AlertEnergetykaLogistykaOZEŚrodowisko

Szyszko: Rozszerzenie niektórych inwestycji infrastrukturalnych w ramach KPO jest niemożliwe ze względu na termin

Lądowe farmy wiatrowe. Fot. Enertrag.

Lądowe farmy wiatrowe. Fot. Enertrag.

– Niemożliwe jest rozszerzenie dofinansowania z KPO o proponowane obwodnice na drogach krajowych w miastach na prawach powiatu oraz o projekty budowy portów serwisowych dla morskich farm wiatrowych m.in. dlatego, że nie uwzględniają one terminu wdrażania KPO, co stwarza ryzyko utraty pieniędzy – poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Po wysłuchaniu publicznym ws. rewizji KPO wiceminister odniósł się m.in. do wniosku o umożliwienie realizacji inwestycji drogowych przez innych zarządców dróg niż GDDKiA w ramach inwestycji KPO w bezpieczeństwo (E2 2.1).

– Ze względu na ograniczony horyzont czasowy instrumentu KPO i konieczność jego zamknięcia do końca 2026 r., aktualny poziom zaawansowania przedsięwzięć realizowanych przez GDDKiA w komponencie E oraz ograniczoną alokację na działania inne niż cyfrowo-klimatyczne niestety nie jest możliwe dokonywanie ewentualnego rozszerzenia inwestycji E2.2.1 o proponowane dofinansowanie realizacji obwodnic na drogach krajowych w miastach na prawach powiatu – powiedział Szyszko.

Dodał, że środki obecnie przyznane w tej inwestycji zostały wykorzystane. 29 grudnia 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały umowy o objęcie wsparciem z KPO przedsięwzięć zakładających budowę 90 kilometrów nowych obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej wartości ok. 2,4 mld złotych.

Wiceminister odniósł się też do postulatów objęcia wsparciem z KPO projektów budowy portów serwisowych dla przyszłych morskich farm wiatrowych na Bałtyku (działanie B2 2.3 Budowa infrastruktury terminalowej offshore).

– To są postulaty w większości znane i podnoszone również w poprzedniej rewizji – niestety zgłaszane postulaty w zakresie rozszerzenia inwestycji o dodatkowe porty nie uwzględniają terminu wdrażania KPO, który jest nienaruszalny i nie może być kwestią bilateralnych rozmów między Polską a Komisją Europejską – powiedział Szyszko.

Dodał, że to jest termin, który obowiązuje wszystkie państwa członkowskie i tylko w gronie unijnej 27. ten temat mógłby być poruszany.

– Z informacji przekazywanych przez zainteresowane podmioty wynika, że stan przygotowania proponowanych inwestycji generuje bardzo istotne ryzyko niedotrzymania terminu realizacji całości wskazanego w KPO (…) przez ryzyko terminowe ryzykowalibyśmy utratę bardzo dużej sumy pieniędzy – podsumował.

Odniósł się do trzech proponowanych lokalizacji dla portów serwisowych: Władysławowo, Kołobrzeg i Ustka.

– Jeżeli chodzi o Władysławowo – z informacji posiadanych przez Ministerstwo Infrastruktury wynika, że zakres proponowany przez samorząd, czyli budowa nowego portu zewnętrznego, nie jest możliwy do realizacji do czerwca 2026 roku – zaznaczył przedstawiciel MFiPR.

Dodał też, że dostępna pula środków w ramach tego rodzaju inwestycji zmniejszona po poprzedniej, zeszłorocznej rewizji KPO jest niewystarczająca do objęcia wsparciem kolejnego przedsięwzięcia.

– Szacowana przez samorząd wartość projektu to jest około 600 mln zł. Ministerstwo Infrastruktury analizuje możliwość opracowania programu wieloletniego w zakresie wsparcia budowy infrastruktury portowej dla portów regionalnych – zaznaczył Szyszko.

Dodał, że pojawiła się też w trakcie wysłuchania publicznego propozycja spółki Szkuner Sp. z o.o. w zakresie portu serwisowego we Władysławowie.

– To inwestycja ok. 50 mln zł., która wymaga dodatkowych informacji w sprawie planowanego zakresu i analizy pomocy publicznej – powiedział wiceminister.

– Przechodząc do Kołobrzegu – tutaj z informacji posiadanych przez MI wynika, że planowana inwestycja, w tym przypadku to jest projekt komunalnego zarządu portu, nie jest gotowy, nie istnieje dokumentacja tego projektu, nie trafiła ona do MI. Dodatkowo inwestycja z uwagi na swój zakres wymaga ustaleń z Ministerstwem Obrony Narodowej, w którego gestii jest zachodnia część wejścia do portu – powiedział Szyszko.

Dodał, że także w tym przypadku aktualnie dostępna pula środków w ramach inwestycji jest już zagospodarowana.

– Co się tyczy Ustki, to uwagi (…) były tematem uzgodnień między deweloperem morskich farm wiatrowych (PGE Baltica), który wybrał tę lokalizację na swoją bazę operacyjno-serwisową z Urzędem Morskim w Gdyni, który jest odpowiedzialny za infrastrukturę dostępową od strony morza. Zgodnie z tymi ustaleniami, 30 października 2023 r. PGE Baltica uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla bazy operacyjno-serwisowej morskich farm wiatrowych, którą będą obsługiwać jednostki pływające typu CTV – przypomniał wiceminister.

Wyjaśnił, że aktualnie realizowana w ramach KPO inwestycja ma „zminimalizować falowanie wchodzące do portu w Ustce i przygotować konstrukcję do tłumienia falowania (…), poprawiając jednocześnie w znacznym stopniu bezpieczeństwo pracy jednostek wpływających do portu.”

Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała

Rząd przeznaczy blisko 500 miliardów złotych na cele transformacji energetycznej


Powiązane artykuły

OZE. Źródło: Freepik

Transformacja energetyczna bez gazu i OZE nie ma szans powodzenia

Gaz i OZE to nierozłączna para – mówią zgodnie liderzy sektora energetycznego. Gaz nie konkuruje z odnawialnymi źródłami energii, ale...

Eksport rosyjskiego gazu do Europy przez TurkStream wzrósł o ponad 10 procent w maju

Rosyjski gigant energetyczny Gazprom zwiększył w maju 2025 roku średni dzienny eksport gazu ziemnego do Europy przez podmorski gazociąg TurkStream...

Doradcy UE ostrzegają przed osłabianiem celu klimatycznego na 2040 rok

Niezależni doradcy UE, Europejska Naukowa Rada Doradcza ds. Zmian Klimatu (ESABCC), ostrzegają przed złagodzeniem planowanego celu redukcji emisji o 90...

Udostępnij:

Facebook X X X