Northvolt ogłosił wprowadzenie na rynek baterii sodowo-jonowej, która cechuje się wyższą wydajnością i jest przyjazna środowisku. Ogniwo będzie wykorzystywane w magazynach energii. Prawdopodobne jest, że spółka będzie je produkować w swojej fabryce w Gdańsku.
Nowa bateria została przetestowana w Northvolt Labs w szwedzkim Västerås. Firma podaje, że ogniwo osiągnęło najlepszą w swojej klasie gęstość energii w postaci 160 Wh/kg. Ideą jego stworzenia była produkcja w sposób zrównoważony dla środowiska i tani.
Według Northvoltu nowa technologia jest bezpieczniejsza, bardziej zielona i tańsza od baterii stworzonych na bazie nikielu, magnanu, kobaltu czy fosforanu żelaza. Do jej produkcji wykorzystuje się żelazo i sód. Ogniwo zbudowane jest na bazie anody węglowej i katody z bieli pruskiej. Northvolt opracował tę technologię w ramach partnerstwa z Altris, w dalszej perspektywie nowy typ zielonych baterii ma być podstawowym rozwiązaniem w firmie.
Prezes polskiego odłamu spółki, Robert Chryc-Gawrychowski, twierdzi, że technologia sodowo-jonowa jest nie tylko przełomowa ale ma duże znaczenie w kontekście polskim. W Gdańsku znajduje się fabryka spółki, która produkuje bateryjne systemy magazynowania energii.
Spółka ma zamiar rozwijać projekt, dzięki czemu nowy typ ogniw ma być wykorzystywany w pojazdach elektrycznych.
– Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność umożliwiającą magazynowanie energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych baterii, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości dla generacji energii odnawialnej. Już sam potencjał technologii sodowo-jonowej na tym rynku będzie miał ogromny wpływ na globalną elektryfikację – mówi Peter Carlsson, dyrektor generalny Northvoltu.
Northvolt / Marcin Karwowski
Jakie tajniki skrywają baterie i magazyny energii z Chin? Spięcie