ENERGETYKA
MF opublikowało projekt ustawy o podatku węglowodorowym
(PAP)
Ostateczny projektu ustawy o Specjalnym Podatku Węglowodorowym autorstwa Ministerstwa Finansów trafił wczoraj do Komitetu Stałego Rady Ministrów. Ma obowiązywać od 2015 roku. Podatki będą pobierane od 2020 roku. Tzw. renta surowcowa ma utrzymać się na poziomie około 40 procent. Będzię się na nią składał podatek od wydobycia (gaz konwencjonalny 3%, niekonwencjonalny 1,5 a ropa niekonwencjonalna 3 i 6 procent), specjalny podatek węglowodorowy w wysokości od 0 do 25 procent uzależniony od relacji skumulowanych przychodów do skumulowanych wydatków. Im większy zysk przyniesie wydobycie, tym wyższy będzie podatek. Do tego dochodzi 19-procentowy podatek CIT.
Polska branża gazowa protestuje przeciwko większym rezerwom. Wzrośnie cena LPG
(Newseria.pl)
Nawet miliard złotych w ciągu pięciu lat będą kosztować branżę LPG zapowiadane przepisy dotyczące przechowywania gazu płynnego. Ministerstwo Gospodarki planuje wprowadzić przepisy, według których zapasy gazu płynnego wzrosną do równych 90-dniowemu średniemu zużyciu. Gaz podrożeje o co najmniej 4 grosze na litrze. Polskie prawo będzie jednym z bardziej restrykcyjnych w Unii – protestuje przeciwko temu Polska Organizacja Gazu Płynnego.
Pomoc dla Opola
(Rzeczpospolita)
Minister skarbu państwa Włodzimierz Karpiński poinformował w radiowej Trójce, że działania Polskiej Grupy Energetycznej w ramach rozbudowy bloków elektrowni w Opolu zostaną wsparte przez spółki górnicze. W ten sposób mają pomóc finansowo PGE, obawiającej się nierentowności przedsięwzięcia. Rząd będzie szukał także innych sposobów na dofinansowanie przedsięwzięcia. Rozbudowa bloków w Opolu będzie istotnym elementem zwiększania potencjału wytwórczego polskiej energetyki elektrycznej. Jest to niezbędne w obliczu widma blackoutu. Z decyzji o rozbudowie cieszą się przedstawiciele branży budowlanej. Liczą na intratne zlecenia.
INFRASTRUKTURA
LOT: akcjonariusze za dalszym istnieniem spółki
(www.prtl.pl)
Na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy (WZA) Polskich Linii Lotniczych LOT, akcjonariusze opowiedzieli się za dalszą restrukturyzacją spółki. WZA przyjęło uchwałę w sprawie dalszego istnienia firmy. Uchwała w sprawie dalszego funkcjonowania spółki jest formalnym wymogiem w sytuacji, kiedy spółka odnotowuje straty i potrzebuje wsparcia właściciela.
Dług KFD sięga 41 miliardów: co dalej?
(www.pkd.org.pl)
Komisja Gospodarki Narodowej Senatu przyjęła bez poprawek tekst zmiany ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, uchwalonej przez Sejm 24 maja. Pozwala ona restrukturyzować dług KFD przez emisję obligacji na spłatę wcześniejszych zobowiązań – czyli tzw. rolowanie długu. Łączna wielkość długu KFD to 41 miliardów złotych.
Podsumowanie konsultacji Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
(www.transport.gov.pl)
KRBRD podsumowała konsultacje społeczne projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Wzięło w nich udział prawie 900 uczestników z czego ponad 90 proc. opinii stanowiły uwagi przekazane przez obywateli. Wszystkie wnioski przekazane do Sekretariatu KR BRD zostały poddane analizie, a na jej podstawie powstał raport opracowany przez firmę Millward Brown.
Wielu chętnych na budowę węzła Tczewska na A6
(www.gddkia.gov.pl)
12, 16, 31, 50 te liczby w dużym skrócie opisują otwarcie ofert na budową węzła Tczewska na autostradzie A6. Złożono 12 ofert i wszystkie oscylowały wokół 16 mln zł co stanowi 50 proc. kwoty jaką GDDKiA przeznaczyła na realizację tego zadania. Najniższą cenę zaoferowała firma Eurovia Polska. Na wybudowanie nowego węzła w miejscu obecnego przecięcia autostrady A6 przez ulicę Tczewską w Szczecinie wykonawca będzie miał 12 miesięcy.
Zagranicznych wykonawców traktujemy tak jak polskich
(www.gddkia.gov.pl)
Stosowane przez GDDKiA jednakowe, obowiązujące wszystkich zasady, są znane wykonawcom jeszcze przed podpisaniem kontraktu. Tych zasad nie zmienimy, bo nie zmienia się reguł „w trakcie gry”. Każdy profesjonalnie działający wykonawca powinien uwzględnić czynniki ryzyka w cenie ofertowej.
Białystok stawia na nowoczesne zarządzanie ruchem
(www.edroga.pl)
Miasto Białystok podpisało umowę z wykonawcą na budowę systemu zarządzania ruchem. Jest to jedno z zadań w ramach projektu poprawy jakości funkcjonowania transportu publicznego w mieście. Inwestycja współfinansowana jest z Programu Rozwój Polski Wschodniej. Nowoczesny system pozwoli na bieżąco analizować natężenie ruchu i optymalizować zarządzanie sygnalizacją świetlną, co pozwoli ograniczyć korki.