icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów

– Ok. 1,4 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczono na zakup niskoemisyjnych autobusów dla organizatorów transportu publicznego – poinformowało w środę Ministerstwo Infrastruktury. Wnioski o wsparcie można składać od 13 maja do 14 czerwca.

W drugim etapie rekrutacji, samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu autobusów zero- i niskoemisyjnych, które korzystają z alternatywnych paliw takich jak CNG, LPG, LNG, oraz infrastruktury niezbędnej do ich ładowania lub tankowania. Dofinansowanie może sięgnąć nawet 95% kwalifikowalnych kosztów. W sumie, na ten cel przeznaczono 1 403,5 mln zł, które mają umożliwić zakup 372 autobusów, w tym maksymalnie 187 pojazdów niskoemisyjnych. Każdy wnioskodawca może ubiegać się o finansowanie zakupu maksymalnie 15 takich autobusów. Te nowoczesne i przyjazne dla środowiska pojazdy, wraz z odpowiednią infrastrukturą, będą używane na nowych trasach autobusowych poza miastem oraz na liniach, które są zagrożone likwidacją z powodu przestarzałego taboru lub niewystarczającej liczby pasażerów.

– Jazda własnym samochodem to w wielu regionach konieczność, a nie wybór. Obserwujemy, że całe rodziny mieszkające poza miastami uzależnione są często od jednego samochodu, co ogranicza mobilność i szanse rozwojowe, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych – powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. Dodał, że celem resortu jest niwelowanie różnic w zakresie standardu podróży pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską. Wsparcie z KPO na zakup nowoczesnego taboru – jak zaznaczono – będą miały „wszystkie podmioty zaangażowane w transport publiczny na poziomie regionalnym”.

W ramach konkursu każdy zainteresowany będzie musiał opisać obecną sytuację transportową w swoim regionie, skupiając się na dostępności komunikacyjnej. Wsparcie integracji transportowej będzie kluczowe, z faworyzowaniem linii zapewniających połączenia z transportem kolejowym lub miejskim. Dodatkowe punkty można zdobyć za harmonogramy różnych form transportu oraz korzystanie z dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Pełne wymogi konkursowe są dostępne na stronach Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Kolejność składania wniosków nie będzie miała wpływu na wyniki oceny. W pierwszym naborze, zakończonym 14 marca 2024 r., dofinansowano zakup 207 ekologicznych autobusów dla 26 jednostek samorządu terytorialnego.

Polska otrzyma 59,8 mld euro w ramach KPO, z czego znacząca część zostanie przeznaczona na cele klimatyczne, transformację cyfrową oraz reformy socjalne. Minister funduszy i rozwoju regionalnego Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że pierwsza transza KPO w wysokości 6,3 mld euro powinna dotrzeć do Polski 15 kwietnia.

Ministerstwo Infrastruktury / Mateusz Gibała

NIK krytykuje zaniedbania w transporcie. Normy zostały przekroczone czterokrotnie

– Ok. 1,4 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczono na zakup niskoemisyjnych autobusów dla organizatorów transportu publicznego – poinformowało w środę Ministerstwo Infrastruktury. Wnioski o wsparcie można składać od 13 maja do 14 czerwca.

W drugim etapie rekrutacji, samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu autobusów zero- i niskoemisyjnych, które korzystają z alternatywnych paliw takich jak CNG, LPG, LNG, oraz infrastruktury niezbędnej do ich ładowania lub tankowania. Dofinansowanie może sięgnąć nawet 95% kwalifikowalnych kosztów. W sumie, na ten cel przeznaczono 1 403,5 mln zł, które mają umożliwić zakup 372 autobusów, w tym maksymalnie 187 pojazdów niskoemisyjnych. Każdy wnioskodawca może ubiegać się o finansowanie zakupu maksymalnie 15 takich autobusów. Te nowoczesne i przyjazne dla środowiska pojazdy, wraz z odpowiednią infrastrukturą, będą używane na nowych trasach autobusowych poza miastem oraz na liniach, które są zagrożone likwidacją z powodu przestarzałego taboru lub niewystarczającej liczby pasażerów.

– Jazda własnym samochodem to w wielu regionach konieczność, a nie wybór. Obserwujemy, że całe rodziny mieszkające poza miastami uzależnione są często od jednego samochodu, co ogranicza mobilność i szanse rozwojowe, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych – powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. Dodał, że celem resortu jest niwelowanie różnic w zakresie standardu podróży pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską. Wsparcie z KPO na zakup nowoczesnego taboru – jak zaznaczono – będą miały „wszystkie podmioty zaangażowane w transport publiczny na poziomie regionalnym”.

W ramach konkursu każdy zainteresowany będzie musiał opisać obecną sytuację transportową w swoim regionie, skupiając się na dostępności komunikacyjnej. Wsparcie integracji transportowej będzie kluczowe, z faworyzowaniem linii zapewniających połączenia z transportem kolejowym lub miejskim. Dodatkowe punkty można zdobyć za harmonogramy różnych form transportu oraz korzystanie z dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Pełne wymogi konkursowe są dostępne na stronach Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Kolejność składania wniosków nie będzie miała wpływu na wyniki oceny. W pierwszym naborze, zakończonym 14 marca 2024 r., dofinansowano zakup 207 ekologicznych autobusów dla 26 jednostek samorządu terytorialnego.

Polska otrzyma 59,8 mld euro w ramach KPO, z czego znacząca część zostanie przeznaczona na cele klimatyczne, transformację cyfrową oraz reformy socjalne. Minister funduszy i rozwoju regionalnego Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że pierwsza transza KPO w wysokości 6,3 mld euro powinna dotrzeć do Polski 15 kwietnia.

Ministerstwo Infrastruktury / Mateusz Gibała

NIK krytykuje zaniedbania w transporcie. Normy zostały przekroczone czterokrotnie

Najnowsze artykuły