icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Indyjski start-up ma patent na recykling akumulatorów

Recykling elektroniki w dużej mierze opiera się na unieszkodliwianiu zużytego sprzętu. Jednak indyjski start-up Metastable z siedzibą w Bangalore (południowe Indie) dzięki swojej technologii recyklingu specjalizuje się w wyodrębnianiu cennych metali w zużytych bateriach litowo-jonowych, co może okazać się rewolucją dla rozwoju elektromobilności – pisze brytyjski Financial Times.

Elektromobilność w Indiach raczkuje, a kraj ten posiada niewielkie zasoby pierwiastków ziem rzadkich takich jak kobalt, nikiel i lit, które są wykorzystywane do produkcji baterii, a rozwój produkcji opiera się o import surowców. Sytuacja ta sprawia, że zmusza Indie przemyślenia swojej długofalowej strategii w tym segmencie.

Okazuje się, że recykling baterii litowo-jonowych, które zasilają smartfony i pojazdy elektryczne na całym świecie, to jeden z najlepszych sposobów uzyskania rzadkich metali potrzebnych do produkcji nowych baterii. Co ważne, pod tym względem Chiny znacząco wyprzedzają konkurencję, gdzie największy zakład recyklingu akumulatorów ma zdolność przerobu 120 tysięcy ton rocznie.

Financial Times podaje, że indyjski naukowiec Shubham Vishvakarma jest współzałożycielem start-upu Metastable Materials zajmującego się recyklingiem akumulatorów do samochodów elektrycznych, który może zrewolucjonizować nasze podejście do recyklingu i zmniejszyć koszty produkcji baterii.

Podejście indyjskiego naukowca w dużej mierze polega na ponownym przemyśleniu sposobu, w jaki postrzegamy recykling. Zamiast pozbywać się i utylizować odpady, dzięki specjalnej obróbce można odzyskać pierwiastki ziem rzadkich i wykorzystać je ponownie w procesie produkcji.

FT wskazuje, że odzyskiwanie materiałów z akumulatorów jest stosowane w komercyjnej fabryce Metastable o zdolności recyklingu sięgających 5 ton dziennie. Vishvakarma podkreśla, że skala projektu jest mała i nie może się równać do mocy chińskich gigantów, ale należy pamiętać, że jest to projekt pilotażowy, który z czasem nabierze rozmachu. Obecnie zakład Metastable to jeden z największych zakładów recyklingu akumulatorów w Indiach.

Mimo ambitnych planów Metastable stoi przed licznymi wyzwaniami. Najważniejszym z nich jest „logistyka zwrotna”, która polega na pozyskiwaniu zużytych akumulatorów od największych producentów. Vishvakarma opisuje to jako „piętę achillesową całej branży recyklingu”.

Wyraża on nadzieję, że w przyszłości producenci samochodów i firmy zajmujące się magazynowaniem energii będą przychylniej zaczną dostrzegać szanse, jakie kryją się za recyklingiem baterii litowo-jonowych. Jednak w perspektywie krótkoterminowej Metastable będzie musiał kupować zużyte baterie na targu złomu, na którym zbierana jest elektronika z regionu New Delhi. Takie rynki są zaopatrywane przez niezliczoną liczbę indyjskich zbieraczy odpadów, których karkołomna i niebezpieczna praca za niskie wynagrodzenie stanowi podstawę krajowej gospodarki recyklingowej.

Financial Times / Jacek Perzyński

Jakie tajniki skrywają baterie i magazyny energii z Chin? Spięcie

Recykling elektroniki w dużej mierze opiera się na unieszkodliwianiu zużytego sprzętu. Jednak indyjski start-up Metastable z siedzibą w Bangalore (południowe Indie) dzięki swojej technologii recyklingu specjalizuje się w wyodrębnianiu cennych metali w zużytych bateriach litowo-jonowych, co może okazać się rewolucją dla rozwoju elektromobilności – pisze brytyjski Financial Times.

Elektromobilność w Indiach raczkuje, a kraj ten posiada niewielkie zasoby pierwiastków ziem rzadkich takich jak kobalt, nikiel i lit, które są wykorzystywane do produkcji baterii, a rozwój produkcji opiera się o import surowców. Sytuacja ta sprawia, że zmusza Indie przemyślenia swojej długofalowej strategii w tym segmencie.

Okazuje się, że recykling baterii litowo-jonowych, które zasilają smartfony i pojazdy elektryczne na całym świecie, to jeden z najlepszych sposobów uzyskania rzadkich metali potrzebnych do produkcji nowych baterii. Co ważne, pod tym względem Chiny znacząco wyprzedzają konkurencję, gdzie największy zakład recyklingu akumulatorów ma zdolność przerobu 120 tysięcy ton rocznie.

Financial Times podaje, że indyjski naukowiec Shubham Vishvakarma jest współzałożycielem start-upu Metastable Materials zajmującego się recyklingiem akumulatorów do samochodów elektrycznych, który może zrewolucjonizować nasze podejście do recyklingu i zmniejszyć koszty produkcji baterii.

Podejście indyjskiego naukowca w dużej mierze polega na ponownym przemyśleniu sposobu, w jaki postrzegamy recykling. Zamiast pozbywać się i utylizować odpady, dzięki specjalnej obróbce można odzyskać pierwiastki ziem rzadkich i wykorzystać je ponownie w procesie produkcji.

FT wskazuje, że odzyskiwanie materiałów z akumulatorów jest stosowane w komercyjnej fabryce Metastable o zdolności recyklingu sięgających 5 ton dziennie. Vishvakarma podkreśla, że skala projektu jest mała i nie może się równać do mocy chińskich gigantów, ale należy pamiętać, że jest to projekt pilotażowy, który z czasem nabierze rozmachu. Obecnie zakład Metastable to jeden z największych zakładów recyklingu akumulatorów w Indiach.

Mimo ambitnych planów Metastable stoi przed licznymi wyzwaniami. Najważniejszym z nich jest „logistyka zwrotna”, która polega na pozyskiwaniu zużytych akumulatorów od największych producentów. Vishvakarma opisuje to jako „piętę achillesową całej branży recyklingu”.

Wyraża on nadzieję, że w przyszłości producenci samochodów i firmy zajmujące się magazynowaniem energii będą przychylniej zaczną dostrzegać szanse, jakie kryją się za recyklingiem baterii litowo-jonowych. Jednak w perspektywie krótkoterminowej Metastable będzie musiał kupować zużyte baterie na targu złomu, na którym zbierana jest elektronika z regionu New Delhi. Takie rynki są zaopatrywane przez niezliczoną liczbę indyjskich zbieraczy odpadów, których karkołomna i niebezpieczna praca za niskie wynagrodzenie stanowi podstawę krajowej gospodarki recyklingowej.

Financial Times / Jacek Perzyński

Jakie tajniki skrywają baterie i magazyny energii z Chin? Spięcie

Najnowsze artykuły