3.02.2014 ALERT

3 lutego 2014, 09:37 Alert

ENERGETYKA

Rozbudowa Opola może ruszać

(CIRE)

PGE Polska Grupa Energetyczna wydała Polecenie Rozpoczęcia Prac (tzw. NTP – Notice To Proceed) dla dwóch bloków energetycznych opalanych węglem kamiennym o łącznej mocy 1800 MW w Elektrowni Opole (bloki 5 i 6). Ogłoszenie NTP jest wynikiem spełnienia się wszystkich warunków umowy z Generalnym Wykonawcą podpisanej 15 lutego 2012 r. i uprawnia konsorcjum firm Rafako, Polimex-Mostostal i Mostostal Warszawa wraz z Alstom Power, do rozpoczęcia robót budowlanych 1 lutego. Decyzja o wydaniu NTP została poprzedzona analizami makroekonomicznymi oraz otoczenia regulacyjnego rynku energii w Polsce i Europie. Płynie z nich wniosek, że inwestycje w wysokosprawne i efektywne jednostki wytwórcze pracujące w oparciu o krajowe zasoby, tak jak w przypadku projektu Opole II, długoterminowo zwiększą wartość Grupy Kapitałowej – mówi Dariusz Marzec, wiceprezes ds. rozwoju PGE. Zgodnie z postanowieniami kontraktu na rozbudowę Elektrowni Opole o wartości 11,6 mld zł brutto przekazanie do eksploatacji bloku numer 5 nastąpi w III kwartale 2018 r., a bloku numer 6 w I kwartale 2019 r. Zastosowanie najnowocześniejszych technologii spalania węgla kamiennego pozwoli Spółce pozyskać jednostki charakteryzujące się najwyższą dostępną na rynku wydajnością wytwarzania energii elektrycznej (tzw. sprawność netto bloków wyniesie co najmniej 45,5 proc.) i jednocześnie średnio o ok. 20 proc. niższą emisją CO2 w porównaniu do obecnie funkcjonujących w Polsce elektrowni. Inwestycja będzie realizowana w formule „pod klucz” obejmującej projektowanie, dostawę urządzeń, budowę, rozruch, przekazanie do eksploatacji i serwis w okresie gwarancyjnym (EPC – engineering, procurement, construction). Nowe bloki produkować będą do 13,4 TWh energii elektrycznej rocznie, co pozwoli na dostarczenie energii elektrycznej do ponad 2 mln gospodarstw domowych. Potrzeba do tego będzie ok. 4,1 mln ton węgla, który zapewni Kompania Węglowa w ramach wieloletniej umowy.

Powrót do przedpłat w umowie gazowej Gazprom-Naftogaz?

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom może wrócić do systemu przedpłat za dostawy gazu na Ukrainę, ze względu na narastający dług Kijowa – ocenia źródło Vedomosti. W 2013 roku dług Ukrainy wyniósł 2,7 mld dolarów. Ukraińcy nie zapłacili za ok. połowę wolumenu sprowadzonego wtedy z Rosji. Kijów miał spłacić dług do 25 stycznia, po czym zwrócił się o odroczenie spłaty. Rzecznik prezydenta Rosji Dmitrij Peskow ocenił już, że Ukraińcy najprawdopodobniej nie zapłacą w terminie za dostawy styczniowe.

Montebourg: Znieść zakaz poszukiwania gazu łupkowego we Francji

(UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister Odbudowy Przemysłowej Francji Arnaud Montebourg zaapelował do prezydenta Francoisa Hollande’a o ponowne rozważenie zniesienia zakazu poszukiwania i wydobycia gazu łupkowego. Twierdzi on, że ów surowiec może być wydobywany bezpiecznie a rozwój sektora przyczyni się zbawiennie dla gospodarki Francji, która przeżywa obecnie poważne kłopoty. Montebourg mówił o „terroryzmie intelektualnym” który zabrania jakiejkolwiek debaty na ten temat. Zaproponował także alternatywę dla hydraulicznego kruszenia przy pomocy płynu do szczelinowania. Jego zdaniem do tego celu nadaje się równie dobrze fluoropropan. Metoda jego wykorzystania jest obecnie wykorzystywana w Teksasie.

Wielka Brytania powinna postawić na atom, nie gaz łupkowy

(THE TELEGRAPH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem głównego ekonomisty Międzynarodowej Agencji Energii Fatiha Birola, rewolucja łupkowa w Wielkiej Brytanii nie osiągnie skali znanej z USA, przez co Brytyjczycy powinni skupić się na rozwijaniu energetyki atomowej. Mniejszy rozkwit branży na Wyspach ma być spowodowany gorszą infrastrukturą i warunkami ekonomicznymi dla firm, niż w Stanach.

Grecja kupi taniej gaz

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

DEPA – grecka firma gazownicza osiągnęła porozumienie z Gazprom w sprawie cen gazu – donosi „Rzeczpospolita” powołując się na informacje rosyjskiej agencji prasowej Prime. Dziennik przypomina, że w Grecy domagali się ceny gazu na poziomie 380 USD za tys. m sześc., a Gazprom proponował cenę w wysokości 400 USD za tys. m sześc. W połowie stycznia obie strony nie mogąc dojść do porozumienia przerwały negocjacje. Ostatecznie jednak według agencji Prime, na którą powołuje się „Rzeczpospolita” Gazprom i DEPA porozumiały się, a Grekom udało się uzyskać obniżkę ceny gazu na poziomie 12-15 proc.

Rozmowy UE-Azerbejdżan

(NEWS.AZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Azerski minister energetyki Natig Alijew spotkał się z przewodniczącym delegacji Unii Europejskiej w Azerbejdżanie Maleną Mard. Strony omówiły współpracę w sektorze energetycznym. Zadeklarowały wolę dalszego jej pogłębiania.

Sankcje USA i UE wobec Iranu pozostają w mocy

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Sekretarz Stanu USA John Kerry przeprowadził 2 lutego b.r. w Monachium rozmowy z irańskim ministrem spraw zagranicznych Mohammedem Jawadem Zarifem. Rozmowy dotyczyły mającego się odbyć za miesiąc spotkania poświęconego ostatecznemu rozwiązaniu kwestii irańskiego programu nuklearnego. Według źródeł Reutersa Kerry podkreślił, że Stany Zjednoczone nadal będą stosować wobec Iranu sankcje zakazujące importu z tego kraju ropy i gazu oraz prowadzenia operacji finansowych. Sankcji tych nie uznaje Rosja. Strona rosyjska zapowiedziała podpisanie kontraktu z Iranem na duże dostawy ropy naftowej w zamian za rosyjskie   towary przemysłowe.

Prezydent Obama zwleka w sprawie rurociągu Keystone XL

(RIGZONE/GAS&OIL/TERESA WÓJCIK)

Prezydent USA wciąż nie podjął decyzji w sprawie budowy rurociągu Keystone XL, pomimo raportu Departamentu Stanu, wg., którego inwestycja ta nie będzie mieć istotnego wpływu na zmiany klimatu. Obama oczekuje na opinie innych agend rządowych, zwłaszcza agencji Ochrony Środowiska i Departamentu Energii. Biały Dom ma przygotować także własne analizy. Szef Białego Domu McDonough stwierdził, że report Departamentu Stanu jest ważny dla procedury akceptowania Keystone XL, ale prezydent musi mieć wszechstronne informacje, aby tę kwestię rozwiązać „zgodnie z interesem narodowym”. Zwolennicy Keystone XL uważają, że raport Departamentu Stanu powinien utorować drogę szybkiego zatwierdzenia oferty firmy TransCanada Corp na budowę tej inwestycji, której koszt wyniesie 5,4 mld dol.

