Klienci amerykańskiej firmy Venture Global LNG znanej z kontraktów z PGNiG chcą się sądzić z Amerykanami w arbitrażu za niedostarczanie gazu w kontraktach terminowych, który trafia bez przeszkód na giełdę. Venture odrzuca te oskarżenia.
Projekt terminalu LNG w Calcasieu Pass firmy Venture Global LNG rozpoczął eksport gazu w marcu 2022 roku. Jednakże problemy techniczne z czerwca miały uniemożliwić dostawy komercyjne, wywołując niezadowolenie klientów z Europy Zachodniej. Chodzi o usterki źródła zasilania obiektu, który był chwalony jako najszybciej wybudowany gazoport w USA.
Włoski Edison skierował spór o niedostarczenie gazu do arbitrażu. Hiszpański Repsol złożył skargę w Departamencie Energii USA, domagając się ponownej oceny czy Venture wywiązuje się z wymogów z wydanego pozwolenia na gazoport. Klienci Venture Global LNG podnoszą, że ta firma sprzedaje dalej gaz na rynku spotowym, gdzie uzyskuje wyższe ceny. Edison i Repsol podpisali umowy przy cenach giełdowych gazu w Europie w wysokości 8-12 dolarów za mmbtu, ale kryzys energetyczny wywindował je do maksymalnie 89 dolarów w sierpniu 2022 roku. Dostawy z Calcasieu Pass od marca 2022 roku do chwili obecnej były realizowane w kontraktach spotowych, odnoszących się do bieżącej ceny gazu a nie formuły umów długoterminowych.
Venture odrzuca takie oskarżenia uznając je za próbę poprawy pozycji negocjacyjnej i zapewnia, że wywiązuje się ze zobowiązań długoterminowych. Zdaniem tej spółki dostawy realizowane dotąd nie były komercyjne, ale przedkomercyjne, to znaczy poprzedzające pełne rozpoczęcie pracy instalacji. W ten sposób na rynek dotarło już według wyliczeń Reutersa co najmniej 177 ładunków wartych 15,3 mld dolarów do maja 2023 roku. Calcasieu Pass LNG to pierwszy z trzech planowanych gazoportów Venture Global LNG. Jego przepustowość w pierwszej fazie to 12 mln ton LNG rocznie. Pozostałe projekty to Plaquemines LNG i Delta LNG. Wszystkie razem mają dać 20 mln ton LNG rocznie na eksport.
Polski PGNiG (obecnie część Orlenu) zawarł dwie umowy długoterminowe na dostawy LNG od spółek-córek Venture Global LNG na dostawy po milionie ton LNG rocznie przez 20 lat w formule free on board pozwalającej na reeksport, na przykład z pomocą floty gazowców wyczarterowanej przez PGNiG. PGNiG aneksował umowę z tymi spółkami o dodatkowe 2 mln ton, podnosząc łączny wolumen dostaw do 5,5 mln ton rocznie. Tym samym spółki Venture Global LNG będą największymi dostawcami gazu skroplonego do Polski. Drugi w zestawieniu jest katarski Qatargas
Dostawy z terminalu Calcasieu Pass LNG miały ruszyć najwcześniej w 2022 roku, a z Plaquemines LNG w 2023 roku. Pierwszy ładunek dostarczony w ramach umowy z Venture Glboal LNG dotarł do terminalu w Świnoujściu w maju 2022 roku. Dostawy roczne z Calcasieu Pass LNG do PGNiG mają sięgnąć w 2023 roku 1,5 mln ton LNG, czyli dwóch mld m sześc. po regazyfikacji).
Do chwili publikacji tego materiału PGNiG nie zgłosiło sporów z Venture Global LNG.
Reuters / Venture Global LNG / Wojciech Jakóbik