ENERGETYKA
PPEJ przyjęty przez rząd
(CIRE)
28 stycznia 2014 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Programu polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) przygotowanego przez ministra gospodarki. W Programie zapisano zakres działań, jakie należy podjąć, aby bezpiecznie korzystać z energetyki jądrowej w Polsce. Program PEJ określa m.in. harmonogram wybudowania dwóch elektrowni jądrowych oraz przygotowania pod te inwestycje infrastruktury regulacyjnej i organizacyjnej. W dokumencie zostały ustalone role oraz zakres odpowiedzialności instytucji odpowiedzialnych za wdrożenie Programu, a także kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Program zawiera również: uzasadnienie ekonomiczne wdrażania budowy energetyki jądrowej w Polsce i możliwości jego finansowania oraz sposoby postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi.
Niemcy zmieniają politykę energetyczną
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Rząd w Berlinie przyjął w zeszłym tygodniu plan reformy ustawy o Odnawialnych Źródłach Energii. Będzie ona zmierzała do ograniczenia subsydiów dla tego rodzaju energetyki. Nowy projekt ma także usunąć wyłączenia z obowiązku opłacania zielonego podatku przez ciężki przemysł.
Kryzys solarów w Niemczech
(DEUTSCHE WELLE)
Kryzys w branży solarnej w Niemczech kosztował w ubiegłym roku prawie 3 tysiące miejsc pracy. Niemieccy producenci paneli fotowoltaicznych musieli zlikwidować 2700 stanowisk, powiedział we wtorek (28.01) Ulrich Prautsch z Federalnego Urzędu Statystycznego, potwierdzając wcześniejsze doniesienia „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Według informacji gazety, w listopadzie 2013 branża zatrudniała 4810 osób. W tym samym miesiącu 2012 było ich jeszcze 7512 osób – informuje Deutsche Welle.
Ukraina zwleka z podpisaniem porozumienia z Exxon Mobil
(OIL&GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Podpisanie porozumienia o wspólnym wydobyciu gazu ziemnego przez Exxon Mobil i ukraińskie firmy energetyczne zostanie podpisane w lutym. Tak przynajmniej obiecuje minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Eduard Stawicki. Wcześniej decyzję w tej sprawie zahamowały masowe protesty w ramach tzw. Euromajdanu, które skłoniły ministra do przełożenia decyzji z listopada na styczeń.
Putin: Możemy wykorzystać całą przepustowość OPAL
(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)
Prezydent Rosji Władimir Putin poinformował, że podczas szczytu Unia Europejska-Rosja zostało zawarte porozumienie w sprawie wyłączenia odnogi gazociągu Nord Stream (55 mld m3/rok) – OPAL (36 mldm3/rok) – spod reżimu zasady dostępu strony trzeciej (Third Party Access) wynikającej z zapisów trzeciego pakietu energetycznego, mającego w założeniu bronić konkurencji w sektorze gazowym Europy. TPA zakłada, że jeden użytkownik może wykorzystać maksymalnie 50 procent mocy przesyłowej rury. Gazprom naciskał na zdjęcie tego ograniczenia z OPAL-u, ponieważ pozwoliłoby to Rosjanom na słanie większych ilości gazu Nord Streamem, z pominięciem krajów tranzytowych jak Ukraina. Komisja Europejska nie potwierdza doniesień Putina.
Stali nabywcy ropy z Sudanu Południowego szukają alternatywy
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Od końca ubiegłego roku stali nabywcy ropy z Sudanu Południowego mają coraz poważniejsze trudności z odbiorem zakontraktowanych dostaw. Trwające w tym kraju walki zakłócają lub wręcz uniemożliwiają wydobycie i transport. Produkcja ropy w Sudanie Południowym wynosząca ok. 250 tys. bryłek na dobę od grudnia została prwie zupełnie wstrzymana. Mimo podpisanego 23 stycznia zawieszenia, walki trwają nadal. Ropę z Sudanu oraz z Sudanu Południowego tradycyjnie sprowadzają importerzy z Chin, Indii oraz Japonii. Szczególnie ważna dla nich jest produkowana w tym kraju lekka ropa Nil Blend. Ten sam typ ropy znajduje się w sąsiednim Sudanie, a wydobycie szacuje się na ok. 50 tys.-60 tys. baryłek dziennie, jednak jest to zbyt mało jak na potrzeby stałych klientów. Poważny spadek produkcji zmusza odbiorców do poszukiwania alternatywnych producentów z innych terenów.
