icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Naftogaz ujawnia szczegóły skargi na Nord Stream 2 do Brukseli

(Naftogaz/Wojciech Jakóbik)

Skarga dotyczy potencjalnej niezgodności projektu Nord Stream 2 z wymogami regulacyjnymi Wspólnoty Energetycznej i obaw o oddziaływanie na konkurencję rynkową – podaje Naftogaz w komunikacie.

Dnia 5 stycznia 2016 roku Sekretariat Wspólnoty Energetycznej przekazał skargę Naftogazu do Komisji Europejskiej. Dotyczy ona dwóch zarzutów wobec projektu Nord Stream 2, czyli przedsięwzięcia Gazpromu i europejskich spółek gazowych zakładającego budowę trzeciej i czwartej nitki gazociągu Nord Stream z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie.

Naftogaz zarzuca mu niezgodność z regulacjami Wspólnoty Energetycznej, do której należy Ukraina, oraz niekompatybilność z właściwym funkcjonowaniem rynku gazu we Wspólnocie, ze względu na znaczące zagrożenie dla konkurencji rynkowej.

Naftogaz przypomina, że Sekretariat przesyła do Komisji tylko te zarzuty, które dotyczą potencjalnego złamania prawa Unii Europejskiej przez kraj członkowski. Gdyby dotyczyły tylko prawa Wspólnoty Energetycznej, zająłby się nimi sam Sekretariat. Ukraińcy wskazują, że to drugi przypadek takiego działania w historii tego organu.

Ukraińska spółka uznaje, że Nord Stream 2 w obecnym kształcie nie spełnia wymogów rozdziału właścicielskiego zapisanych w prawie Wspólnoty Energetycznej i Unii Europejskiej. Nie zwiększy konkurencyjności na rynku, zmniejszy bezpieczeństwo dostaw i będzie szkodził właściwemu funkcjonowaniu rynku gazu we Wspólnocie – wylicza Naftogaz.

Według firmy Nord Stream 2 ma na celu zablokowanie możliwości stworzenia płynnego i zintegrowanego rynku gazu w ramach Wspólnoty Energetycznej i Unii Europejskiej, który byłby możliwy bez dodatkowych inwestycji. Elementem takiego planu jest szlak tranzytowy przez Ukrainę i jej gazociągi. Jeżeli rozsądne ilości gazu z Rosji będą transportowane przez jej terytorium, a jednocześnie zostanie uruchomiony rewersowy tryb dostaw na wszystkich połączeniach między Ukrainą a Unią, rynki gazu Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej zostaną płynnie zintegrowane z pozostałymi rynkami Wspólnoty Energetycznej. Zalety systemu przesyłowego gazu na Ukrainie zostały podkreślone w stanowisko Komisji Europejskiej o stanie Unii Energetycznej w 2015 roku – czytamy w komunikacie.

Nord Stream 2 będzie także działał na niekorzyść konkurencyjności poprzez blokowanie, ograniczanie lub wynaturzanie konkurencji lub jako nadużycie dominującej pozycji jednego dostawcy we Wspólnocie Energetycznej. Z tego powodu należy ocenić potencjał wykorzystania istniejącej infrastruktury gazowej – podaje Naftogaz.

Wspólnota Energetyczna to zagraniczny wymiar polityki energetycznej Unii Europejskiej. Zrzesza kraje nienależące do UE, ale pragnące wdrażać jej regulacje na rynku gazu ziemnego i energii elektrycznej. Do Wspólnoty należy m.in. Ukraina.

(Naftogaz/Wojciech Jakóbik)

Skarga dotyczy potencjalnej niezgodności projektu Nord Stream 2 z wymogami regulacyjnymi Wspólnoty Energetycznej i obaw o oddziaływanie na konkurencję rynkową – podaje Naftogaz w komunikacie.

Dnia 5 stycznia 2016 roku Sekretariat Wspólnoty Energetycznej przekazał skargę Naftogazu do Komisji Europejskiej. Dotyczy ona dwóch zarzutów wobec projektu Nord Stream 2, czyli przedsięwzięcia Gazpromu i europejskich spółek gazowych zakładającego budowę trzeciej i czwartej nitki gazociągu Nord Stream z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie.

Naftogaz zarzuca mu niezgodność z regulacjami Wspólnoty Energetycznej, do której należy Ukraina, oraz niekompatybilność z właściwym funkcjonowaniem rynku gazu we Wspólnocie, ze względu na znaczące zagrożenie dla konkurencji rynkowej.

Naftogaz przypomina, że Sekretariat przesyła do Komisji tylko te zarzuty, które dotyczą potencjalnego złamania prawa Unii Europejskiej przez kraj członkowski. Gdyby dotyczyły tylko prawa Wspólnoty Energetycznej, zająłby się nimi sam Sekretariat. Ukraińcy wskazują, że to drugi przypadek takiego działania w historii tego organu.

Ukraińska spółka uznaje, że Nord Stream 2 w obecnym kształcie nie spełnia wymogów rozdziału właścicielskiego zapisanych w prawie Wspólnoty Energetycznej i Unii Europejskiej. Nie zwiększy konkurencyjności na rynku, zmniejszy bezpieczeństwo dostaw i będzie szkodził właściwemu funkcjonowaniu rynku gazu we Wspólnocie – wylicza Naftogaz.

Według firmy Nord Stream 2 ma na celu zablokowanie możliwości stworzenia płynnego i zintegrowanego rynku gazu w ramach Wspólnoty Energetycznej i Unii Europejskiej, który byłby możliwy bez dodatkowych inwestycji. Elementem takiego planu jest szlak tranzytowy przez Ukrainę i jej gazociągi. Jeżeli rozsądne ilości gazu z Rosji będą transportowane przez jej terytorium, a jednocześnie zostanie uruchomiony rewersowy tryb dostaw na wszystkich połączeniach między Ukrainą a Unią, rynki gazu Europy Środkowej, Wschodniej i Południowej zostaną płynnie zintegrowane z pozostałymi rynkami Wspólnoty Energetycznej. Zalety systemu przesyłowego gazu na Ukrainie zostały podkreślone w stanowisko Komisji Europejskiej o stanie Unii Energetycznej w 2015 roku – czytamy w komunikacie.

Nord Stream 2 będzie także działał na niekorzyść konkurencyjności poprzez blokowanie, ograniczanie lub wynaturzanie konkurencji lub jako nadużycie dominującej pozycji jednego dostawcy we Wspólnocie Energetycznej. Z tego powodu należy ocenić potencjał wykorzystania istniejącej infrastruktury gazowej – podaje Naftogaz.

Wspólnota Energetyczna to zagraniczny wymiar polityki energetycznej Unii Europejskiej. Zrzesza kraje nienależące do UE, ale pragnące wdrażać jej regulacje na rynku gazu ziemnego i energii elektrycznej. Do Wspólnoty należy m.in. Ukraina.

Najnowsze artykuły