągów FLIRT3 w grudniu tego roku. Zostaną one włączone do obsługi składów na liniach: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia – Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków – Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).

20 nowych pociągów typu FLIRT3 to element programu inwestycyjnego PKP Intercity opiewającego na kwotę 4,3 mld zł netto – podkreśla Marcin Karasiński, Dyrektor Projektu w PKP Intercity. – Część środków pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. W przypadku tego projektu dofinansowanie wynosi aż 70% – dodaje.

Konsorcjum Stadler Polska-NEWAG produkuje 20 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity. Wartość projektu to 1 mld 621 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat.

Źródło: PKP Intercity


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X