Australijska firma Woodside będzie eksploatować złoże Lewiatan

(GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Źródła izraelskiego portalu „ Globes „, informują, że australijski koncern paliwowy Woodside Petroleum Australia Ltd. ( ASX: WPL) zapłaci 3 mld dol. za udział w izraelskim złożu gazu Lewiatan na Morzu Śródziemnym.  Transakcja ma zostać podpisana w tym tygodniu przez menadżerów kierujących firmą australijską i szefów izraelskiej grupy Delek Group Ltd. Jest to jedna z największych firm izraelskich, należy do miliardera  Icchaka Tshuva (Izaak Sharon). Delek Group jest prowadzi działalność w branży energetyki i infrastruktury. Zależne  spółki Delek Group są  zaangażowane w usługach ubezpieczeniowych i finansowych. Delek Grupa jest notowana na giełdzie w Tel Awiwie pod symbolem, DLEKG, a kilka spółek-córek na giełdzie Wall Street.

INFRASTRUKTURA

Ładunek stawia na Porty Szczecin-Świnoujście

(PORT SZCZECIN/MACIEJ PAWLAK)

Potwierdziły się wstępne szacunki dotyczące przeładunków za poprzedni rok w portach w Szczecinie i Świnoujście. Już po trzech kwartałach ub.r. spodziewany był bardzo dobry wynik. I rzeczywiście – w 2013 r. w obu portach przeładowano 22 750 tys. t towarów, co stanowiło 7% wzrost w porównaniu do 2012 r. Tym samym jest to najlepszy wynik przeładunkowy w portach Szczecina i Świnoujścia od 1980 r. Na tak dobry wynik złożyły się większe przeładunki w prawie wszystkich grupach towarowych. Największy wzrost nastąpił w przeładunkach rudy – w tej grupie towarowej  przeładunki wzrosły aż o 268,3 % , osiągając wielkość ponad 2,6 mln t. Wzrosły także przeładunki węgla o 6,4%.

PKP Intercity uruchomiło wyszukiwarkę kas biletowych

(PKP/MACIEJ PAWLAK)

PKP Intercity udostępniło na swojej stronie internetowej wygodne narzędzie do wyszukiwania lokalizacji kas biletowych. Uruchomienie nowej funkcjonalności to ułatwienie dla pasażerów PKP Intercity, którzy preferują tradycyjną formę zakupu biletu. Nowe narzędzie jest dostępne na stronie internetowej PKP Intercity (Niezbędnik podróżnego -> Gdzie kupić bilety -> Kasy biletowe) i pozwala podróżnym szybko zlokalizować najbliższą kasę biletową przewoźnika. Baza wyszukiwarki obejmuje zarówno kasy własne PKP Intercity, jak i agencyjne.

Dworzec w Myszkowie otwarty dla podróżnych

(PKP/MACIEJ PAWLAK)

Poddana renowacji ceglana elewacja, lśniące nowością wnętrza, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżnych to efekty zakończonej przebudowy dworca w Myszkowie. Skorzystali z niego pierwsi podróżni. Dzięki kosztującej 4 mln zł inwestycji dworzec w Myszkowie przeszedł kompletną metamorfozę. Historyczny blask, z czasów budowy dworca, odzyskała ceglana elewacja, która została wyczyszczona i podkreślona przez nową iluminację. Z pietyzmem poddano renowacji znajdujące się na elewacji detale architektoniczne. Z budynku zostały usunięte szpecące go reklamy, a także zasłaniający bryłę dworca kiosk i wiata przystankowa. Zmieniło się wnętrze obiektu, które dostosowano do dzisiejszych standardów.

Szybsza jazda koleją z Kalet do Kluczborka

(PKP PLK/MACIEJ PAWLAK)

Rewitalizacja 70 km trasy Kalety – Kluczbork zapewni sprawny przejazd pociągów. PKP PLK podnoszą również standard obsługi podróżnych i bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo drogowych. Mieszkańcy położonych na trasie miejscowości będą podróżować szybciej i wygodniej. Na szlaku Bąków- Kluczbork, Sowczyce – Olesno Śląskie oraz na stacjach w Kluczborku i Oleśnie Śl. trwają prace. Wymieniono już tory oraz wykonano odwodnienie. W Kluczborku wyremontowano przejazd kolejowo-drogowy, w Oleśnie Śl. most i wiadukt. Między Sowczycami a Olesnem Śl. wyremontowano m.in. 3 wiadukty i most. Również na odc. między Bąkowem a Kluczborkiem pełną sprawność odzyskały dwa mosty.

WKD przewiozła więcej pasażerów

(WKD/MACIEJ PAWLAK)

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w 2013 r. odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 4,22 % w porównaniu do roku 2012, tj. o 299 824 pasażerów więcej. Na powyższy wzrost miały wpływ: działania spółki w celu zwiększenia pracy eksploatacyjnej poprzez wprowadzenie w miesiącach wakacyjnych (tj.: lipcu i sierpniu) tzw. roboczego rozkładu jazdy pociągów WKD; wysoka niezawodność i punktualność kursowania; remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Grodzisk, następstwem których były duże utrudnienia w ruchu pociągów spółek KM i SKM.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie niedostatecznego stanu nawierzchni torowej na linii kolejowej nr 403 Piła Północ – Ulikowo

(UTK/MACIEJ PAWLAK)

Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 403 Piła Północ – Ulikowo. Prezes UTK nakazał PKP PLK usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów na wskazanej powyżej linii kolejowej – w terminie do 31 maja 2014 r. Nieprawidłowości polegały na eksploatacji linii kolejowej w stanie niezapewniającym bezpieczeństwa ruchu kolejowego, w związku z uszkodzeniem bardzo dużej liczby podkładów żelbetowych z rysami podłużnymi i pęknięciami, złamaniami, odpryskami i wykruszeniami betonu w miejscach zamocowania podkładek.

Kara pieniężna za nieterminowe przedłożenie Prezesowi UTK raportu bezpieczeństwa

(UTK/MACIEJ PAWLAK)

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes UTK nałożył na przewoźnika kolejowego Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski, karę pieniężną za nieterminowe przedłożenie raportu bezpieczeństwa za rok 2012. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie, prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył dotychczas kary pieniężne na następujących przewoźników: S&K Train Transport Sp. z o.o., Koleje Czeskie Sp. z o.o.,

Koleje Śląskie Sp. z o.o. Łączna wysokość kar nałożonych w tym zakresie wyniosła 32 976,26 zł.

Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 219

(UTK/MACIEJ PAWLAK)

W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych i stwierdzonych nieprawidłowości prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków PKP PLK SA, w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 219, szlak Pisz – Ełk Towarowy. Nieprawidłowości polegały na niezapewnieniu przez zarządcę właściwego stanu rowów odwadniających, położonych wzdłuż toru kolejowego, co doprowadziło do konieczności wymiany podtorza w ww. odcinku linii oraz na niewykonaniu wymiany podkładów drewnianych pochodzących z lat 1958-1970, które uległy biodegradacji, znacznie przekraczając kryteria granicznej trwałości.

Kontrola Kolei Mazowieckich w zakresie utrzymania i eksploatacji pojazdów kolejowych

(UTK/MACIEJ PAWLAK)

W związku z rosnącą liczbą przypadków defektu pojazdów przewoźnika Koleje Mazowieckie, mających miejsce podczas realizacji procesu przewozowego, czego następstwem było wstrzymanie lub konieczność zmiany organizacji ruchu przez zarządcę infrastruktury, a w konsekwencji znaczące opóźnienia pozostałych pociągów znajdujących się na linii, prezes UTK podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli w spółce. Działania kontrolne, które rozpoczęły się 30 stycznia 2014 r., obejmą swoim zakresem cały proces eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych oraz w weryfikację działań przewoźnika, mających na celu eliminację lub ograniczenie przypadków defektu pojazdów w czasie bieżącej eksploatacji.

Zespół Lokalizacji Zagrożeń – latajmy bezpiecznie.org przenosi siedzibę do PKBWL

(ULC/MACIEJ PAWLAK)

Po prawie 6 latach działalności, Zespół Lokalizacji Zagrożeń w Lotnictwie Cywilnym „Latajmy Bezpiecznie”, spotkał się po raz ostatni w sali konferencyjnej ULC. Od następnego miesiąca spotkania będą organizowane w budynku ministerstwa infrastruktury, gdzie działa Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Podstawowym celem Zespołu jest upowszechnianie idei „kultury bezpieczeństwa” (safety culture) w polskim lotnictwie cywilnym – głównie poprzez publikacje w prasie lotniczej i na stronie internetowej Zespołu. Propagowanie dobrej praktyki „dzielenia się doświadczeniem”, jako istotnego mechanizmu podnoszącego poziom bezpieczeństwa, jest podstawowym środkiem do osiągnięcia tego celu.

Informacja nt. stawki 0% dla przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym

(ULC/MACIEJ PAWLAK)

Urząd Lotnictwa Cywilnego uprzejmie informuje, że wszyscy polscy przewoźnicy lotniczy, którzy chcieliby zostać wpisani na sporządzaną przez prezesa ULC listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, która będzie obowiązywała od 1 kwietnia 2014 r. do 31 marca 2015 r., a tym samym chcieliby w tym okresie skorzystać ze stawki VAT 0 % w stosunku do importu, dostaw i usług określonych w art. 83 ust. 1 pkt. 5-8, 13, 16 i 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o VAT, są zobowiązani do przekazania prezesowi ULC danych potwierdzających spełnienie kryteriów, o których mowa w art. 83 ust. 1a ustawy o VAT, w nieprzekraczalnym terminie do 20 lutego 2014 r.

Nowe przepisy dotyczące przewozu płynów, aerozoli i żelu w bagażu kabinowym

(ULC/MACIEJ PAWLAK)

ULC informuje, że od 31 stycznia 2014 r. będą obowiązywać nowe zasady kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli w portach lotniczych UE. Można zabrać na pokład: Od 31 stycznia 2014 r. płyny zakupione w strefie wolnocłowej na lotnisku i zamknięte w bezpiecznej torbie. Płyn i rachunek muszą zostać przy zakupie zamknięte w bezpiecznej torbie. Płyny w opakowaniach do 100 ml objętości, w jednej przezroczystej, zamykanej torbie o pojemności nie przekraczającej 1 l. Leki i inne produkty spożywcze niezbędne w trakcie podróży ze względu na szczególne wymogi zdrowotne, w tym pokarm dla niemowląt. Pozostałe płyny, aerozole i żele nie mogą zostać zabrane na pokład. Należy umieścić je w bagażu rejestrowanym.

Zmiany w przewozie i kontroli płynów na Lotnisku Chopina

(LOTNISKO CHOPINA/MACIEJ PAWLAK)

Od 31 stycznia weszły w życie nowe przepisy dotyczące kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli w portach lotniczych Unii Europejskiej. Zgodnie z nimi pasażerowie będą mogli zabrać w bagażu podręcznym niezbędne na czas podróży lekarstwa i środki medyczne, w tym dietetyczne, pokarmy i odżywki dla dzieci w ilościach przekraczających 100 ml. pod warunkiem jednak, że zostaną one wcześniej skontrolowane na lotnisku. Na Lotnisku Chopina proces kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli będzie się odbywał na dedykowanych liniach kontroli bezpieczeństwa, wyposażonych w urządzenia LEDS. Linie zostaną odpowiednio oznakowane.

Zawiązał się Komitet Konsultacyjny przy Lotnisku Chopina

(LOTNISKO CHOPINA/MACIEJ PAWLAK)

Z inicjatywy Portów Lotniczych powołany został Komitet Konsultacyjny przy Lotnisku Chopina w Warszawie. W jego skład wchodzą przedstawiciele urzędów dzielnic i gmin zlokalizowanych w pobliżu lotniska, reprezentanci organizacji społecznych oraz naukowcy.

Celem działania komitetu jest przede wszystkim wymiana informacji o działalności Lotniska Chopina i pomysłów na zmniejszanie uciążliwości portu dla mieszkańców sąsiadujących z nim dzielnic Warszawy i gmin. W skład Komitetu wchodzi 18 instytucji i organizacji, m.in. Ministerstwa Środowiska, Dowództwa Sił Powietrznych, Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, burmistrzów dzielnic Warszawy sąsiadujących z Lotniskiem Chopina.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak