EnergetykaGaz.Wszystko

Polska powinna włączyć się w wyścig po LNG z USA (ANALIZA)

Gazoport w Świnoujściu, zaklasyfikowany jako infrastruktura krytyczna. fot. Polskie LNG

ANALIZA

Andrzej P. Sikora, Mateusz P. Sikora

Instytut Studiów Energetycznych Sp. z. o. o.

Tokyo Gas Co Ltd. poinformował 2 marca 2016 roku o podpisaniu umowy na dostawy gazu LNG z Mitsubishi Corp. Długoterminowa umowa została podpisana na 19 lat i ma zacząć obowiązywać od 2020 roku.

Przedmiotem transakcji są dostawy 200,000 ton LNG rocznie, które mają pochodzić z Luizjany, a dokładniej z terminala Cameron LNG znajdującego się w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Terminal jest obecnie w budowie, a według informacji podawanych przez spółkę do końca 2019 mają zostać oddane tzw. „3 Trains”, czyli 3 instalacje do skraplania gazu ziemnego. Dodatkowo, Cameron LNG uzyskał zgodę od amerykańskiego Departamentu Energii (DOE) na eksport 12 mln ton LNG rocznie. Podkreślmy, że zgoda na eksport LNG dotyczy krajów, z którymi USA ma podpisaną umowę o wolnym handlu (Free Trade Agreement – FTA) natomiast we wrześniu 2014 roku terminal otrzymał zezwolenie na eksport do krajów spoza FTA.

Dlaczego to ważne informacje dla Polski?

Przede wszystkim dlatego, że po pierwsze mówimy tu o amerykańskim gazie ziemnym pochodzącym z niekonwencjonalnych formacji, a po drugie chodzi o dostawy 3 metanowców rocznie, które maja formułę cenową opartą o hub gazowy Henry Hub (U.S. natural gas Henry Hub index-linked prices). Tokyo Gas Co Ltd. informuje także, że jej zakupy LNG z USA, opartego o amerykański indeks gazu, wyniosą około 2,12 mln ton rocznie od 2020 roku, co stanowi około 15 procent bieżących zamówień.

Podkreślamy, że 29 lutego 2016 roku cena spot wynosiła 1,62 $/mlnBTU (Henry Hub Natural Spot Gas Price). Warto zauważyć, że od stycznia 2010 roku, granica 5$/mlnBTU została przekroczona tylko 2 razy, w czerwcu 2010 roku i przez okres około miesiąca w lutym 2014 roku. Od tego też momentu widzimy znaczny spadek ceny gazu ziemnego w Henry Hub.

1

 

W tym samym momencie eksport norweskiego gazu ziemnego gazociągami do Europy osiągnął swoje apogeum i ustanowił nowy rekord w 2015 roku i wyniósł 107,9 mld m3, a to o około 7 mld m3 więcej niż w roku 2014 (w 2012 roku 107,6 mld m3)[1].

Cieszą informacje mówiące o planowej, pierwszej komercyjnej dostawie LNG do terminala w Świnoujściu już w lipcu tego roku, o chęciach wcześniejszego komercyjnego startu czy nawet dokupieniu kolejnej partii gazu i przeprowadzenie kolejnych testów rozruchowych[2].

Cieszy informacja, że poważnie myśli się o rozbudowie obecnych 5 mld m3 mocy terminala do 7,5 mld m3. Taka decyzja powinna być podjęta jak najszybciej, gdyż zwiększa to znacząco możliwości magazynowania odbieranego surowca. Oczywiście musi być to w zgodzie z zaktualizowaną (?), nową (?), ale na pewno anonsowaną polityką energetyczną Polski opartą o jasną politykę gospodarczą naszego kraju. Szkoda, że nie ma modelu, narzędzia do prognoz…

Wszystko to oznacza, iż polska gospodarka (nie wiemy czy PGNiG…) powinna jak najszybciej ustawiać się w kolejce po „łupkowe” LNG z USA[3]

1

Jak wynika z danych Energy Aspects Ltd. już od 2017 roku znaczne ilości amerykańskiego LNG powinny pojawiać się w Europie. Jednak pierwszy transport amerykańskiego, „łupkowego LNG” popłynął do Brazylii. Tym samym, flagowy projekt Cheniere Energy Inc., Sabine Pass, stał się pierwszym terminalem LNG, z którego wypłynął w świat gaz ziemny pochodzący z amerykańskich niekonwencjonalnych złóż. Tylko w nazwie pierwszego metanowca, Asia Vision, możemy doszukiwać się aluzji gdzie będą kierowane główne transporty LNG[4].

Według International Gas Union około 20% światowego LNG trafi do Europy, a Wood Mackenzie Ltd. twierdzi, że ponad 55% z całego „łupkowego” LNG będzie wysłane do Europy od 2020 roku[5].

