icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Ruszył program Mój Prąd 6.0. Wiemy jak złożyć wniosek o dofinansowanie OZE

Od 2 września rusza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Mój Prąd 6.0”. Można uzyskać wsparcie na instalacje fotowoltaiczne oraz magazyny energii i ciepła. Program dysponuje budżetem 400 mln zł, a wnioski można składać do 20 grudnia 2024 roku lub do wyczerpania środków.

Nowa edycja programu „Mój Prąd” skierowana jest do prosumentów, którzy po 1 stycznia 2021 roku ponieśli koszty związane z instalacją mikroinstalacji fotowoltaicznych i rozliczają się w systemie net-billingu. Zgłoszenie mikroinstalacji do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej po 1 sierpnia 2024 roku wiąże się z obowiązkiem montażu magazynu energii lub ciepła. Moc instalacji może wynosić od 2 kW do 20 kW.

W ramach programu można otrzymać dofinansowanie w wysokości:

  • Do 6 tys. zł na instalacje fotowoltaiczne bez magazynu energii (dla zgłoszeń przed 31 lipca 2024 roku),
  • Do 7 tys. zł na instalacje z magazynem energii,
  • Do 5 tys. zł na magazyn ciepła o pojemności min. 20 dm³,
  • Do 16 tys. zł na magazyn energii elektrycznej o pojemności min. 2 kWh.

Łącznie prosument może uzyskać do 28 tysięcy złotych dofinansowania, łącząc różne komponenty.

Aby skorzystać z programu, instalacja fotowoltaiczna musi być podłączona do sieci elektroenergetycznej, a łączna moc wszystkich posiadanych przez prosumenta instalacji OZE nie może przekroczyć 50 kW. Net-billing, będący nowym modelem rozliczenia, polega na sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej energii i zakupie jej w razie potrzeby, bez bezpośredniego otrzymywania pieniędzy.

Program „Mój Prąd 6.0” to kolejny krok w kierunku rozwoju małych instalacji OZE w Polsce, zachęcający do inwestycji w odnawialne źródła energii oraz magazynowanie energii i ciepła.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie na OZE?

Aby złożyć wniosek o dofinansowanie, należy najpierw przygotować elektroniczne wersje wszystkich wymaganych dokumentów. Pierwszym krokiem jest uzyskanie dokumentu potwierdzającego zgłoszenie mikroinstalacji do Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Każdy z operatorów wydaje inny dokument, który potwierdza datę zgłoszenia mikroinstalacji do przyłączenia do sieci energetycznej.

Kolejnym krokiem jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej. Wymagane jest zaświadczenie od OSD, które potwierdza datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz zawiera numer Punktu Poboru Energii (PPE). Ważne jest, aby pamiętać, że żaden inny dokument nie będzie akceptowany, a brak zaświadczenia OSD skutkuje odrzuceniem wniosku. Należy również przygotować faktury VAT lub paragony imienne za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych urządzeń (jeśli dotyczy). Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające pełne uregulowanie faktur, takie jak potwierdzenia przelewu, dokumenty KP, oświadczenia sprzedawcy o otrzymaniu płatności lub oświadczenie Wnioskodawcy.

Kolejnym istotnym dokumentem jest potwierdzenie konta bankowego, które podano we wniosku. Może to być zaświadczenie z banku o posiadaniu konta lub kopia przelewu z tego konta. Należy pamiętać, że oświadczenia Wnioskodawcy nie są akceptowane. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa udzielonego przez Wnioskodawcę. Jeśli zainstalowano dodatkowe elementy, takie jak magazyn energii lub ciepła, należy dostarczyć dodatkowe dokumenty, np. kartę katalogową, specyfikację techniczną, zgłoszenie magazynu energii do OSD lub inne potwierdzenia. W przypadku magazynu ciepła wymagane są również etykieta energetyczna lub karta produktu.

W sytuacjach szczególnych mogą być wymagane dodatkowe dokumenty, takie jak potwierdzenie rozliczania się w systemie net-billing, jeśli mikroinstalacja została przyłączona przed 31 kwietnia 2022 roku, lub dokumenty potwierdzające otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych. Po zgromadzeniu wszystkich dokumentów wniosek można złożyć za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), dostępnego na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Aby złożyć wniosek, niezbędne jest założenie konta w GWD, a to wymaga posiadania profilu zaufanego lub e-dowodu.

Dokumenty muszą być zapisane w formacie PDF lub JPG, bez możliwości ich edytowania. Po wysłaniu wniosku nie będzie możliwa jego edycja ani podmiana załączników. W razie potrzeby korekty otrzymasz odpowiedni komunikat na podany adres e-mail. Ważne jest, aby wszystkie dane były poprawne, gdyż odpowiedzialność za błędy we wniosku spoczywa na Wnioskodawcy.

