Sztuczna inteligencja jest wykorzystana do usprawnienia działania sieci kolejowej, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie infrastruktury w dobrym stanie, co minimalizuje opóźnienia. Chiny już to robią – podaje South China Morning Post.
Kolej dużych prędkości w Państwie Środka uchodzi za najbardziej rozwiniętą i jedną z najszybszych na świecie. System obsługuje pociągi, które mogą się rozpędzić do 350 km/h, a w przyszłym roku planowane jest zwiększenie prędkości do 400 km/h. Ponadto Chiny planują połączyć taką siecią wszystkie miasta z liczbą ludności przekraczającą 500 tys. mieszkańców.
Co ważne, Chiny wykorzystują sztuczną inteligencję do obsługi sieci kolei dużych prędkości o długości 45 tys. km. System sztucznej inteligencji w Pekinie przetwarza w czasie rzeczywistym ogromne ilości danych z całego kraju i może ostrzegać zespoły konserwacyjne o nietypowych lub niebezpiecznych zdarzeniach w ciągu 40 minut z dokładnością sięgającą 95 procent.
– Sztuczna inteligencja pomaga lokalnym zespołom przeprowadzić ponowne przeglądy i naprawy tak szybko, jak to możliwe – mówi Niu Daoan, starszy inżynier w centrum kontroli infrastruktury China State Railway Group, cytowany przez SCMP.
W ubiegłym roku żadna z działających linii kolejowych w Państwie Środka nie otrzymała ani jednego ostrzeżenia wymagającego ograniczenia prędkości ze względu na problemy w infrastrukturze kolejowe, a liczba drobnych usterek na torach spadła o 80 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Zdaniem naukowców AI może przewidywać i wydawać ostrzeżenia, zanim pojawią się problemy, umożliwiając precyzyjną i terminową konserwację, która utrzymuje infrastrukturę linii kolei dużych prędkości w lepszym stanie niż w momencie jej budowy. Chińscy inżynierowie podkreślają, że w rezultacie uzyskano „naukowe wsparcie w zakresie proaktywnego zapobiegania bezpieczeństwu i precyzyjnego utrzymania infrastruktury kolei dużych prędkości”.
Zanim 15 lat temu rozpoczęto budowę pierwszej linii kolei dużych prędkości w Chinach, krytycy projektu argumentowali, że konserwacja stanie się ciężarem nie do udźwignięcia, ponieważ przewody i szyny z czasem ulegają degradacji. Okazuje się, że AI może usprawnić serwis całego systemu kolejowego, co minimalizuje czas napraw i finalnie zmniejsza opóźnienia.
South China Morning Post / Jacek Perzyński
Czy chińska szybka kolej elektrodynamiczna podbije świat? Spięcie