Mimo ostrzeżeń rządu niemieckiego, który przestrzegał rodzime firmy przed ryzykiem inwestycji w Chinach, w pierwszym półroczu 2024 roku zwiększyły inwestycje bezpośrednie w Państwie Środka.
W pierwszej połowie roku bezpośrednie inwestycje niemieckich firm w Chinach wyniosły 7,3 mld euro. To już więcej niż w ubiegłym roku, kiedy to suma ta wyniosła 6,5 mld euro podaje niemiecki dziennik telewizyjny Tagesschau.
Szczególnie mocno inwestycje wzrosły w drugiej połowie tego roku i pochodziły z niemieckiej branży motoryzacyjnej.
– Niemieccy producenci samochodów są zdeterminowani, aby zmniejszyć wszelkie ryzyko w swoich łańcuchach dostaw, reorganizując je na poziomie regionalnym poprzez nowe lokalizację. Dzieje się tak zwłaszcza w Chinach – powiedział Friedolin Strack, ekspert ds. Chin w Federacji Przemysłu Niemieckiego (BDI) w rozmowie Financial Times.
Niemieccy producenci w ostatnich latach zyskiwali na sprzedaży produktów w Chinach, lecz to się w zeszłym roku bardzo zmieniło. BYD zastąpił Volkswagena jako najlepiej sprzedająca się marka samochodów w Chinach w 2023 roku. Chińska firma, która obecnie produkuje wyłącznie pojazdy hybrydowe i elektryczne, sprzedała ostatnio około 2,7 miliona samochodów na rodzimym rynku, o około 50 procent więcej niż w 2022 roku.
Tagesschau / Aleksandra Fedorska