Japonia w obliczu energetycznej drożyzny
(MEA/GLOBES/TERESA WÓJCIK)
W Japonii koszty energii doszły do punktu krytycznego. Wzrst gospodarczy tego kraju jest zbyt wolny, aby zrównoważyć obciążenie kosztami rosnącego importu energii i nośników energii. Do tego dochodzą dodatkowe koszty wdrażania OZE. Prognozy u początku 2014 r. zapowiadają wprawdzie spadek importu ropy, ale oczywisty wzrost do przywozu LNG i węla kamiennego. Najprawdopodobniej będzie to najwyższy przywóz w historii japońskiej gospodarki, która z takm obciążeniem nie będzie sobie radzić. Coraz częściej w Tokio słychać opinie, że jedynym roziwązaniem jest powrót do energetyki jądrowej. Nie było więc żadną niespodzianką, w grudniu ub.r. że minister Handlu i Przemysłu Toshimitsu Motegi jako pierwszy ocenił, że powrót do energetyki nuklearnej wydaje się być jedynym rozwiązaniem. Obecnie wydaje się, że rozpoczyna się powolny proces rehabilitacji siłowni jądrowych. W niecałe trzy lata po katastrofie w Fukushimie, rząd japoński dostrzegł ważną rolę tych siłowni w miksie energetycznym tego kraju. Powrót reaktorów jest już w Japonii pewny i będzie mieć znaczący wpływ na poprawę bilansu handlowego, spadek cen energii oraz znacznie uzależnieni Tokio od importu surowców energetycznych. Oczywiście, w praktyce może się okazać, że powrót energii jądrowej może być kosztownym obciążeniem, nie zaś konkurencyjnym rozwiązaniem. Najnowsze technologie nuklearne są dużo droższe niż w przeszłości. Jednak obecny rząd Japonii zdecydował się podjąć ryzyko powrotu do energetyki jądrowej.
INFRASTRUKTURA
Nawierzchnie długowieczne na polskich drogach?
(www.strabag.pl)
Jednostka badawczo-rozwojowa TPA koncernu Strabag w Polsce, opracowała koncepcję innowacyjnej na skalę europejską technologii budowy konstrukcji nawierzchni długowiecznej, która będzie mogła być stosowana przy budowie dróg w Polsce. Ma ona zapewnić wydłużenie żywotności nawierzchni asfaltowych z 20 do 50 lat, co znacząco zmniejszy nakłady finansowe na remonty i wpłynie na zmniejszenie kosztów społecznych. Technologia przewiduje zastosowanie w dolnej warstwie konstrukcji specjalnego asfaltu o zwiększonej elastyczności, odporności na zmęczenie oraz starzenie. Nowa formuła będzie mogła być wykorzystywana przy realizacji między innymi kontraktów typu „Projektuj i buduj”.
Przebudowa ul. Prostej
(www.um.warszawa.pl)
29 stycznia drogowcy wyłączą z ruchu odcinek ul. Prostej od ul. Żelaznej do ul. Twardej oraz od ul. Żelaznej do ul. Miedzianej. Teraz ten fragment (ok. 770 m) zostanie przebudowany do układu dwujezdniowego o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, z dodatkowymi pasami w rejonie skrzyżowań. Zmieni się także przebieg linii tramwajowej, która znajdzie się w pasie dzielącym między jezdniami. W ramach inwestycji nastąpi też budowa parkingów dla samochodów osobowych przy ul. Pańskiej. Ponadto, po obu stronach rozbudowywanej ul. Prostej przewidziano drogi dla rowerów oraz ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowa ulicy zakończy się w drugiej połowie 2014 r. i będzie kosztowała 33,8 mln zł.
Strefa płatnego parkowania w Krakowie później?
(www.edroga.pl/ Rada Miasta Krakowa, Magiczny Kraków, ZIKiT)
Nie wiadomo czy szersza strefa płatnego parkowania w stolicy Małopolski zacznie obowiązywać już 1 lutego, jak przewiduje uchwała, ale być może miesiąc później. Część radnych widzi konieczność wprowadzenia poprawek do uchwały regulującej zasady korzystania ze strefy. W środę rada miasta będzie musiała wprowadzić zmiany dotyczące likwidacji tzw. zasady czterech ulic; regulacji, która parkującym w nowej części strefy na podstawie abonamentu mieszkańca miała zezwalać wyłącznie na pozostawianie samochodu na czterech wybranych ulicach. Zdaniem części radnych zasadę trzeba uchylić, bo miała obowiązywać tylko na nowym obszarze strefy. Nie oszacowano także, ile jest miejsc parkingowych na konkretnych ulicach.
