Najważniejsze informacje dla biznesu

12.12.2013 ALERT

ENERGETYKA

PGNiG i Chevron będą współpracować na czterech koncesjach łupkowych

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, PGNiG i Chevron podpiszą dziś list intencyjny dotyczący współpracy na czterech koncesjach łupkowych, po dwóch należących do każdej z firm. Według osoby zbliżonej do umowy list będzie przewidywał dążenie do utworzenia wspólnej spółki operatorskiej, w której partnerzy mieliby po połowie udziałów. Plan zakłada też spore zaangażowanie finansowe obydwu stron w przyszłą współpracę – czytamy w „Pulsie”. Gazeta zwraca uwagę, że nawiązanie współpracy PGNiG z Chevronem jest spełnieniem wcześniejszych zapowiedzi Jerzego Kurelli, p.o. prezesa PGNiG. W jednym ze swoich pierwszych wystąpień publicznych na tym stanowisku powiedział: „Kluczem do sukcesu w sektorze łupkowym jest polityka otwartości. Dlatego proponujemy nową politykę, opartą na wymianie danych dotyczących poszukiwań i wydobycia ze złóż niekonwencjonalnych. Ma to szanse przełożyć się na przyspieszenie prac, efektów i rozwój całego sektora”. Chevron jedną z największych firm poszukiwawczo-wydobywczych na świecie. Posiada on cztery koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego:Frampol, Grabowiec, Kraśnik i Zwierzyniec. Współpraca nie obejmie głównej koncesji PGNiG – Wejherowo.”Puls Biznesu” zwraca również uwagę, że z punktu widzenia Chevrona nawiązanie współpracy z PGNiG można uważać za chęć większego zaangażowania się w polski rynek gazu.

Litwa chce szybkiego rozstrzygnięcia śledztwa antymonopolowego

(THE LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Litwa wezwała Komisję Europejską do kontynuacji wysiłków na rzecz szybkiego zakończenia śledztwa antymonopolowego przeciwko Gazpromowi. Komisja bada czy rosyjska firma nadużyła swojej pozycji na rynku Europy Środkowo-Wschodniej i narzuciła niesprawiedliwe ceny swoim klientom w krajach bałtyckich, Polsce i innych państwach regionu. Wilno ostrzega, że wystosowana w tym tygodniu przez Gazprom prośba o rozmowy na temat ugody w sprawie śledztwa może być próbą wydłużenia śledztwa. Rosyjskiej firmie grozi grzywna w wysokości do 14,3 mld dolarów.

Jest umowa nt. budowy węgierskiego odcinka South Stream

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo zastrzeżeń Komisji Europejskiej co do zgodności umów międzyrządowych w sprawie budowy Gazociągu Południowego (South Stream) Gazprom podpisuje kolejne umowy. Spółka joint venture odpowiedzialna za projekt odcinka węgierskiego rury w której udziały posiada rosyjski monopolista i Węgierski Bank Rozwoju podpisała kontrakt z konsorcjum firm odpowiedzialnych za budowę South Stream na sporządzenie oceny oddziaływania środowiskowego i projektu budowy . W środę odbyło się spotkanie dyrektora Gazpromu Aleksieja Millera z premierem Węgier Wiktorem Orbanem. Tematem rozmów był m.in. South Stream. Budowa węgierskiego odcinka gazociągu ruszy w kwietniu 2015 roku. Pierwszy surowiec ma popłynąć nim na początku 2017 roku.

