icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Siemoniak: Ślązak – Marynarka Wojenna RP dostaje nowoczesny okręt

– Dzisiaj możemy świętować, ale świętować będziemy krótko. Trzeba dalej ciężko pracować nad tym, żeby polską marynarkę wojenną odbudować – powiedział wicepremier, minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas wczorajszej uroczystości wodowania okrętu patrolowego ORP „Ślązak”.

– Dziękuję polskim stoczniowcom szczególnie. Wierzyliśmy, że są w stanie wykonać to zadanie, doskonale się spisali. Czekamy na kolejne okręty od polskich stoczni – mówił szef MON.

W czwartek minister Tomasz Siemoniak wziął udział w uroczystości wodowania i chrztu okrętu patrolowego ORP „Ślązak”, która odbyła się w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

Minister poinformował, że zgodnie z harmonogramem prac okręt pod koniec przyszłego roku powinien „wejść do służby”. – Teraz trzeba go wyposażyć, już wtedy kiedy będzie się znajdował na wodzie. Trzeba też przeszkolić załogę. Przewidujemy, że pod koniec przyszłego roku wejdzie normalnie do służby. Musi też odbyć próby morskie w tym czasie. To jest taki horyzont czasowy – zaznaczył wicepremier i dodał, że jest spokojny o dalszy ciąg prac i dotrzymanie harmonogramu.

Minister Siemoniak poinformował też, że trwają negocjacje z Polską Grupą Zbrojeniową dotyczące kolejnych sześciu okrętów – patrolowych i ochrony wybrzeża. Dodał, że w jego ocenie polskie stocznie – są absolutnie gotowe do takich przedsięwzięć.

– Rozbudowa Marynarki Wojennej (…) to potrzeba naszych czasów. Potrzebujemy nowych zdolności na Bałtyku, także do współdziałania w ramach NATO. Sojusz ze względu na to co dzieje się w Europie i wokół Europy zupełnie inaczej patrzy na zdolności morskie. Pokazały to ostatnie ćwiczenia Baltops. Bałtyk to morze strategiczne dla naszych interesów i interesów NATO. To wskazówka, że powinniśmy rozwijać nasze siły morskie – podkreślił wicepremier podczas uroczystości.

Matką chrzestną okrętu ORP „Ślązak” została Maria Waga – żona zmarłego w 2008 r. Romualda Wagi – admirała i byłego dowódcy Marynarki Wojennej.

***

Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu „Ślązak” jest realizowana w wyniku podjęcia przez ministra obrony narodowej decyzji o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu „Gawron”. Po przeprowadzonych w 2012 r. analizach i konsultacjach minister zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego, jego doposażenie w uzbrojenie i inne systemy okrętowe – adekwatne do nowych zadań.

***

W lutym 2013 r. minister Tomasz Siemoniak podpisał stosowną Decyzję nakazującą rozpoczęcie negocjacji dotyczących dostawy elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz aneksowania obowiązującej umowy w zakresie uwzględniającym nowe wymagania dla okrętu. 23 września 2013 r. podpisany został aneks do umowy zasadniczej na dokończenie budowy przez Stocznię Marynarki Wojennej platformy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. W aneksie doprecyzowano kwestie dokończenia budowy jednostki i zmiany przeznaczenia z korwety wielozadaniowej na okręt patrolowy.

***

Główne zadania okrętu patrolowego typu „ŚLĄZAK”:

  • Zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
  • Patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
  • Eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
  • Kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
  • Zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
  • Współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań;
  • Doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
  • Udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Charakterystyka ogólna:

  • Długość całkowita – 95,2 m;
  • Szerokość – 13,5 m;
  • Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
  • Zanurzenie – 3,6 m;
  • Wyporność  standardowa – ok. 1800 ton;
  • Autonomiczność – 30 dni;
  • 2 Silniki Główne o mocy 2 x 3240 kW;
  • Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
  • Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
  • Prędkość max. 30 węzłów +;
  • Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2000 Mm;
  • Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4500 Mm;
  • Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie:

  • System dowodzenia wraz z konsolami  – dostawca firma THALES;
  • Armata morska OTO MELARA – 76 mm;
  • 2 armaty MARLIN – WS – 30 mm;
  • 4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
  • 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
  • Stacja radiolokacyjna;
  • Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
  • Głowica optoelektroniczna;
  • System kierowania ogniem;
  • Środki łączności i nawigacji.

Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej

– Dzisiaj możemy świętować, ale świętować będziemy krótko. Trzeba dalej ciężko pracować nad tym, żeby polską marynarkę wojenną odbudować – powiedział wicepremier, minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas wczorajszej uroczystości wodowania okrętu patrolowego ORP „Ślązak”.

– Dziękuję polskim stoczniowcom szczególnie. Wierzyliśmy, że są w stanie wykonać to zadanie, doskonale się spisali. Czekamy na kolejne okręty od polskich stoczni – mówił szef MON.

W czwartek minister Tomasz Siemoniak wziął udział w uroczystości wodowania i chrztu okrętu patrolowego ORP „Ślązak”, która odbyła się w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

Minister poinformował, że zgodnie z harmonogramem prac okręt pod koniec przyszłego roku powinien „wejść do służby”. – Teraz trzeba go wyposażyć, już wtedy kiedy będzie się znajdował na wodzie. Trzeba też przeszkolić załogę. Przewidujemy, że pod koniec przyszłego roku wejdzie normalnie do służby. Musi też odbyć próby morskie w tym czasie. To jest taki horyzont czasowy – zaznaczył wicepremier i dodał, że jest spokojny o dalszy ciąg prac i dotrzymanie harmonogramu.

Minister Siemoniak poinformował też, że trwają negocjacje z Polską Grupą Zbrojeniową dotyczące kolejnych sześciu okrętów – patrolowych i ochrony wybrzeża. Dodał, że w jego ocenie polskie stocznie – są absolutnie gotowe do takich przedsięwzięć.

– Rozbudowa Marynarki Wojennej (…) to potrzeba naszych czasów. Potrzebujemy nowych zdolności na Bałtyku, także do współdziałania w ramach NATO. Sojusz ze względu na to co dzieje się w Europie i wokół Europy zupełnie inaczej patrzy na zdolności morskie. Pokazały to ostatnie ćwiczenia Baltops. Bałtyk to morze strategiczne dla naszych interesów i interesów NATO. To wskazówka, że powinniśmy rozwijać nasze siły morskie – podkreślił wicepremier podczas uroczystości.

Matką chrzestną okrętu ORP „Ślązak” została Maria Waga – żona zmarłego w 2008 r. Romualda Wagi – admirała i byłego dowódcy Marynarki Wojennej.

***

Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu „Ślązak” jest realizowana w wyniku podjęcia przez ministra obrony narodowej decyzji o wykorzystaniu platformy korwety wielozadaniowej typu „Gawron”. Po przeprowadzonych w 2012 r. analizach i konsultacjach minister zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego, jego doposażenie w uzbrojenie i inne systemy okrętowe – adekwatne do nowych zadań.

***

W lutym 2013 r. minister Tomasz Siemoniak podpisał stosowną Decyzję nakazującą rozpoczęcie negocjacji dotyczących dostawy elementów Zintegrowanego Systemu Walki oraz aneksowania obowiązującej umowy w zakresie uwzględniającym nowe wymagania dla okrętu. 23 września 2013 r. podpisany został aneks do umowy zasadniczej na dokończenie budowy przez Stocznię Marynarki Wojennej platformy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”. W aneksie doprecyzowano kwestie dokończenia budowy jednostki i zmiany przeznaczenia z korwety wielozadaniowej na okręt patrolowy.

***

Główne zadania okrętu patrolowego typu „ŚLĄZAK”:

  • Zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;
  • Patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych;
  • Eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych;
  • Kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych;
  • Zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego;
  • Współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań;
  • Doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;
  • Udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Charakterystyka ogólna:

  • Długość całkowita – 95,2 m;
  • Szerokość – 13,5 m;
  • Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
  • Zanurzenie – 3,6 m;
  • Wyporność  standardowa – ok. 1800 ton;
  • Autonomiczność – 30 dni;
  • 2 Silniki Główne o mocy 2 x 3240 kW;
  • Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
  • Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
  • Prędkość max. 30 węzłów +;
  • Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2000 Mm;
  • Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4500 Mm;
  • Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie:

  • System dowodzenia wraz z konsolami  – dostawca firma THALES;
  • Armata morska OTO MELARA – 76 mm;
  • 2 armaty MARLIN – WS – 30 mm;
  • 4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
  • 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
  • Stacja radiolokacyjna;
  • Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
  • Głowica optoelektroniczna;
  • System kierowania ogniem;
  • Środki łączności i nawigacji.

Źródło: Ministerstwo Obrony Narodowej

Najnowsze artykuły