W ostatnim czasie do Urzędu Regulacji Energetyki wpływa wiele skarg od odbiorców prowadzących gospodarstwa rolne oraz małych przedsiębiorców na działania jednego ze sprzedawców energii, dotyczących stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych – poinformował Urząd w komunikacie.
Jak wynika z informacji Urzędu sprzedawca, którego dotyczą skargi wprowadza klientów w błąd nie informując ich rzetelnie o warunkach swojej oferty, miedzy innymi o cenie energii elektrycznej i terminie trwania umowy, która trwa 48 miesięcy, choć przedstawiciele sprzedawcy mówią o 24 miesiącach.
Jednocześnie według informacji URE przedstawiciele sprzedawcy podszywają się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy, nie udzielają klientom rzetelnej informacji odnośnie konieczności dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego przy zmianie sprzedawcy oraz nakłaniają odbiorców do podpisania czystego niewypełnionego druku umowy (in blanco). Dopuszczają się oni też nadrukowywania na umowie istotnych informacji odnośnie warunków umowy bez wiedzy i zgody odbiorcy oraz fałszowania podpisów na umowie.
URE zwraca uwagę, że odbiorców, którzy w ramach działalności rolniczej prowadzą gospodarstwa rolne oraz małych przedsiębiorców, nie obejmują przepisy chroniące gospodarstwa domowe. Przepisy te dają między innymi prawo do odstąpienia od zawartej umowy poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni. Dlatego w ocenie Urzędu odbiorcy ci powinni zachować szczególną ostrożność przy podpisywaniu umów.
URE tłumaczy również, że kompetencje Prezesa URE w takich sytuacjach są ograniczone, gdyż nie jest on organem właściwym do rozpatrywania kwestii spornych wynikających z umów cywilnoprawnych obowiązujących między stronami. – Właściwym do rozstrzygania tego typu spraw jest sąd powszechny – zaznacza Urząd.
Urzęd Regulacji Energetyki/CIRE.pl