Estońska marynarka próbowała zatrzymać statek należący do rosyjskiej floty cieni, służącej do przewożenia ropy z pominięciem ograniczeń. Załogo odmówiła współpracy, a Rosja wypuściła swój myśliwiec, który naruszył estońską przestrzeń powietrzną. Tankowiec został odeskortowany do rosyjskich wód terytorialnych.
We wtorek Estonia próbowała zatrzymać Jaguar, wpisany przez Wielką Brytanię na listę sankcji i należący do floty cieni. Jednostka pływa pod banderą Gabonu. Statek nie podporządkował się poleceniom zatrzymania i pozwolenia na abordaż.
Rosyjski myśliwiec
W trakcie operacji marynarki wojennej Rosja wysłała myśliwiec SU-35 w ten rejon. Estonia poinformowała o naruszeniu swojej przestrzeni powietrznej na około minutę.
– Musimy zrozumieć, że Rosja oficjalnie próbowała nawiązać kontakt ze swoją flotą cieni – powiedział Margus Tsahkna, minister spraw zagranicznych Estonii. – Federacja Rosyjska jest gotowa chronić flotę cienia… Sprawa jest poważna – dodał.
W odpowiedzi na wkroczenie w przestrzeń powietrzną rosyjskiego samolotu NATO poderwało swoje myśliwce dyżurne.
Jaguar na rosyjskiej służbie
Estonia nawiązała kontakt radiowy z Jaguarem we wtorek o godzinie 15:30 GMT (czasu uniwersalnego). Jednostka znajdowała się wtedy w pobliżu Naissaar, niedaleko wybrzeży Tallina. Załoga odmówiła współpracy i kontynuowała podróż w kierunku Rosji.
Ivo Vark, komandor estońskiej Marynarki Wojennej, przekazał, że Jaguar został odeskortowany do wód terytorialnych Rosji. 14 maja statek kotwiczył niedaleko portu Primorsk.
– Ministerstwo spraw zewnętrznych wezwało dzisiaj rosyjskiego Chargé d’Affaires w trybie natychmiastowym, aby wyrazić protest i przekazać notę dotyczącą naruszenia przestrzeni powietrznej Estonii, po tym jak rosyjski samolot wszedł w naszą przestrzeń powietrzną bez pozwolenia. To bardzo poważny i godny ubolewania incydent, który jest całkowicie niedopuszczalny – napisał na X Margus Tsahkna, minister spraw zagranicznych Estonii.
Omijanie sankcji i zagrożenie ekologiczne
Flota cieni to tankowce, które zarejestrowane są w krajach trzecich, które często przedstawiają zły stan techniczny. Eksperci zwracają uwagę na zagrożenie, jakie niosą dla środowiska i na fakt, że mogą przewozić urządzenia szpiegowskie. Służą do przewozu ceny ropy i jej sprzedaży z pominięciem ceny maksymalnej.
W grudniu ubiegłego roku statek Eagle S uszkodził kabel elektroenergetyczny EstLink2 i został zatrzymany przez fińską marynarkę wojenną.
Reuters / X / Biznes Alert / Marcin Karwowski