AlertEnergetykaGaz.OnetWykop

FSRU: Porty i gazownicy łączą siły na rzecz pływającego gazoportu w Polsce

Projekt FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Fot. Krk LNG

Projekt FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Fot. Krk LNG

Porty w Gdyni oraz Gdańsku łączą siły z operatorem Gaz-System na rzecz budowy jednostki do magazynowania i regazyfikacji LNG zwanej pływającym gazoportem.

Porozumienia dzieli prace na etapie projektowania i konstrukcji, określa kamienie milowe projektu, dzieli koszty miedzy uczestników.

Gaz-System będzie odpowiedzialny za wybudowanie:

  • infrastruktury niezbędnej do obsługi Terminalu FSRU, w tym infrastruktury hydrotechnicznej,
  • gazociągu podmorskiego (o dł. ok. 3 km), który połączy Terminal FSRU z krajowym systemem przesyłowym,
  • gazociągów lądowych (ok. 250 km) Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja.

Urząd Morski w Gdyni ma za zadanie wykonać:

  • falochron,
  • tor wodny podejściowy do linii łączącej północną główkę falochronu osłonowego południowo-wschodniego Portu Północnego z zachodnią główką projektowanego falochronu FSRU,
  • obrotnicę,
  • oznakowanie nawigacyjne związane z infrastrukturą dostępową.

– Polska gospodarka rozwija się dynamicznie i potrzebuje nowoczesnych i wydajnych technologii. Inwestycja Gaz-System w Zatoce Gdańskiej – terminal pływający LNG typu FSRU – jest odpowiedzią na potrzeby rynku nie tylko krajowego, ale także państw Europy Środkowo-Wschodniej. Chcę podkreślić, że do realizacji tego ważnego dla Polski projektu niezbędne jest wspólne zrozumienie celu i współpraca wielu urzędów i instytucji, a podpisane dziś porozumienia są tego wyrazem – powiedziała Anna Łukaszewska-Trzeciakowska, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.

– Przepustowość Terminalu zabezpieczy ponad 30 procent krajowego zapotrzebowania. FSRU przyśpieszy wewnętrzny rozwój Polski i umocni gospodarczą pozycję naszego kraju w regionie poprzez powstanie hubu gazowego dla potrzeb państw ościennych – powiedział Marcin Chludziński, prezes Gaz-System.

Trwają już prace projektowe urzędu morskiego w Gdyni w sprawie falochronu i systemu nawigacyjnego. Gaz-System projektuje już gazociąg podmorski łączący FSRU z systemem przesyłowym. Polacy deklarowali, że mogliby sprowadzić FSRU o pojemności 6,1 mld m sześc. rocznie w 2028 roku, ale ze względu na kryzys energetyczny może się to stać wcześniej. W grę wchodzi także FSRU2 o mocy do 4,5 mld m sześc. rocznie, jeżeli trwająca procedura open season potwierdzi zainteresowanie dostawami LNG wśród klientów z krajów sąsiednich: Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii lub Ukrainy. Gaz-System ma także jesienią wybrać dostawcę jednostki lub jednostek FSRU.

Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro – podaje spółka.

Gaz-System / Wojciech Jakóbik

Moskwa: Polska nie może zamienić zależności od importu gazu na OZE z importu


Powiązane artykuły

FSRU. Fot. Hoegh LNG.

Niemiecka młodzieżówka protestuje przeciwko pływającemu gazoportowi

Młodzieżówka niemieckiej partii socjaldemokratycznej (SPD), także znana pod nazwą Jusos, Młodzi Socjaliści dołączyli do protestów ruchu proklimatycznego Fridays for Future...

Afrykański wodór może się okazać drogi i ryzykowny dla Niemiec

Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM), Uniwersytet Oksfordzki i Politechnika Federalna w Zurychu przeprowadziły badanie dotyczące produkcji zielonego wodoru, z którego...

Pomorze napędza transformację energetyczną

30 maja przedstawiciele Polskiej Spółki Gazownictwa wzięli udział w konferencji „Czysta energia dla klimatu”, która odbyła się na Politechnice Koszalińskiej....

Udostępnij:

Facebook X X X