Berlin stawia na elektryczne autobusy Solarisa

0
25

(Solaris) Bezemisyjna, cicha i niezwykle płynna – tak najkrócej można scharakteryzować jazdę jednym z czterech Solarisów Urbino 12 electric, które wkrótce wyjadą na berlińską linię nr 204. Dzisiaj na terenie zajezdni przy ulicy Indiry Gandhi, należącej do stołecznego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe, partnerzy projektu zaprezentowali innowacyjne pojazdy elektryczne.

Po uroczystej prezentacji zebrani goście, wśród których obecni byli m.in. przedstawiciele Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, Senatu Berlina oraz partnerów projektu, wyruszyli w krótką jazdę pokazową. Przedstawiono podczas niej cechy charakterystyczne pojazdu. Przejazd poprzedzony został demonstracją procesu indukcyjnego ładowania autobusu. Od dzisiaj autobusy wyjadą na testową linię nr 204. Natomiast w regularnym ruchu pasażerskim cztery Urbino 12 electric zaczną kursować od połowy lata.

Berliński Urbino 12 electric jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym, co oznacza, że nie wydziela nieprzyjemnych dla nosa i szkodliwych dla zdrowia spalin. Dodatkowo odznacza się prawie bezszelestną i pozbawioną drgań jazdą, a to wpływa na komfort podróżujących. Akustyczne walory polskich pojazdów z pewnością zostaną docenione także przez berlińczyków mieszkających tuż przy linii autobusowej. Wybierając rozwiązanie oferowane przez firmę Solaris, korzyści odnoszą pasażerowie, mieszkańcy, a także środowisko naturalne. Wprowadzenie na linię czterech nowych elektrycznych Solarisów oznacza bowiem redukcję emisji CO2 rzędu około 260 ton rocznie. Aby otrzymać podobny efekt, należałoby zelektryfikować około 250 poruszających się po Berlinie samochodów osobowych.

Autobusy będą kursowały na trasie między Berlińskim Uniwersytetem Technicznym a Dworcem Südkreuz, zatrzymując się po drodze m.in. przy Dworcu ZOO. Będą zatem wsparciem dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całej metropolii. Opisywane Urbino 12 electric wyposażone są w system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy będą potrzebowały zaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie o pojemności 90 kWh, są umiejscowione na dachu. Ich uzupełnianie następuje ze stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu punktach końcowych linii nr 204.

Dostarczone do Berlina elektryczne Solarisy wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, który gwarantuje dobre, płynne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Po pomyślnie zakończonych testach, jeszcze tego lata, pojawią się one w regularnym ruchu pasażerskim. Wtedy mieszkańcy stolicy Niemiec otrzymają kolejny po tramwajach, metrze oraz promach napędzanych energią solarną środek transportu zasilany elektrycznie. Projekt „E-Bus-Berlin” został dofinansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 miliona euro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny.