Najważniejsze informacje dla biznesu

UOKIK nałożył karę na Dell

Zasady sprzedaży m.in. rozwiązań informatycznych i komputerów marki Dell mogły naruszać konkurencję; UOKiK zobowiązał spółkę do zmiany praktyk – poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodał, że firma dostała 6 milionów złotych kary za wprowadzenie w błąd prezesa Urzędu.

Jak poinformował w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. Chodziło o sprzedaż m.in gotowych produktów informatycznych, takich jak: komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (myszki), a także produktów i usług informatycznych służących do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwerów, pamięci masowych, macierzy dyskowych oraz usług wsparcia technicznego czy powiązanych z tym usług, np. usług w chmurze czy ochrony danych.

Wątpliwości prezesa UOKiK – jak podano – wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. – Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę – przekazano.

W ocenie UOKiK, taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji, w efekcie czego przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych.

UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka – jak podano – wprowadziła prezesa UOKiK w błąd, odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta.

– Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiła prezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert – poinformowano.

Prezes Urzędu nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 6 milionów złotych.

Spółka Dell będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. Przy ustalaniu terminu zobowiązania wzięto pod uwagę m.in. konieczność modyfikacji globalnych systemów informatycznych. Przedsiębiorca będzie musiał szczegółowo poinformować prezesa UOKiK o wykonaniu zobowiązania.

Biznes Alert / PAP

Niejasne kompetencje prezesa UOKiK w ustawie o usługach cyfrowych

Zasady sprzedaży m.in. rozwiązań informatycznych i komputerów marki Dell mogły naruszać konkurencję; UOKiK zobowiązał spółkę do zmiany praktyk – poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodał, że firma dostała 6 milionów złotych kary za wprowadzenie w błąd prezesa Urzędu.

Jak poinformował w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. Chodziło o sprzedaż m.in gotowych produktów informatycznych, takich jak: komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (myszki), a także produktów i usług informatycznych służących do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwerów, pamięci masowych, macierzy dyskowych oraz usług wsparcia technicznego czy powiązanych z tym usług, np. usług w chmurze czy ochrony danych.

Wątpliwości prezesa UOKiK – jak podano – wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. – Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę – przekazano.

W ocenie UOKiK, taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji, w efekcie czego przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych.

UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka – jak podano – wprowadziła prezesa UOKiK w błąd, odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta.

– Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiła prezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert – poinformowano.

Prezes Urzędu nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 6 milionów złotych.

Spółka Dell będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. Przy ustalaniu terminu zobowiązania wzięto pod uwagę m.in. konieczność modyfikacji globalnych systemów informatycznych. Przedsiębiorca będzie musiał szczegółowo poinformować prezesa UOKiK o wykonaniu zobowiązania.

Biznes Alert / PAP

Niejasne kompetencje prezesa UOKiK w ustawie o usługach cyfrowych

Najnowsze artykuły