icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wydobycie litu jest coraz mniej rentowne przez Chiny

Branża wydobywcza zajmująca się wydobyciem litu obniża koszty i ogranicza plany zwiększenia produkcji po tym, jak zmniejszenie popytu w Chinach na pojazdy elektryczne spowodowało spadek cen. W ciągu 12 miesięcy cena metalu spadła o ponad 80 procent – podaje Financial Times.

Według grupy danych Benchmark Mineral Intelligence w zeszłym roku cena litu spadła o ponad 80 procent do 13 200 dolarów za tonę, co stanowi najniższy poziom od 2020 roku. Skutki uboczne zmusiły górników, głównie w Australii, która wytwarza 40 procent światowych dostaw, do ograniczenia produkcji, ponieważ malejący popyt na pojazdy elektryczne powoduje, że w łańcuchu dostaw gromadzą się zbyt duże zapasy surowca.

Chociaż lit nie spadł tak nisko, jak w latach 2019–2020, kiedy osiągnął najniższy poziom około 6000 dolarów za tonę, to rentowność produkcji wielu producentów stoi pod wielkim znakiem zapytania.

Goldman Sachs szacuje, że w tym roku nadwyżka wyniesie 200 tys. ton ekwiwalentu węglanu litu, co stanowi 17 procent światowego popytu, a będzie wymagało znacznych cięć podaży, aby zrównoważyć rynek. Jednak to politycy i dyrektorzy w Australii martwią się, że to tamtejsi górnicy są najbardziej narażeni na nieoczekiwany szybki spadku cen surowca.

W środę Pilbara Minerals, kluczowy gracz w australijskim przemyśle litu, o wartości rynkowej wynoszącej 10 mld dolarów australijskich, ostrzegł, że nie wypłaci dywidendy za pierwsze półrocze po 46-procentowym spadku przychodów w okresie od trzech miesięcy poprzedzających grudzień ze względu na niestabilną sytuację na rynku cena za lit.

Należy zwrócić uwagę, że przyczyna tego zjawiska znajduje się w Chinach, największym na świecie importerze litu. W Państwie Środka zanotowano spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych, a lokalni producenci ostrzegają przed wyniszczającą konkurencją cenową miedzy firmami, która może doprowadzić do spadku rentowności produkcji pojazdów elektrycznych. Chińskie Narodowe Biuro Statystyczne podaje, że w 2022 roku sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła zaledwie o 25 procent.

Spadek cen lit paradoksalnie nie przełoży się na niższe ceny pojazdów elektrycznych, gdyż obecna sytuacja sprawia, że wydobycie surowca dla staje się coraz mniej opłacalne. Jednak obecny trend nie utrzyma się zbyt długo. Analitycy wskazują, że rynek wydobycia litu nadal raczkuje, co sprawia, że jest podatny na okresy zmienności.

Financial Times / Jacek Perzyński

Maksymowicz: Bitwa o lit Ukrainy

Branża wydobywcza zajmująca się wydobyciem litu obniża koszty i ogranicza plany zwiększenia produkcji po tym, jak zmniejszenie popytu w Chinach na pojazdy elektryczne spowodowało spadek cen. W ciągu 12 miesięcy cena metalu spadła o ponad 80 procent – podaje Financial Times.

Według grupy danych Benchmark Mineral Intelligence w zeszłym roku cena litu spadła o ponad 80 procent do 13 200 dolarów za tonę, co stanowi najniższy poziom od 2020 roku. Skutki uboczne zmusiły górników, głównie w Australii, która wytwarza 40 procent światowych dostaw, do ograniczenia produkcji, ponieważ malejący popyt na pojazdy elektryczne powoduje, że w łańcuchu dostaw gromadzą się zbyt duże zapasy surowca.

Chociaż lit nie spadł tak nisko, jak w latach 2019–2020, kiedy osiągnął najniższy poziom około 6000 dolarów za tonę, to rentowność produkcji wielu producentów stoi pod wielkim znakiem zapytania.

Goldman Sachs szacuje, że w tym roku nadwyżka wyniesie 200 tys. ton ekwiwalentu węglanu litu, co stanowi 17 procent światowego popytu, a będzie wymagało znacznych cięć podaży, aby zrównoważyć rynek. Jednak to politycy i dyrektorzy w Australii martwią się, że to tamtejsi górnicy są najbardziej narażeni na nieoczekiwany szybki spadku cen surowca.

W środę Pilbara Minerals, kluczowy gracz w australijskim przemyśle litu, o wartości rynkowej wynoszącej 10 mld dolarów australijskich, ostrzegł, że nie wypłaci dywidendy za pierwsze półrocze po 46-procentowym spadku przychodów w okresie od trzech miesięcy poprzedzających grudzień ze względu na niestabilną sytuację na rynku cena za lit.

Należy zwrócić uwagę, że przyczyna tego zjawiska znajduje się w Chinach, największym na świecie importerze litu. W Państwie Środka zanotowano spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych, a lokalni producenci ostrzegają przed wyniszczającą konkurencją cenową miedzy firmami, która może doprowadzić do spadku rentowności produkcji pojazdów elektrycznych. Chińskie Narodowe Biuro Statystyczne podaje, że w 2022 roku sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła zaledwie o 25 procent.

Spadek cen lit paradoksalnie nie przełoży się na niższe ceny pojazdów elektrycznych, gdyż obecna sytuacja sprawia, że wydobycie surowca dla staje się coraz mniej opłacalne. Jednak obecny trend nie utrzyma się zbyt długo. Analitycy wskazują, że rynek wydobycia litu nadal raczkuje, co sprawia, że jest podatny na okresy zmienności.

Financial Times / Jacek Perzyński

Maksymowicz: Bitwa o lit Ukrainy

Najnowsze artykuły