AlertChemiaEnergetykaEnergia elektrycznaMotoryzacja

Northvolt okazuje się być godnym bateryjnego Świętego Graala

Bateria sodowo-jonowa

Fot. Northvolt

Northvolt ogłosił wprowadzenie na rynek baterii sodowo-jonowej, która cechuje się wyższą wydajnością i jest przyjazna środowisku. Ogniwo będzie wykorzystywane w magazynach energii. Prawdopodobne jest, że spółka będzie je produkować w swojej fabryce w Gdańsku.

Nowa bateria została przetestowana w Northvolt Labs w szwedzkim Västerås. Firma podaje, że ogniwo osiągnęło najlepszą w swojej klasie gęstość energii w postaci 160 Wh/kg. Ideą jego stworzenia była produkcja w sposób zrównoważony dla środowiska i tani.

Według Northvoltu nowa technologia jest bezpieczniejsza, bardziej zielona i tańsza od baterii stworzonych na bazie nikielu, magnanu, kobaltu czy fosforanu żelaza. Do jej produkcji wykorzystuje się żelazo i sód. Ogniwo zbudowane jest na bazie anody węglowej i katody z bieli pruskiej. Northvolt opracował tę technologię w ramach partnerstwa z Altris, w dalszej perspektywie nowy typ zielonych baterii ma być podstawowym rozwiązaniem w firmie.

Prezes polskiego odłamu spółki, Robert Chryc-Gawrychowski, twierdzi, że technologia sodowo-jonowa jest nie tylko przełomowa ale ma duże znaczenie w kontekście polskim. W Gdańsku znajduje się fabryka spółki, która produkuje bateryjne systemy magazynowania energii.

Spółka ma zamiar rozwijać projekt, dzięki czemu nowy typ ogniw ma być wykorzystywany w pojazdach elektrycznych.

– Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność umożliwiającą magazynowanie energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych baterii, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości dla generacji energii odnawialnej. Już sam potencjał technologii sodowo-jonowej na tym rynku będzie miał ogromny wpływ na globalną elektryfikację – mówi Peter Carlsson, dyrektor generalny Northvoltu.

Northvolt / Marcin Karwowski

Jakie tajniki skrywają baterie i magazyny energii z Chin? Spięcie


Powiązane artykuły

Francuski rząd chce mieć kilka razy więcej stacji ładowania dla elektryków do 2030 roku 

W połowie maja przedstawiciele francuskiego rządu przedstawili plan, który ma na celu rozwój sieci do ładowania samochodów elektrycznych. Według Francuskiej...
Farma wiatrowa Wikinger. Fot. Ibedrola

Niemcy boją się turbin i paneli z Chin. „Ryzyko sabotażu”

Rząd federalny Niemiec wyraża rosnące obawy wobec udziału chińskich producentów w dostawach kluczowych komponentów dla niemieckiej infrastruktury energetycznej. W najnowszym...
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Fot. Energoatom.

Szef Rosatomu: możemy zużyć lub zwrócić amerykańskie paliwo

Rosja jest gotowa zużyć dostarczone przez USA paliwo nuklearne, które znajduje się w Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej lub też zwrócić je...

Udostępnij:

Facebook X X X