Szwedzi i Koreańczycy będą wspólnie badać energetykę na morzu

Od 2 września rusza nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Mój Prąd 6.0”. Można uzyskać wsparcie na instalacje fotowoltaiczne oraz magazyny energii i ciepła. Program dysponuje budżetem 400 mln zł, a wnioski można składać do 20 grudnia 2024 roku lub do wyczerpania środków.

Nowa edycja programu „Mój Prąd” skierowana jest do prosumentów, którzy po 1 stycznia 2021 roku ponieśli koszty związane z instalacją mikroinstalacji fotowoltaicznych i rozliczają się w systemie net-billingu. Zgłoszenie mikroinstalacji do przyłączenia do sieci elektroenergetycznej po 1 sierpnia 2024 roku wiąże się z obowiązkiem montażu magazynu energii lub ciepła. Moc instalacji może wynosić od 2 kW do 20 kW.

W ramach programu można otrzymać dofinansowanie w wysokości:

  • Do 6 tys. zł na instalacje fotowoltaiczne bez magazynu energii (dla zgłoszeń przed 31 lipca 2024 roku),
  • Do 7 tys. zł na instalacje z magazynem energii,
  • Do 5 tys. zł na magazyn ciepła o pojemności min. 20 dm³,
  • Do 16 tys. zł na magazyn energii elektrycznej o pojemności min. 2 kWh.

Łącznie prosument może uzyskać do 28 tysięcy złotych dofinansowania, łącząc różne komponenty.

Aby skorzystać z programu, instalacja fotowoltaiczna musi być podłączona do sieci elektroenergetycznej, a łączna moc wszystkich posiadanych przez prosumenta instalacji OZE nie może przekroczyć 50 kW. Net-billing, będący nowym modelem rozliczenia, polega na sprzedaży nadwyżek wyprodukowanej energii i zakupie jej w razie potrzeby, bez bezpośredniego otrzymywania pieniędzy.

Program „Mój Prąd 6.0” to kolejny krok w kierunku rozwoju małych instalacji OZE w Polsce, zachęcający do inwestycji w odnawialne źródła energii oraz magazynowanie energii i ciepła.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie na OZE?

Aby złożyć wniosek o dofinansowanie, należy najpierw przygotować elektroniczne wersje wszystkich wymaganych dokumentów. Pierwszym krokiem jest uzyskanie dokumentu potwierdzającego zgłoszenie mikroinstalacji do Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Każdy z operatorów wydaje inny dokument, który potwierdza datę zgłoszenia mikroinstalacji do przyłączenia do sieci energetycznej.

Kolejnym krokiem jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego przyłączenie mikroinstalacji do sieci energetycznej. Wymagane jest zaświadczenie od OSD, które potwierdza datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej oraz zawiera numer Punktu Poboru Energii (PPE). Ważne jest, aby pamiętać, że żaden inny dokument nie będzie akceptowany, a brak zaświadczenia OSD skutkuje odrzuceniem wniosku. Należy również przygotować faktury VAT lub paragony imienne za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych urządzeń (jeśli dotyczy). Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające pełne uregulowanie faktur, takie jak potwierdzenia przelewu, dokumenty KP, oświadczenia sprzedawcy o otrzymaniu płatności lub oświadczenie Wnioskodawcy.

Kolejnym istotnym dokumentem jest potwierdzenie konta bankowego, które podano we wniosku. Może to być zaświadczenie z banku o posiadaniu konta lub kopia przelewu z tego konta. Należy pamiętać, że oświadczenia Wnioskodawcy nie są akceptowane. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa udzielonego przez Wnioskodawcę. Jeśli zainstalowano dodatkowe elementy, takie jak magazyn energii lub ciepła, należy dostarczyć dodatkowe dokumenty, np. kartę katalogową, specyfikację techniczną, zgłoszenie magazynu energii do OSD lub inne potwierdzenia. W przypadku magazynu ciepła wymagane są również etykieta energetyczna lub karta produktu.

W sytuacjach szczególnych mogą być wymagane dodatkowe dokumenty, takie jak potwierdzenie rozliczania się w systemie net-billing, jeśli mikroinstalacja została przyłączona przed 31 kwietnia 2022 roku, lub dokumenty potwierdzające otrzymanie dofinansowania z innych środków publicznych. Po zgromadzeniu wszystkich dokumentów wniosek można złożyć za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), dostępnego na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Aby złożyć wniosek, niezbędne jest założenie konta w GWD, a to wymaga posiadania profilu zaufanego lub e-dowodu.

Dokumenty muszą być zapisane w formacie PDF lub JPG, bez możliwości ich edytowania. Po wysłaniu wniosku nie będzie możliwa jego edycja ani podmiana załączników. W razie potrzeby korekty otrzymasz odpowiedni komunikat na podany adres e-mail. Ważne jest, aby wszystkie dane były poprawne, gdyż odpowiedzialność za błędy we wniosku spoczywa na Wnioskodawcy.

Szwedzi i Koreańczycy będą wspólnie badać energetykę na morzu

Najnowsze artykuły