DrogiInfrastrukturaIntermodalKolejeLogistykaLotniskaWszystkoŻegluga

Bachman: Duży potencjał dla rozwoju transportu intermodalnego – także w Polsce

– Niedawno, rozmawiając z jednym z kolegów związanych z branżą TSL w Niemczech usłyszałem, że skojarzeniem związanym z logistyką, które przychodzi mu do głowy jako pierwsze, jest… pociąg – pisze w „Pulsie Biznesu” Maciej Bachman, prezes PEKAES. – Dlaczego pociąg, a nie TIR? Może dlatego, że udział transportu samochodowego w Polsce  wynosi aż 84 proc., podczas gdy w UE dużo mniej, bo około 46 proc. A może dlatego, że udział kolei w przewozach intermodalnych w kraju to około 4 proc., podczas gdy w Unii jest ponad czterokrotnie wyższy.

Bachman zwraca uwagę, że zgodnie z wymogami UE do 2030 r. będziemy musieli zredukować liczbę przewozów towarowych na drogach o 30 proc., a do roku 2050 o 50 proc. Jego zdaniem, w rozwoju transportu intermodalnego będzie pomagać także globalna zmiana szlaków handlowych, m.in. w kierunku azjatyckim – ten kierunek bazuje przede wszystkim na spedycji morskiej, przez co rośnie znaczenie polskich portów na Morzu Bałtyckim.

– Nie może zatem dziwić, że prognozy rozwoju transportu intermodalnego – także w Polsce – pokazują jego ogromny potencjał. Według raportu „Business Monitor International Poland Freight Transport” w średnim terminie (2013-17 r.) transport drogowy wzrośnie o 13,5 proc., podczas gdy przewozy kolejowe o 21,5 proc., a rynek przewozów lotniczych o blisko 40 proc.


Powiązane artykuły

Tankowiec LNG utknął na mieliźnie u wybrzeży Rugii

Tankowiec LNG, który transportował amerykański gaz skroplony, utknął na mieliźnie u wybrzeży Rugii. Niemiecka policja wszczęła śledztwo w sprawie kapitana...

CTV, czyli morskie taksówki do farm wiatrowych. Jak pracownicy docierają na turbiny?

Świeżo uruchomiona baza operacyjno-serwisowa w Łebie jest domem dla jednostek CTV. To one będą odpowiadały za dostarczenie sprzętu i techników...

Finlandia chce zerwać z rosyjską spuścizną. Chodzi o rozstaw szyn

Finlandia planuje gruntowną przebudowę swojej sieci kolejowej, zastępując rosyjski rozstaw szyn (1524 mm) europejskim standardem (1435 mm). Decyzja ma na...

Udostępnij:

Facebook X X X