Czeski producent samolotów szkoleniowych, BRM Aero, oraz szwajcarski producent elektrycznych systemów napędowych, H55, ogłosili plany wprowadzenia na rynek samolotu B23 Energic – pierwszego w pełni elektrycznego samolotu w kategorii lotnictwa ogólnego CS-23. Samolot ten został zaprojektowany z myślą o szkoleniu pilotów i ma być dostępny dla wybranych klientów już na początku przyszłego roku.
BRM Aero przyjmuje obecnie zamówienia na samolot w ramach przedsprzedaży. Dla pierwszych 20 szkół lotniczych, które zdecydują się na zakup, przewidziane są specjalne warunki.
Oba przedsiębiorstwa czekają na certyfikację samolotu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Technologia napędu i akumulatory H55 już otrzymały akceptację EASA, co jest ważnym krokiem w procesie certyfikacji całego układu napędowego.
B23 Energic oferuje zaawansowane osiągi, wydajność i zrównoważony rozwój środowiska. Dzięki swoim parametrom, takim jak maksymalna masa startowa 850 kg, czas lotu 60 minut (plus rezerwa) i czas ładowania około godziny, samolot ten zapewnia niższe koszty eksploatacji i elastyczność w modernizacji akumulatorów.
Współpraca między BRM Aero a H55 ma na celu przyczynienie się do kształtowania przyszłości lotnictwa, w której będzie ono bardziej ekologiczne i efektywne. André Borschberg, prezes H55, podkreślił znaczenie tej współpracy i jej wpływ na przyszłość lotnictwa elektrycznego. Martin Bristela z BRM Aero wyraził nadzieję na dostarczenie B23 Energic klientom podzielającym ich pasję do zrównoważonego rozwoju i nowoczesnych technologii.
Samolot B23 Energic został zaprezentowany podczas targów lotniczych Aero 24 we Friedrichshafen. Podczas tych targów odbyły się także loty demonstracyjne i pasażerskie tego innowacyjnego samolotu.
Bristell Energic / Mateusz Gibała