Brytyjska ofensywa łupkowa

(THE TELEGRAPH/PAP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wielka Brytania dosłownie siedzi na ogromnych zasobach gazu z łupków – powiedział ostatnio brytyjski minister energetyki Michael Fallon.  Według szacunków geologów w Wielkiej Brytanii znajdować się może nawet 8,7 bln m. sześc. gazu łupkowego. Znacznie więcej niż wynosiły szacunki amerykańskie. Wydane do tej pory koncesje poszukiwawczo-wydobywcze obejmowały teren ok. 19 tys. km kwadr. (w hrabstwach  Cheshire, Lancashire, Yorkshire, Surrey i Sussex).  Wg nieoficjalnych informacji,  podczas planowanych na 2014 r. przetargów, rząd konserwatystów Davida Camerona zaoferuje koncernom wydobywczym do 83 tys. km. kwadr. (Ponad jedna trzecia kraju). Rząd brytyjski przygotowuje ostateczne decyzje, które obszary zostaną objęte przetargami na nowe koncesje. W najbliższym czasie Brytyjczycy zaoferują też firmom sektora naftowo-gazowego specjalne zachęty stymulujące ich zainteresowanie brytyjskimi łupkami. Zapowiadany nowy system podatkowy ma być dla spółek wydobywczych bardziej korzystny nawet niż w USA. O ponad połowę zostaną obniżone podatki od zysku z wydobywanego gazu  łupkowego w porównaniu do gazu ze złóż konwencjonalnych. Opodatkowanie zysku od tego ostatniego to 62 proc., opodatkowanie gazu z łupków – ma wynieść 30 proc. Duże zachęty finansowe z kolei dla społeczności lokalnych zapowiedział brytyjski minister skarbu, George Osborne. Na wstępie lokalne społeczności otrzymają po 100 tys. funtów szterlingów od każdego poszukiwawczego odwiertu ze szczelinowaniem hydraulicznym, także, jeśli odwiert zakończy się niepowodzeniem. Będą mogły liczyć na 1  proc. zysku ze sprzedaży gazu wydobytego na ich terenie. Do tego dojdą jeszcze zyski z podatków płaconych przez firmy od wydobycia.

Początek budowy Gazociągu Transadriatyckiego w 2015 roku

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Konsorcjum odpowiedzialne za projekt Gazociągu Transadriatyckiego (TAP). Na początku 2014 roku zostaną rozesłane zaproszenia do udziału w przetargu na prace inżynieryjne i produkcję rur na potrzeby gazociągu. TAP jest kluczowym projektem dla realizacji koncepcji Korytarza Południowego. Ma łączyć Gazociąg Transanatolijski, który będzie doprowadzał gaz z Azerbejdżanu na granicę turecko-grecką, z Włochami.

Komisarz UE manipulował danymi dotyczącymi subwencji energetycznych?

(DEFENCE24.PL)

Niemieckie media informują o manipulacjach danymi jakich miał dopuścić się komisarz ds. energii Gunther Oettinger w Raporcie dotyczącym problemu subwencji w energetyce. Manipulacja miała polegać na wykreśleniu z dokumentu danych wskazujących, że energetyka jądrowa i węglowa mogła liczyć na wsparcie podobnej skali co energetyka odnawialna – informuje Defence24.pl.

Ministrowie energetyki UE spotykają się w Brukseli

(THE LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W Brukseli spotykają się dziś ministrowie energetyki państw członkowskich. Będą oni rozmawiać na temat raportów dotyczących rozwoju wewnętrznego rynku energii w Unii Europejskiej i wymiarze zewnętrznym europejskiej polityki energetycznej. Dokumenty tego typu zostały przyjęte po raz pierwszy na skutek starań litewskiej prezydencji. Rada Europejska przyjęła w 2011 roku cel utworzenia kompletnego rynku energii UE do 2014 roku i usunięcia tzw. wysp energetycznych (jak kraje bałtyckie odcięte od systemu energetycznego innych państw UE) do 2015 roku.

USA wydadzą 5 mln dolarów na badanie hydratów metanu

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz Energetyki USA Ernest Moniz poinformował, że jego resort przeznaczy prawie 5 mln dolarów na badanie hydratów metanu – nowego rodzaju złóż gazu uwięzionego w przypominających lód hydratach występujących na szelfach kontynentalnych oceanów świata. Amerykanie we współpracy z Japończykami chcą opracować technologię wydobywania gazu ziemnego z hydratów znajdujących się na Alasce.

Chevron wyda 39 mld dolarów w 2014 roku

(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Amerykański gigant gazowy wyda 39 mld dolarów, głównie na rozwój projektów upstream w Australii, Ameryce Północnej i Afryce. Chodzi m.in. o projekty LNG Wheatstone i Gorgon w Australii. Władze spółki podkreślają, że są to jedne z najbardziej perspektywicznych inwestycji w jej portfelu inwestycyjnym.

INFRASTRUKTURA

Raport roczny – GDDKiA podsumowuje 2013 rok

(www.gddkia.gov.pl)

GDDKiA zbliża się do zakończenia projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej 2007-2013. Jednocześnie jako jedyny Zamawiający, wystartowała z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków z budżetu UE na lata 2014-2020. Od 2007 r. do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii (2547 km takich tras) i w Holandii (sieć 2274 km tras).

