Mark Zuckerberg na corocznej konferencji deweloperów firmy Meta, zaprezentował okulary rozszerzonej rzeczywistości o nazwie Orion. Prototyp, który może wyświetlać cyfrowe wizualizacje mediów, gier i innych treści w świecie rzeczywistym. Ogłosił również, że Meta AI będzie w stanie mówić głosem angielskiej aktorki Judi Dench.
Dyrektor generalny Meta, Mark Zuckerberg, w środę zaprezentował nowe okulary rozszerzonej rzeczywistości podczas corocznej konferencji deweloperów firmy. Jest to prototyp kolejnej fazy ekspansji na inteligentne okulary. Ponadto ogłosił pojawienie się w Meta AI głosów słynnych gwiazd m.in. Judi Dench.
Okulary o nazwie Orion mają zdolność wyświetlania cyfrowych reprezentacji mediów, ludzi, gier i komunikatów w świecie rzeczywistym. Meta i Zuckerberg przedstawili produkt jako krok od komputerów stacjonarnych i smartfonów w stronę okularów, które mogą wykonywać podobne zadania.
„Wiele osób stwierdziło, żę to najdziwniejsza technologia jaką kiedykolwiek widzieli”- chwalił się Zuckerberg podczas przemówienia inauguracyjnego. Założyciel Facebooka ubrany był podczas niej w koszulkę z napisem „Aut Zuck, aut nihil” po łacinie, co znaczy dosłownie „Albo Zuck, albo nic”.
Aktualizacja a głos sztucznej inteligencji
Firma Meta rozszerzyła również swoje zaangażowanie w sztuczną inteligencję, ogłaszając szereg nowych ofert produktów dla swojego chatbota podobnego do Chatu GPT i planując automatyczne wprowadzanie spersonalizowanych obrazów tworzonych przez bota do kanałów użytkowników na Facebooku i Instagramie. Miało to miejsce podczas inauguracji corocznej konferencji Connect w swojej siedzibie w Kalifornii.
Wśród ogłoszonych aktualizacji sztucznej inteligencji znalazła się ulepszona wersja audio cyfrowego asystenta, nazwana Meta AI, która będzie teraz reagować na polecenia głosowe i umożliwi użytkownikom dostosowanie głosu asystenta do głosów takich gwiazd jak Judi Dench, John Cena, Keegan-Michael Key, Kristen Bell i Awkwafina.
”Myślę, że głos będzie o wiele bardziej naturalnym sposobem interakcji ze sztuczną inteligencją niż tekst”- powiedział Zuckerberg.
Meta podała, że z ich platformy ze sztuczną inteligencją korzysta co miesiąc ponad 400 milionów osób, z czego 185 milionów powraca do niej co tydzień.
Koszty inwestycji w AI
Ujawnienie rozszerzonej rzeczywistości było długo przygotowywane przez Zuckerberga, który pozycjonował technologię AR jako swoje najwybitniejsze dzieło. To właśnie dzieło po raz pierwszy skierowało największą na świecie firmę mediów społecznościowych w stronę tworzenia immersyjnych systemów „metawersum” w 2021 roku.
Meta zainwestowała dziesiątki miliardów w sztuczną inteligencję, rozszerzoną rzeczywistość i inne technologie metaświata, co spowodowało wzrost jej prognozowanych nakładów inwestycyjnych na rok 2024 do rekordowego poziomu od 37 do 40 miliardów dolarów.
Gigant mediów społecznościowych planuje, że pierwsza generacja okularów AR zostanie w tym roku udostępniona wyłącznie wewnętrznie i wybranej grupie deweloperów. Produkcja każdego urządzeniem będzie kosztować dziesiątki tysięcy dolarów, twierdzi źródło mające wiedzę na temat projektu.
Meta zamierza wysłać swoje pierwsze komercyjne okulary konsumentom w 2027 roku, do tego czasu powinny obniżyć koszty produkcji.
Dodatkowo, w związku ze współpracą Mety i producenta Ray-Ban EssilorLuxottica, pojawiają się spekulacje, że nowe okulary AR mogą nosić właśnie nazwę Ray-Ban Meta.