W analizie eksperckiej Instytutu Studiów Energetycznych „LNG wyrusza na poszukiwanie nowych rynków”[6] podkreślaliśmy, że dzisiaj wielkości „przypisane” do rynku europejskiego są niewielkie. Dla terminali w budowie to zaledwie dwa kontrakty EDF z przeznaczeniem na dostawy do Francji o łącznej wielkości rocznie około 0,9 Mtoe (1,1 mld m3/rok). Z danych wynika, że głównym rynkiem docelowym dla „atlantyckiego” LNG z USA pozostaje Azja: Japonia (20 Mtoe), Korea (6,7 Mtoe), Indie (7,3 Mtoe) oraz Indonezja (1,8 Mtoe). Co więcej, ogromna większość tego wolumenu (36 Mtoe) będzie pochodzić z już budowanych terminali. Niewielkie ilości są też planowane na dostawy do Chile (kraj objęty FTA), ale największy udział mają kontrakty o nieokreślonym jednoznacznie (zróżnicowanym) miejscu dostawy[7], które stanowią około 28 Mtoe w budowanych terminalach i prawie drugie tyle (z uwzględnieniem ryzyka) w pozostałych jednostkach. Część tego wolumenu, chociaż trudno jednoznacznie stwierdzić, jak duża może trafić także na rynek europejski. Firmy z UE odpowiadają za sprzedaż około 36 Mtoe (wielkość na 2025 rok z uwzględnieniem ryzyka) z 52 Mtoe wolumenu bez doprecyzowanego jednoznacznie kierunku dostaw, jednak zapewne tylko część (50-70%?) trafi do europejskich odbiorców.

 

3 4
Zakontraktowane wolumeny LNG dla budowanych i planowanych terminali skraplających w Stanach Zjednoczonych.

Źródło: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie dostępnych danych

zr – z oszacowanym ryzykiem wynikającym ze statusu projektu

br – bez oszacowanego ryzyka wynikającego ze statusu projektu

Zakontraktowane wolumeny LNG ze Stanów Zjednoczonych z uwzględnieniem docelowych rynków

Źródło: Analiza Instytut Studiów Energetycznych na podstawie dostępnych danych

Amerykańskie LNG będzie trafiało do Francji, na pewno będzie się ono pojawiać w Wielkiej Brytanii i w hiszpańskich portach. Amerykańskim LNG otwarcie interesuje się Litwa, której terminal Independence znacząco wpłynął i stymulował rynkową konkurencje, a trzech użytkowników terminalu LNG: LitGas UAB, Achema AB i Lietuvos dujų tiekimas UAB będą zaopatrywani przez 12 dostaw LNG, które powinny zaspokoić nawet do 50% rocznego zapotrzebowania na Litwie, czyli około 1,15 mld m3 [8].

A Polska? Do znudzenia już, powtarzamy, że polskie podmioty – chemia (???) powinny aktywnie włączyć się w wyścig o amerykańskie LNG. Wierzymy, że PGNiG już zaczął takie rozmowy. Informacje o takich działaniach czy negocjacjach byłyby dobrym sygnałem dla gazowego bezpieczeństwa Polski, a na pewno ułatwiłyby decyzje o rozbudowie terminala w Świnoujściu czy projekty budowy kolejnego. Miejmy również na uwadze, że niedługo (w 2022 roku) kończy się Polsce długoterminowa umowa z GAZPROM (tzw. kontrakt jamalski) na dostawy gazu przez gazociąg Jamalski. Tak. Polsce trzeba strategii energetycznej i to jak najszybciej!

[1] http://af.reuters.com/article/energyOilNews/idAFO9N13J00D20151230

[2] http://www.cire.pl/item,125419,1,0,0,0,0,0,chadam-16-lipca-pierwsza-komercyjna-dostawa-gazu-lng-do-polski.html

[3] http://biznesalert.pl/sikora-polska-powinna-ustawic-sie-w-kolejce-po-lupkowe-lng-z-usa-analiza/

[4] http://www.reuters.com/article/us-shale-export-idUSKCN0VY08B

[5] http://www.hellenicshippingnews.com/more-than-half-of-u-s-lng-is-destined-for-europe-woodmac-says/

[6] http://www.cire.pl/item,123748,2,0,0,0,0,0,lng-wyrusza-na-poszukiwanie-nowych-rynkow.html

[7] Warto wspomnieć, że wszystkie kontrakty zawierane przez podmioty zawiadujące terminalami LNG w Stanach Zjednoczonych nie mają klauzul o ściśle zdefiniowanym miejscu przeznaczenia (tzw. destination clause)

[8] http://www.baltic-course.com/eng/energy/?doc=116562


Powiązane artykuły

Energa realizuje strategię Orlenu i planuje nowe bloki gazowe

Spółka w przyszłym roku ma zamiaru uruchomić dwa bloki gazowe, jeden w Grudziądzu, drugi w Ostrołęce. W planach ma jednak...
Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...

Holendrzy testują morską fotowoltaikę. Fale jej niestraszne

Są wyniki testów, jakim poddano platformy, na których będą umieszczone morskie panele fotowoltaiczne. Badania przeprowadzono na Delta Flume, obiekcie, który...

Udostępnij:

Facebook X X X