AktualnościBezpieczeństwoLotniska

Polska ogranicza ruch powietrzny na wschodniej flance

Boeing 767-300 LOTu w Poznaniu. Polska zamknęła cywilny ruch lotniczy nad wschodnią granicą. Fot.: Wikimedia CC

Polska zamknęła ruch powietrzny na wschodniej granicy. Wyjątkiem są loty wojskowe i te o specjalnym statusie np. przewożące premiera lub prezydenta. Całkowicie zakazano cywilnego lotu dronem w wyodrębnionym obszarze.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) poinformowała, że na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DORSZ) ograniczyła ruch lotniczy przy wschodniej granicy Polski. Decyzja dotyczy strefy ograniczonej EP R129 i obowiązuje od 22:00 10 września do 23:59 9 grudnia bieżącego roku.

Od zachodu do wschodu słońca obowiązuje całkowity zakaz lotów. Jedynym wyjątkiem są wojskowe samoloty. Od wschodu do zachodu również obowiązuje całkowity zakaz lotów, ale z większą ilością wyjątków. Są one następujące:

  • Loty, które złożyły plan lotu, mają działający transponder w modzie A i C lub S i utrzymujące ciągły nasłuch powietrze-ziemia z właściwym organem. W razie konieczności zaś są w stanie nawiązać łączność dwukierunkową;
  • Wojskowych statków powietrznych;
  • Lotów wykonywanych na hasło GARDA lub Alpha Scramble;
  • O statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR.

W strefie obowiązuje całodobowy zakaz lotów cywilnych dronów. W drodze wyjątku, po uzyskaniu wcześniejszej zgody, mogą je wykonywać loty lotnictwa państwowego i pogotowia ratunkowego. Loty wykonywane w celu udzielenia pomocy gdy życie lub zdrowie jest zagrożone. Zarówno ludzi jak i zwierząt. Zwłaszcza loty w czasie klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologiczny czy sytuacji awaryjnych. Możliwe są również loty związane z ochroną i kontrolą infrastruktury krytycznej.

GARDA i Scramble

Pod hasłem GARDA kryją się loty wykonywane przez lotnictwo służb porządku publicznego, w celu realizacji zadania związanego z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochrony granicy państwa. Tym samym mogą dotyczyć np. sytuacja Straży Granicznej gdy ta prowadzi pościg.

Alpha Scramble jest alarmem powietrznym NATO, który jest podnoszony w przypadku bezpieczeństwa państwa. Oznacza sytuację gdy nieznany obiekt przekroczy granicę powietrzną. Wojsko ma kwadrans na poderwanie myśliwców w celu przechwycenia i identyfikacji intruza. W ramach tego alarmu działają pary dyżurne F-16. Pilot takowej przybliżył charakter służby w rozmowie z Biznes Alert.

Loty o statusie HEAD dotyczą przewozu prezydenta, premiera, marszałka Sejmu lub Senatu. Kryptonim SAR, HOSP i MEDEVAC dotyczą udzielania pomocy medycznej.

PAŻP / DORSZ / Kancelaria Prezesa Rady Ministrów


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Motyka odpowiada na projekt prezydenta zespołem specjalnym

Ministerstwo energii powołało specjalny zespół do opracowania rekomendacji i założeń do propozycji przepisów dot. kształtowania i kalkulacji taryf dla energii...

Udostępnij:

Facebook X X X