“Strawberry” to najnowszy model OpenAI, który zostanie zintegrowany z czatbotem ChatGPT. Ma wyróżniać się precyzją odpowiedzi, choć dokona tego kosztem wydłużonego czasu ich udzielania. Na rynek ma wejść pod koniec września.
Według dostępnych na razie informacji „Strawberry” ma być szczególnie przydatny w zadaniach, które wymagają złożonego rozumowania. Ma rozwiązywać problemy matematyczne i opracowywać strategie marketingowe dla firm.
Cena za wyższą jakość odpowiedzi jest jednak czas ich otrzymywania. W przeciwieństwie do dotychczasowych modeli, które odpowiadają natychmiast, Strawberry potrzebuje na to około 10 – 20 sekund. Spowolnienie to ma na celu zmniejszyć prawdopodobieństwo błędów i potencjalnie zwiększyć wydajność sztucznej inteligencji.
“Chcemy, aby nasze modele AI widziały i rozumiały świat bardziej jak my. Ciągłe badania nad nowymi możliwościami AI są powszechna praktyką w branży, a wszyscy wierzą, że te systemy będą z czasem coraz lepiej rozumować” – powiedział w oświadczeniu rzecznik firmy OpenAI.
Kluczowym elementem „Strawberry” jest tzw. post – training modeli, czyli proces adaptacji już przeszkolonych modeli do specyficznych zadań i wyzwań. Tradycyjne modele sztucznej inteligencji są trenowane na ogromnych zbiorach danych, co daje im podstawową wiedzę i umiejętności.
Natomiast post – training, na którym opiera się „Strawberry”, umożliwia modelom samodzielne doskonalenie swoich zdolności poprzez przetwarzanie własnych danych treningowych, czyli np. wyciąganie i zapamiętywanie wcześniejszych rozmów z użytkownikiem, gromadzenia wiedzy o jego potrzebach i analizie szerokich danych w celu znalezienia najwłaściwszego rozwiązania.
Jak wskazują eksperci technika wykorzystywana w najnowszym modelu AI przypomina metodę “Self – Taught Reasoner” (STaR) opracowaną na Uniwersytecie Stanforda w 2022 roku. STaR pozwala modelom AI tworzyć dane treningowe, co teoretycznie może prowadzić do osiągnięcia poziomu inteligencji przewyższającego ludzki.
Dokładnej daty premiery nowego modelu OpenAI nie podano. Wiadomo jedynie, że ma on być dostępny dla konsumentów pod koniec września.