Aktualizacja studium wykonalności projektu budowy ropociągu Brody-Płock ma zostać zakończona do końca 2016 roku – stwierdził w rozmowie z agencją Trend dyrektor generalny Międzynarodowego Konsorcjum Rurociągowego Sarmatia Siergiej Skrypka. Połączenie systemu ropociągów w Polsce z ukraińskimi może pozwolić na import ropy kaspijskiej przez Ukrainę na zachód, ale także na dostawy z polskiego naftoportu do naszego wschodniego sąsiada.
Według Skrypki studium wykonalności projektu zajmie się niemiecka spółka ILF, z którą kontrakt został już podpisany. – ILF już rozpoczęło pracę nad aktualizacją dotychczasowego studium wykonalności projektu oraz oceny oddziaływania na środowisko ropociągu Brody-Płock. Wykonawca ma zakończyć prace do końca tego roku – powiedział Skripka.
– Decyzję o aktualizacji Studium Wykonalności dla projektu Euroazatyckiego Korytarza Transportu Ropy (EAKTR) podjęli wszyscy udziałowcy MPR Sarmatia – powiedział w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl prezes PERN S.A. Igor Wasilewski. – Przypomnijmy, że PERN S.A. posiada jedynie 28,8 proc. O konieczności aktualizacji przesądziły duże zmiany w otoczeniu zewnętrznym, które zaszły w ostatnim czasie m.in. nadwyżka podaży nad popytem ropy, wzrost presji konkurencyjnej na europejskie rafinerie, dążenia dywersyfikacyjne polskich rafinerii, czy zdjęcie embarga na zakup ropy z Iranu. Aktualizacja ma więc wykazać, czy w nowych warunkach projekt EAKTR jest uzasadniony i opłacalny biznesowo – od czego zależą dalsze decyzje udziałowców – dodał.
Ukraińcy wyrazili już zainteresowanie dostawami irańskiej ropy. Minister energetyki Igor Nasalnyk poinformował 5 maja, że jego kraj jest zainteresowany odbiorem surowca z Iranu przez ropociąg Odessa-Brody. W przekonaniu Nasalnyka jest to najlepsza opcja z punktu widzenia logistyki. Być może Polacy zdołają przekonać Ukraińców do swojej wizji wykorzystania ropociągu w sytuacji, gdy gracze kaspijscy pozostają niechętni wobec planów rozbudowy połączenia o nitkę do Płocka. Strony mogą znaleźć wspólny interes w powrocie do tego megaprojektu, a jego przeskalowanie może urealnić realizację. Do końca roku poznamy nową koncepcję dla ropociągu Odessa-Brody-Gdańsk.
Więcej: Reanimacja Odessa-Brody-Gdańsk. Nowa wizja ma przywrócić sens inwestycji