Krajowy System Poboru Opłat w 2013 przyniósł już miliard zł

(Kapsch)

Tylko w br., od 1 stycznia do 30 listopada, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 1,05 mld zł z Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO). Na tę kwotę składają się opłaty elektroniczne z systemu viaTOLL (86,44%) oraz opłaty manualne pobierane od kierowców pojazdów osobowych (13,56%) na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica zarządzanych przez GDDKiA. Łącznie, od początku funkcjonowania, KSPO zebrał ponad 2,379 mld zł. Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL działa od lipca 2011 r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg. Obecnie systemem objętych jest 2653 km dróg krajowych na terenie całego kraju.

Ekspresem z Warszawy do Lublina

(www.gddkia.gov.pl)

To już trzeci przetarg na budowę drogi ekspresowej S17 ogłoszony w tym roku. Obejmuje budowę odcinka o długości blisko 37 km od węzła Lubelska do początku obwodnicy Garwolina. Realizacja S17 zbiegnie się z budową Południowej Obwodnicy Warszawy, a oddanie do użytku tych tras umożliwi dojazd drogami szybkiego ruchu z Lublina nad morze czy też do zachodniej granicy Polski. Przetarg obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S17 wraz z uzyskaniem decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej i składa się z trzech części. Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie biegła w śladzie obecnej drogi krajowej nr 17 omijając po stronie zachodniej Ostrów oraz Kołbiel.

Nadzorujemy jakość prowadzonych inwestycji. Podsumowujemy trzy kwartały 2013r.

(www.gddkia.gov.pl)

Utrzymuje się ogólna jakość na realizowanych przez GDDKiA inwestycjach drogowych. Po 9 miesiącach 2013 r. z 23 wykonawców, 10 osiągnęło wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre. Od stycznia do września 2013 roku przebadano na kontraktach inwestycyjnych łącznie 23 034 próbek. Liczba próbek niespełniających wymagań wyniosła 3 821, co oznacza, że było 16,6% próbek niespełniających wymagań w ogólnej liczbie przebadanych. Po dwóch kwartałach 2013 r. ten odsetek utrzymywał się na zbliżonym poziomie (16,3%). Z 23 generalnych wykonawców, 10 osiągnęło wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre (poniżej 15 proc.).

100 tys. km torów badają co roku diagności Centrum Diagnostyki Polskich Linii Kolejowych

(www.plk-sa.pl)

Ocena stanu technicznego infrastruktury kolejowej, planowanie jej utrzymania i remontów oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pociągów. To podstawowe zadania Centrum Diagnostyki PLK. 150 ekspertów bada tysiące km szyn, setki rozjazdów i urządzeń kontrolujących wagony. Jedno z ich najnowszych urządzeń to pojazd wyposażony w bezdotykowy, laserowy system pomiarowy. Miejsca badań wyznacza zamontowany system nawigacji GPS. Pracownicy CD za pomocą specjalistycznej aparatury codziennie monitorują stan techniczny torów, kontrolując m.in., czy w szynach nie powstały wady, czy nie doszło do odkształceń, diagnozują też stan rozjazdów, miejsca połączeń szyn i skrajnie budowli.

Od 15 grudnia nowy rozkład jazdy PKP Intercity na 2013/14

(www.pkpsa.pl)

15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkłady jazdy pociągów. Na 18 dworcach w całej Polsce podróżni otrzymają wsparcie informatorów mobilnych. PKP Intercity rozda ponad 200 tys. ulotek. 15 grudnia zmieni się rozkład jazdy pociągów w całej Europie. PKP Intercity, tak jak kilkunastu innych polskich przewoźników kolejowych, zaproponuje swoim pasażerom nową siatkę połączeń. PKP Intercity zaoferuje swoim pasażerom 366 pociągów, w tym 40 międzynarodowych. Przewoźnik podniesie standard podróży na linii Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin wprowadzając 14 składów zestawionych wyłącznie z 68 zmodernizowanych wagonów.

