Najważniejsze informacje dla biznesu

Unia zaostrza sankcje wobec rosyjskiej „floty cieni”

Parlament Europejski wezwał do nałożenia bardziej celowanych sankcji na rosyjską “flotę cieni”, która transportuje ropę naftową wbrew międzynarodowym restrykcjom. Nowe środki mają objąć statki oraz ich właścicieli i operatorów.

Parlament Europejski wezwał do nałożenia bardziej celowanych sankcji na rosyjską “flotę cieni”, używaną do eksportu ropy pomimo międzynarodowych sankcji. W rezolucji z 14 listopada 2024 roku, europarlamentarzyści zaapelowali o objęcie sankcjami poszczególnych statków oraz ich właścicieli, operatorów i ubezpieczycieli. Wskazali również na potrzebę lepszej kontroli i monitorowania, w tym poprzez wykorzystanie dronów i satelitów.

Flota cieni składa się głównie z przestarzałych tankowców, często bez ubezpieczenia i o niejasnej własności. Statki te stanowią ryzyko katastrof ekologicznych, takich jak wycieki ropy. Europosłowie domagają się także wyznaczenia portów do obsługi sankcjonowanych statków przewożących ropę naftową i LNG oraz przejmowania nielegalnych ładunków.

Rezolucja wzywa również kraje G7 do lepszego egzekwowania limitu cenowego na rosyjską ropę i ograniczenia możliwości omijania sankcji przez Rosję. Parlament podkreślił, że Rosja znacznie rozbudowała swoją flotę cieni od czasu nałożenia międzynarodowych sankcji, inwestując w stare tankowce i wykorzystując reflagowanie, by uniknąć wykrycia.

Flota cieni Rosji stale rośnie, a dokładna liczba takich statków pozostaje nieznana. Szacuje się, że około 70% rosyjskiego eksportu ropy jest przewożone przez te nieubezpieczone lub słabo ubezpieczone tankowce, co stanowi poważne zagrożenie ekologiczne.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Parlament Europejski wezwał do nałożenia bardziej celowanych sankcji na rosyjską “flotę cieni”, która transportuje ropę naftową wbrew międzynarodowym restrykcjom. Nowe środki mają objąć statki oraz ich właścicieli i operatorów.

Parlament Europejski wezwał do nałożenia bardziej celowanych sankcji na rosyjską “flotę cieni”, używaną do eksportu ropy pomimo międzynarodowych sankcji. W rezolucji z 14 listopada 2024 roku, europarlamentarzyści zaapelowali o objęcie sankcjami poszczególnych statków oraz ich właścicieli, operatorów i ubezpieczycieli. Wskazali również na potrzebę lepszej kontroli i monitorowania, w tym poprzez wykorzystanie dronów i satelitów.

Flota cieni składa się głównie z przestarzałych tankowców, często bez ubezpieczenia i o niejasnej własności. Statki te stanowią ryzyko katastrof ekologicznych, takich jak wycieki ropy. Europosłowie domagają się także wyznaczenia portów do obsługi sankcjonowanych statków przewożących ropę naftową i LNG oraz przejmowania nielegalnych ładunków.

Rezolucja wzywa również kraje G7 do lepszego egzekwowania limitu cenowego na rosyjską ropę i ograniczenia możliwości omijania sankcji przez Rosję. Parlament podkreślił, że Rosja znacznie rozbudowała swoją flotę cieni od czasu nałożenia międzynarodowych sankcji, inwestując w stare tankowce i wykorzystując reflagowanie, by uniknąć wykrycia.

Flota cieni Rosji stale rośnie, a dokładna liczba takich statków pozostaje nieznana. Szacuje się, że około 70% rosyjskiego eksportu ropy jest przewożone przez te nieubezpieczone lub słabo ubezpieczone tankowce, co stanowi poważne zagrożenie ekologiczne.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Najnowsze artykuły