Firma technologiczna Intramotev z siedzibą w Missouri (USA) wdraża samobieżne wagony z napędem akumulatorowym. Na początek otrzymała ona od ich producenta Iron Senergy, trzy tego rodzaju wagony, które mają kursować na linii o długości ok. 25 km., z kopalni węgla Cumberland do portu Alicia Harbor Facility, położonego nad rzeką Monongahela w zachodniej Pensylwanii.
Będzie to pierwsze na świecie wdrożenie samobieżnych wagonów z napędem elektrycznym w tradycyjnym pociągu towarowym, wykorzystujące hamowanie regeneracyjne i technologię akumulatorów w celu zmniejszenia zużycia oleju napędowego przez lokomotywy, co skutkuje niższymi kosztami dla operatorów i zmniejszeniem wpływu na emisje związane z operacjami kolejowymi.
Tego rodzaju samobieżne wagony towarowe w przyszłości mają być wykorzystane w szerszej skali. Ich celem jest wyeliminowanie tysięcy ciężarówek towarowych, które każdego dnia poruszają się po zakorkowanych autostradach w całym kraju, emitując szacunkowo 433 miliony ton emisji dwutlenku węgla rocznie. Dzieje się to, gdy blisko milion wagonów towarowych stoi bezczynnie w rozjazdach, czekając na lokomotywy, które dowiozą je do miejsca przeznaczenia. Samobieżne wagony poprawiają sprawność komunikacyjną, gdyż każdy z nich może być natychmiast wysłany w drogę po jego załadowaniu.
Działanie te są odpowiedzią na wyzwania klimatyczne Federalnej Administracji Kolei do współpracy z właścicielami i operatorami sieci kolejowej w USA oraz producentami sprzętu kolejowego, aby osiągnąć zerową emisję gazów cieplarnianych netto do 2050 r. Operatywnie, program szerszego wykorzystania samobieżnych wagonów elektrycznych aktualnie obejmuje krótkie odcinki tras kolejowych przeznaczonych do formownia dalekobieżnych składów pociągów towarowych.
Adam Maksymowicz