DrogiInfrastrukturaKolejeWszystko

Bałdyga: Sektor kolejowy ma jeszcze większe potrzeby niż drogowy

Wkrótce będą mogły być ogłoszone przetargi na kolejne ważne drogi szybkiego ruchu, dotąd nieuwzględnione w drogowych planach: S5 z Nowych Marz do Gniezna, A1 z obwodnicą Częstochowy i S61 z obwodnicą Suwałk. Rząd chce zwiększyć finansowanie zadań drogowych z 37 mld zł do 62 mld – poinformował Polski Kongres Drogowy.

Na ostateczne podjęcie decyzji w tej sprawie trzeba będzie jeszcze poczekać. W końcu Komisja Europejska podtrzymała zdanie, że wiodącym środkiem transportu powinna być kolej – przypomina w rozmowie z naszym portalem Marcin Bałdyga, ekspert i członek Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców (SIDiR).

Zdaniem Bałdygi deklaracja rządu w sprawie zwiększenia nakładów na drogi jest zadziwiająca. W przypadku niedostatecznej ilości środków budżetowych najprawdopodobniej pomysł rządu zostanie bowiem zrealizowany kosztem inwestycji kolejowych.

A przecież ten sektor infrastruktury ma jeszcze większe potrzeby niż drogownictwo – mówi dalej Bałdyga. – Może należałoby się zastanowić czy rząd nie dokonał porównania efektywności wydawania środków przez inwestorów publicznych: GDDKiA i PKP PLK. Ta efektywność wydawanych środków w pozyskiwaniu dofinansowania unijnego to jedno. Należy jednak pamiętać to, o czym mówił prezes SIDIR, Tomasz Latawiec, że co innego uzyskać dofinansowanie i podpisać umowę. Zaś czym innym jest projekt doprowadzić do końca i go rozliczyć.

Według Bałdygi takich porównań i statystyk nie ma jeszcze zbyt wiele. Bo większość inwestycji infrastrukturalnych w naszym kraju znajduje się w tzw. toku realizacji.

– Wobec tego być może ten pierwszy wskaźnik: pozyskiwania dofinansowania unijnego jest powodem zamiarów przesunięcia większej części finansowania na drogi – przypuszcza ekspert.


Powiązane artykuły

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....

Dywersji na kolei ciąg dalszy. Pociąg zatrzymał się w Puławach

Po niedzielnym zdarzeniu do kolejnego aktu dywersji doszło w poniedziałek, na tej samej trasie, tym razem w Puławach. Sabotażyści zarzucili...
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...

Udostępnij:

Facebook X X X