AlertBezpieczeństwoEnergetykaGaz.Żegluga

Gazowce zaczynają wycofywać się z Morza Czerwonego przez ataki Huti 

LNG Novatek

Fot. SCF

Statki przewożące skroplony gaz ziemny (LNG) rezygnują z tras przebiegających przez Morze Czerwone. Ma to związek z wojną Izraela z Hamasem oraz kolejnymi przypadkami ataków z wykorzystaniem dronów przez rebeliantów Huti, których wspiera Iran – podaje Bloomberg.

Według danych agencji Bloomberg od zeszłego piątku co najmniej pięć statków zmieniło kurs, oddalając się od wód u wybrzeży Jemenu, nieuniknionego punktu nawigacyjnego dla statków korzystających z Kanału Sueskiego łączącego Europę i Azję. Jednak nie jest potwierdzone, czy wszystkie statki zostały zmieniły szlak dostaw.

Firmy transportujące LNG do Europy, w tym brytyjski BP i norweski Equinor, decydują się unikać Morza Czerwonego po tym, jak wspierani przez Iran bojownicy Huti nasilili ataki wspierające Hamas. Według danych dostawy z Kataru, jednego z największych producentów LNG na świecie i kluczowego dostawcy do Europy, nadal przepływają przez Morze Czerwone w kierunku Kanału Sueskiego.

Należy dodać, że do przekierowań dochodzi również w czasie, gdy inna na świecie ważna droga wodna między oceanami dla LNG, Kanał Panamski, jest poważnie ograniczona przez suszę, co powoduje wydłużenie dostaw. Oznacza to, że dostawy skroplonego gazu z USA do Azji mogą wymagać dłuższych tras wokół południowej Afryki.

Rynek cen energii już reaguje na napięcie na Bliskim Wschodzie. Jak podaje Bloomberg, europejskie ceny gazu ziemnego wzrosły w poniedziałek o 7 procent w związku z rosnącymi obawami przed zakłóceniami w przepływach energii.

Bloomberg / Jacek Perzyński

Mnożą się zagrożenia dla stabilności cen gazu w Europie


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X