Umowa z Euroterminalem Sławków

(www. katowice-airport.com/pl)

Trwają prace nad stworzeniem zintegrowanego systemu transportowego w województwie śląskim, obejmującego transport drogowy, kolejowy, lotniczy i wodami śródlądowymi. Jednym z etapów jego powstawania jest zawarcie umowy o współpracy między Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym SA – spółką zarządzającą Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a Euroterminalem Sławków. Połączenie przewozu towarów drogą lotniczą i kolejową z terminala oferującego unikatowy w Europie jednoczesny dostęp do europejskich standardowych torów i szerokotorowych, stwarza możliwości efektywniejszej spedycji ładunków z całym światem.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

PGNiG i Chevron będą współpracować na czterech koncesjach łupkowych

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, PGNiG i Chevron podpiszą dziś list intencyjny dotyczący współpracy na czterech koncesjach łupkowych, po dwóch należących do każdej z firm. Według osoby zbliżonej do umowy list będzie przewidywał dążenie do utworzenia wspólnej spółki operatorskiej, w której partnerzy mieliby po połowie udziałów. Plan zakłada też spore zaangażowanie finansowe obydwu stron w przyszłą współpracę – czytamy w „Pulsie”. Gazeta zwraca uwagę, że nawiązanie współpracy PGNiG z Chevronem jest spełnieniem wcześniejszych zapowiedzi Jerzego Kurelli, p.o. prezesa PGNiG. W jednym ze swoich pierwszych wystąpień publicznych na tym stanowisku powiedział: „Kluczem do sukcesu w sektorze łupkowym jest polityka otwartości. Dlatego proponujemy nową politykę, opartą na wymianie danych dotyczących poszukiwań i wydobycia ze złóż niekonwencjonalnych. Ma to szanse przełożyć się na przyspieszenie prac, efektów i rozwój całego sektora”. Chevron jedną z największych firm poszukiwawczo-wydobywczych na świecie. Posiada on cztery koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego:Frampol, Grabowiec, Kraśnik i Zwierzyniec. Współpraca nie obejmie głównej koncesji PGNiG – Wejherowo.”Puls Biznesu” zwraca również uwagę, że z punktu widzenia Chevrona nawiązanie współpracy z PGNiG można uważać za chęć większego zaangażowania się w polski rynek gazu.

Litwa chce szybkiego rozstrzygnięcia śledztwa antymonopolowego

(THE LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Litwa wezwała Komisję Europejską do kontynuacji wysiłków na rzecz szybkiego zakończenia śledztwa antymonopolowego przeciwko Gazpromowi. Komisja bada czy rosyjska firma nadużyła swojej pozycji na rynku Europy Środkowo-Wschodniej i narzuciła niesprawiedliwe ceny swoim klientom w krajach bałtyckich, Polsce i innych państwach regionu. Wilno ostrzega, że wystosowana w tym tygodniu przez Gazprom prośba o rozmowy na temat ugody w sprawie śledztwa może być próbą wydłużenia śledztwa. Rosyjskiej firmie grozi grzywna w wysokości do 14,3 mld dolarów.

Jest umowa nt. budowy węgierskiego odcinka South Stream

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo zastrzeżeń Komisji Europejskiej co do zgodności umów międzyrządowych w sprawie budowy Gazociągu Południowego (South Stream) Gazprom podpisuje kolejne umowy. Spółka joint venture odpowiedzialna za projekt odcinka węgierskiego rury w której udziały posiada rosyjski monopolista i Węgierski Bank Rozwoju podpisała kontrakt z konsorcjum firm odpowiedzialnych za budowę South Stream na sporządzenie oceny oddziaływania środowiskowego i projektu budowy . W środę odbyło się spotkanie dyrektora Gazpromu Aleksieja Millera z premierem Węgier Wiktorem Orbanem. Tematem rozmów był m.in. South Stream. Budowa węgierskiego odcinka gazociągu ruszy w kwietniu 2015 roku. Pierwszy surowiec ma popłynąć nim na początku 2017 roku.

Brytyjska ofensywa łupkowa

(THE TELEGRAPH/PAP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wielka Brytania dosłownie siedzi na ogromnych zasobach gazu z łupków – powiedział ostatnio brytyjski minister energetyki Michael Fallon.  Według szacunków geologów w Wielkiej Brytanii znajdować się może nawet 8,7 bln m. sześc. gazu łupkowego. Znacznie więcej niż wynosiły szacunki amerykańskie. Wydane do tej pory koncesje poszukiwawczo-wydobywcze obejmowały teren ok. 19 tys. km kwadr. (w hrabstwach  Cheshire, Lancashire, Yorkshire, Surrey i Sussex).  Wg nieoficjalnych informacji,  podczas planowanych na 2014 r. przetargów, rząd konserwatystów Davida Camerona zaoferuje koncernom wydobywczym do 83 tys. km. kwadr. (Ponad jedna trzecia kraju). Rząd brytyjski przygotowuje ostateczne decyzje, które obszary zostaną objęte przetargami na nowe koncesje. W najbliższym czasie Brytyjczycy zaoferują też firmom sektora naftowo-gazowego specjalne zachęty stymulujące ich zainteresowanie brytyjskimi łupkami. Zapowiadany nowy system podatkowy ma być dla spółek wydobywczych bardziej korzystny nawet niż w USA. O ponad połowę zostaną obniżone podatki od zysku z wydobywanego gazu  łupkowego w porównaniu do gazu ze złóż konwencjonalnych. Opodatkowanie zysku od tego ostatniego to 62 proc., opodatkowanie gazu z łupków – ma wynieść 30 proc. Duże zachęty finansowe z kolei dla społeczności lokalnych zapowiedział brytyjski minister skarbu, George Osborne. Na wstępie lokalne społeczności otrzymają po 100 tys. funtów szterlingów od każdego poszukiwawczego odwiertu ze szczelinowaniem hydraulicznym, także, jeśli odwiert zakończy się niepowodzeniem. Będą mogły liczyć na 1  proc. zysku ze sprzedaży gazu wydobytego na ich terenie. Do tego dojdą jeszcze zyski z podatków płaconych przez firmy od wydobycia.

Początek budowy Gazociągu Transadriatyckiego w 2015 roku

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Konsorcjum odpowiedzialne za projekt Gazociągu Transadriatyckiego (TAP). Na początku 2014 roku zostaną rozesłane zaproszenia do udziału w przetargu na prace inżynieryjne i produkcję rur na potrzeby gazociągu. TAP jest kluczowym projektem dla realizacji koncepcji Korytarza Południowego. Ma łączyć Gazociąg Transanatolijski, który będzie doprowadzał gaz z Azerbejdżanu na granicę turecko-grecką, z Włochami.

Komisarz UE manipulował danymi dotyczącymi subwencji energetycznych?

(DEFENCE24.PL)

Niemieckie media informują o manipulacjach danymi jakich miał dopuścić się komisarz ds. energii Gunther Oettinger w Raporcie dotyczącym problemu subwencji w energetyce. Manipulacja miała polegać na wykreśleniu z dokumentu danych wskazujących, że energetyka jądrowa i węglowa mogła liczyć na wsparcie podobnej skali co energetyka odnawialna – informuje Defence24.pl.

Ministrowie energetyki UE spotykają się w Brukseli

(THE LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W Brukseli spotykają się dziś ministrowie energetyki państw członkowskich. Będą oni rozmawiać na temat raportów dotyczących rozwoju wewnętrznego rynku energii w Unii Europejskiej i wymiarze zewnętrznym europejskiej polityki energetycznej. Dokumenty tego typu zostały przyjęte po raz pierwszy na skutek starań litewskiej prezydencji. Rada Europejska przyjęła w 2011 roku cel utworzenia kompletnego rynku energii UE do 2014 roku i usunięcia tzw. wysp energetycznych (jak kraje bałtyckie odcięte od systemu energetycznego innych państw UE) do 2015 roku.

USA wydadzą 5 mln dolarów na badanie hydratów metanu

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretarz Energetyki USA Ernest Moniz poinformował, że jego resort przeznaczy prawie 5 mln dolarów na badanie hydratów metanu – nowego rodzaju złóż gazu uwięzionego w przypominających lód hydratach występujących na szelfach kontynentalnych oceanów świata. Amerykanie we współpracy z Japończykami chcą opracować technologię wydobywania gazu ziemnego z hydratów znajdujących się na Alasce.

Chevron wyda 39 mld dolarów w 2014 roku

(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Amerykański gigant gazowy wyda 39 mld dolarów, głównie na rozwój projektów upstream w Australii, Ameryce Północnej i Afryce. Chodzi m.in. o projekty LNG Wheatstone i Gorgon w Australii. Władze spółki podkreślają, że są to jedne z najbardziej perspektywicznych inwestycji w jej portfelu inwestycyjnym.

INFRASTRUKTURA

Raport roczny – GDDKiA podsumowuje 2013 rok

(www.gddkia.gov.pl)

GDDKiA zbliża się do zakończenia projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej 2007-2013. Jednocześnie jako jedyny Zamawiający, wystartowała z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków z budżetu UE na lata 2014-2020. Od 2007 r. do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii (2547 km takich tras) i w Holandii (sieć 2274 km tras).