Myć czy nie myć? Oto jest pytanie!
(www.ztm.waw.pl)
ZTM jako organizator komunikacji publicznej wymaga od przewoźników by wozili warszawiaków czystymi pojazdami. Z drugiej jednak strony zdajemy sobie sprawę z tego, że utrzymanie ich w idealnej czystości zimą, przy tak niskich temperaturach na zewnątrz, może być utrudnione. Dlaczego? Miejskie Zakłady Autobusowe nie myją autobusów w całości kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej -5 st. C. Pierwszą przyczyną tego jest to, że w czasie procesu mycia tworzy się tzw. pył wodny, który bardzo łatwo może doprowadzić do zablokowania układów pneumatycznych w pojeździe. Znajdująca się w szczelinach przy drzwiach woda sprawiłaby, że drzwi by „zamarzły” co uniemożliwiłoby – ze względów bezpieczeństwa – wożenie pasażerów wozem z niesprawnymi hamulcami i drzwiami.
2013 r. – mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych
(www.plk-sa.pl)
Ostrożność na przejeździe zawsze obowiązuje. Polskie Linie Kolejowe kontynuują kampanię Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj! ”. W minionym roku doszło do mniejszej ilości wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych niż w roku 2012. Przyczyna zdarzeń – nieuwaga kierowców. Pomimo apeli, ostrzeżeń i ustawionych znaków w 2013 r. na przejazdach kolejowo drogowych w Polsce doszło do 211 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów. W porównaniu z 2012 r. to o 13 wypadków mniej. Nieostrożność zakończyła się tragicznie dla 35 kierowców i pasażerów a 34 zostały ciężko ranne. W styczniu 2013 roku na przejazdach było 15 zdarzeń, w analogicznym okresie br. 12.
Szczęśliwice będą nowoczesne
(www.skm.warszawa.pl)
Trwają intensywne prace w dawnej wagonowni Warszawa Szczęśliwice, którą Szybka Kolej Miejska przekształca w nowoczesne zaplecze techniczne dla stacjonowania i prowadzenia obsługi posiadanych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Przygotowania do kompleksowej modernizacji zaczęto ponad rok temu, a jej koniec planuje się w 2016 r. Plan inwestycyjny na Szczęśliwicach prowadzony jest z pomocą inwestora zastępczego, z firmą WS Atkins Polska. Na modernizację w SKM zarezerwowano kwotę ponad 33 mln zł. M.in. są one przeznaczone na naprawę wyeksploatowanych torów, rozjazdy i sieć trakcyjną. Przebudowana i zelektryfikowana zostanie hala obsługowa.
Grupa CTL Logistics z nowymi kontraktami
(CTL Logistics)
Konsorcjum firm CTL Maczki Bór SA, CTL Haldex SA, CTL Train Sp. z o.o., wygrało przetargi na odbiór i zagospodarowanie 0,3 mln t produktów ubocznych z elektrowni i elektrociepłowni należących do Grupy Tauron oraz Nadwiślańskiej Spółki Energetycznej. Umowy zostaną zrealizowane w okresie 2014-2015. W tym samym czasie zostaną również odebrane i zagospodarowane wydobywcze materiały odpadowe dla KHW oraz Kompanii Węglowej w ilości 3 mln t. Grupa CTL Logistics, w ramach szerokiej oferty kierowanej do klientów branży energetycznej, gwarantuje pakiet usług obejmujących odbiór, transport, szeroko pojętą logistykę oraz zagospodarowanie materiałów stanowiących uboczne produkty spalania (UPS).
Tranzytowe loty z Eurolotem
(www.aeronews.pl)
Od 28 lutego z gdańskiego lotniska pasażerowie Eurolotu polecą do Mediolanu, z międzylądowaniem w Lublinie a z Krakowa i Wrocławia do Helsinek, z przesiadką w Gdańsku. Pierwsze połączenie wykonywane będzie dwa razy w tygodniu – w piątek i w niedzielę. Dogodne dni dają szansę zrealizowania spontanicznej weekendowej wyprawy, jak też zaplanowania dłuższego urlopu w północnych Włoszech. Portem docelowym jest Malpensa – znakomicie skomunikowany, główny port lotniczy obsługujący miasto. Ceny biletów zaczynają się od 699zł, a lot nowoczesnym Bombardierem Q400 NextGen potrwa łącznie około 4 godzin 40 minut.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak