InfrastrukturaKolejeWszystko

Jurgiel: Pogłębienie podziału na Polskę „A” i „B”

PKP Intercity potwierdziła zawieszenie czterech par pociągów TLK ze stolicy do Białegostoku i z powrotem. Jak relacjonował po spotkaniu z wicepremier Elżbietą Bieńkowską podlaski poseł Robert Tyszkiewicz (PO), nie zapadły żadne decyzje nt. czasowego zawieszenia połączeń kolejowych na trasie Białystok-Warszawa. – Wszelkie decyzje w tym zakresie będą podejmowane po konsultacjach z władzami regionalnymi i ciałami opiniującymi, działającymi przy podlaskich samorządach – stwierdził Tyszkiewicz – doniosły lokalne media.

– Zawieszenie połączeń kolejowych na trasie Białystok – Warszawa to kolejny krok realizowany przez obecny rząd PO, który spowoduje zapaść ekonomiczną Podlasia i osłabienie rozwoju zwłaszcza lokalnych obszarów wiejskich. Przypomnę, że rząd PiS, w którym byłem ministrem, przewidywał inwestycje infrastrukturalne: Via Baltica, Via Carpatia – drogi łączące Rzeszów, Lublin, Białystok i Suwałki. Miała być też przeprowadzona rewitalizacja lokalnych połączeń kolejowych. Stało się inaczej pod obecnymi rządami – ocenia pos. Krzysztof Jurgiel (PiS).

Jego zdaniem teraz coraz bardziej rozwarstwiony jest rozwój kraju – mniej rozwinięte regiony, takie jak tzw. ściana wschodnia rozwijają się jeszcze słabiej, rośnie bezrobocie. Do tego doszło zaplanowane przez PKP Intercity drastyczne zmniejszenie połączeń kolejowych regionu ze stolicą. – Rozmawiałem z wieloma ludźmi z Podlasia, którzy informowali mnie, że przez to nie będą mieli czym dojechać do pracy. Sam często jeździłem jednym ze zlikwidowanych pociągów, w którym spotykałem wiele osób jadących do Warszawy, skąd wieczorem mogli powrócić do domu.

– Okaże się to tragiczne w skutkach. Jest to kolejny krok, prowadzący do tego, że młodzież podlaska będzie opuszczać region i że ten obszar nie będzie się właściwie rozwijał gospodarczo – mówi dalej Jurgiel.

Przypomina on, że powojenny plan Marshalla miał na celu wyrównanie poziomu rozwoju gospodarczego, a zarazem konkurencji między Europą i Stanami Zjednoczonymi.

Obecne władze zarzuciły jednak analogiczną politykę wyrównywania szans regionów słabiej rozwiniętych gospodarczo, jak Podlasie.

– Takie kroki, jak zwijanie się kolei w regionie podlaskim spowoduje, że duże obszary, zwłaszcza wiejskie, zostaną wyludnione. W konsekwencji nastąpi utrwalenie i pogłębienie podziału na Polskę „A” i „B” – kończy Jurgiel.


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X