AlertBezpieczeństwoEnergetykaRopa

Chiny oszczędzają miliardy na cenzurowanej ropie i ratują reżimy objęte sankcjami

Rzeka Jangcy w Chinach. Źródło: Wikipedia

Rzeka Jangcy w Chinach. Źródło: Wikipedia

Chińczycy zdołali oszczędzić około 10 mld dolarów na zakupie ropy rosyjskiej, wenezuelskiej i irańskiej objętej ceną maksymalną G7, Unii Europejskiej i Australii. Przy okazji dają kroplówkę budżetom tamtejszych reżimów.

Według Reutersa Iran, Rosja i Wenezuela odpowiadały za 2,765 mln baryłek dziennie dostaw morskich do Chin w dziewięciu miesiącach 2023 roku odpowiadając za około 25 procent dostaw w porównaniu do 21 procent w 2022 roku i 12 procent w 2020 roku. Te dostawy dały Państwu Środka oszczędność około 10 mld dolarów w porównaniu z cenami oferowanymi przez dostawców, którzy nie są objęci sankcjami zachodnimi. Z kolei środki z Chin trafiają do budżetów wspomnianych państw, reperując je w obliczu obostrzeń.

Dane Vortexy i Kplera widziane przez Reutersa pokazują, że Rosjanie dostarczyli 1,3 mln baryłek dziennie ropy do Chin drogą morską i 800 tysięcy baryłek dziennie ropociągiem ESPO. Dostawy między styczniem a wrześniem 2023 roku wzrosły o 400 tysięcy baryłek dziennie.

Reuters obliczył, że Chiny zaoszczędziły 4,34 mld dolarów na dostawach ropy Urals po cenie maksymalnej narzuconej przez G7, Unię Europejską i Australię w wysokości 60 dolarów w porównaniu do mieszanek brazylijskiej czy omańskiej. Przecena na ropie wenezuelskiej względem kolumbijskiej sięgała przeciętnie 10 dolarów na baryłce, a na wenezuelskiej kontra omańskiej około 15 dolarów. Oszczędności w Iranie sięgnęły 4,2 mld dolarów na dostawach około miliona baryłek dziennie w badanym okresie. Przecena względem Brent sięgała nawet 17 dolarów za baryłkę. Oszczędności w Wenezueli sięgnęły 1,17 mld dolarów przy dostawach w styczniu-wrześniu 2023 sięgających 430 tysięcy baryłek dziennie.

Co ciekawe, państwowe Sinopec i PetroChina nie kupują ropy z Iranu i Wenezueli. Robią to tak zwani „prywatni dostawcy” nie obawiający się ryzyka związanego z sankcjami. Ich marża na handlu tego typu wzrosła z około 50 juanów na tonie ropy w hurcie w 2022 roku do 567 juanów obecnie. Jednakże ci odbiorcy, a wśród nich głównie hub rafineryjny Shandong, mają narzucone kwoty importowe. Amerykanie mogą także zaostrzyć sankcje, by uniknąć ich omijania. Jeden z ładunków zmierzających do Shandong został zakwalifikowany jako zużyty bitumen, a faktycznie był ropą irańską, co wykazała inspekcja państwowa.

Reuters / Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Kryzys paliwowy w reżimie naftowym na który nie pomoże sojusz Arabii i Rosji (ANALIZA)


Powiązane artykuły

Mocny wzrost importu LNG w Niemczech to efekt wzmożenia eksportu gazu

Dane Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) pokazują, że od końca kwietnia 2025 roku Niemcy znacznie zwiększyły import LNG. Rekord padł 8...
Ukraiński żołnierz niesie 155 mm pocisk artyleryjski przed ostrzelaniem rosyjskich pozycji z dostarczonej przez USA haubicy M777 w obwodzie charkowskim na Ukrainie, foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Ukraina walczy o samowystarczalność w produkcji amunicji NATO

Mimo intensywnego rozwoju krajowego przemysłu zbrojeniowego, Ukraina wciąż nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić zapotrzebowania własnej armii na amunicję kalibru...

Wakacyjne promocje tylko z nazwy. Tańsze tankowanie głównie w weekendy

Koncerny paliwowe przygotowały dla kierowców wakacyjne rabaty na paliwo tankowane na ich stacjach. Inaczej niż w ostatnich latach obowiązują one...

Udostępnij:

Facebook X X X