InfrastrukturaKolejeWszystko

Warsewicz: Podkarpackie bez Przewozów Regionalnych?

Samorząd województwa podkarpackiego rozważa możliwość powołania własnych kolei regionalnych zamiast (obok) spółki Przewozy Regionalne – poinformował portal nakolei.pl.

– Jest to zjawisko, którego efektem jest nieumiejętność, a wręcz często szkodliwość niektórych działań obecnego rządu. Ich pokłosiem jest nieudana, szkodliwa reforma usamorządowienia pasażerskich spółek kolejowych – uważa w rozmowie z naszym portalem Czesław Warsewicz, redaktor portalu nakolei.pl.

Przypomina on, że reformę tę wprowadzono w 2009-2010 r., a dzisiaj te działania doprowadziły do stanięcia na progu bankructwa przez spółkę Przewozy Regionalne. – Spółka ta obecnie generuje straty i praktycznie utraciła płynność finansową – ocenia Warsewicz. – Zagrożenie funkcjonowania Przewozów Regionalnych oceniam jako duże. Istnieje duża obawa o realizację przez nie przewozów pasażerskich w kolejnych dwóch-trzech latach –bo może jeszcze ok. roku są one w stanie przetrzymać.

Zdaniem Warsewicza pojawia się pytanie: czy zła reforma przeprowadzona przez rząd. Ponadto, jeśli się tak stało, to mamy dziś nową sytuację na rynku: padającą spółkę PR i niewiadomą jak wobec tego mają być organizowane przewozy pasażerskie? Przecież to marszałkowie województw odpowiadają za organizowanie przewozów na terenie ich województw. Żeby to zabezpieczyć istnieją dwie możliwości: powstanie spółki przez siebie zorganizowanej, bądź skupianie się na kompaniach przewozowych. Ogłoszenie przez województwo podkarpackie, że myśli o uruchomieniu własnej spółki pasażerskiej, stanowi kolejną, podobną informację o rozwiązywaniu problemu przewozów w poszczególnych województwach.

– Na dzisiaj mamy taką sytuację, że przewozy pasażerskie realizowane są przez Koleje Wielkopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Arriva (w woj. kujawsko-pomorskim, a od niedawna Koleje Małopolskie. Również od niedawna część przewozów w woj. łódzkim przejmuje Łódzka Kolej Aglomeracyjna – mówi dalej Warsewicz.

W najbliższych trzech latach miejsc, gdzie mogłyby realizować działalność Przewozy Regionalne, będzie niewiele – przewiduje Warsewicz. – Jest to pokłosie pogarszającej się sytuacji spółki PR i braku wizji i strategii przez kolejny rząd i ministerstwo infrastruktury wobec funkcjonowania przewozów pasażerskich na szczeblu regionalnym. Zaś rynek nie lubi próżni. Stąd województwa muszą radzić sobie same. PR zostało praktycznie tylko na Ścianie Wschodniej, w Opolskiem i Zachodniopomorskiem.

Większość województw ma zatem już swoją spółkę pasażerską, albo zamierza ją stworzyć – kończy Warsewicz.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X