Krajowy System Poboru Opłat w 2013 przyniósł już miliard zł

(Kapsch)

Tylko w br., od 1 stycznia do 30 listopada, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 1,05 mld zł z Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO). Na tę kwotę składają się opłaty elektroniczne z systemu viaTOLL (86,44%) oraz opłaty manualne pobierane od kierowców pojazdów osobowych (13,56%) na odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica zarządzanych przez GDDKiA. Łącznie, od początku funkcjonowania, KSPO zebrał ponad 2,379 mld zł. Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL działa od lipca 2011 r. W początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg. Obecnie systemem objętych jest 2653 km dróg krajowych na terenie całego kraju.

Ekspresem z Warszawy do Lublina

(www.gddkia.gov.pl)

To już trzeci przetarg na budowę drogi ekspresowej S17 ogłoszony w tym roku. Obejmuje budowę odcinka o długości blisko 37 km od węzła Lubelska do początku obwodnicy Garwolina. Realizacja S17 zbiegnie się z budową Południowej Obwodnicy Warszawy, a oddanie do użytku tych tras umożliwi dojazd drogami szybkiego ruchu z Lublina nad morze czy też do zachodniej granicy Polski. Przetarg obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S17 wraz z uzyskaniem decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej i składa się z trzech części. Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie biegła w śladzie obecnej drogi krajowej nr 17 omijając po stronie zachodniej Ostrów oraz Kołbiel.

Nadzorujemy jakość prowadzonych inwestycji. Podsumowujemy trzy kwartały 2013r.

(www.gddkia.gov.pl)

Utrzymuje się ogólna jakość na realizowanych przez GDDKiA inwestycjach drogowych. Po 9 miesiącach 2013 r. z 23 wykonawców, 10 osiągnęło wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre. Od stycznia do września 2013 roku przebadano na kontraktach inwestycyjnych łącznie 23 034 próbek. Liczba próbek niespełniających wymagań wyniosła 3 821, co oznacza, że było 16,6% próbek niespełniających wymagań w ogólnej liczbie przebadanych. Po dwóch kwartałach 2013 r. ten odsetek utrzymywał się na zbliżonym poziomie (16,3%). Z 23 generalnych wykonawców, 10 osiągnęło wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre (poniżej 15 proc.).

100 tys. km torów badają co roku diagności Centrum Diagnostyki Polskich Linii Kolejowych

(www.plk-sa.pl)

Ocena stanu technicznego infrastruktury kolejowej, planowanie jej utrzymania i remontów oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pociągów. To podstawowe zadania Centrum Diagnostyki PLK. 150 ekspertów bada tysiące km szyn, setki rozjazdów i urządzeń kontrolujących wagony. Jedno z ich najnowszych urządzeń to pojazd wyposażony w bezdotykowy, laserowy system pomiarowy. Miejsca badań wyznacza zamontowany system nawigacji GPS. Pracownicy CD za pomocą specjalistycznej aparatury codziennie monitorują stan techniczny torów, kontrolując m.in., czy w szynach nie powstały wady, czy nie doszło do odkształceń, diagnozują też stan rozjazdów, miejsca połączeń szyn i skrajnie budowli.

Od 15 grudnia nowy rozkład jazdy PKP Intercity na 2013/14

(www.pkpsa.pl)

15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkłady jazdy pociągów. Na 18 dworcach w całej Polsce podróżni otrzymają wsparcie informatorów mobilnych. PKP Intercity rozda ponad 200 tys. ulotek. 15 grudnia zmieni się rozkład jazdy pociągów w całej Europie. PKP Intercity, tak jak kilkunastu innych polskich przewoźników kolejowych, zaproponuje swoim pasażerom nową siatkę połączeń. PKP Intercity zaoferuje swoim pasażerom 366 pociągów, w tym 40 międzynarodowych. Przewoźnik podniesie standard podróży na linii Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin wprowadzając 14 składów zestawionych wyłącznie z 68 zmodernizowanych wagonów.

Umowa z Euroterminalem Sławków

(www. katowice-airport.com/pl)

Trwają prace nad stworzeniem zintegrowanego systemu transportowego w województwie śląskim, obejmującego transport drogowy, kolejowy, lotniczy i wodami śródlądowymi. Jednym z etapów jego powstawania jest zawarcie umowy o współpracy między Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym SA – spółką zarządzającą Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a Euroterminalem Sławków. Połączenie przewozu towarów drogą lotniczą i kolejową z terminala oferującego unikatowy w Europie jednoczesny dostęp do europejskich standardowych torów i szerokotorowych, stwarza możliwości efektywniejszej spedycji ładunków z całym światem.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły