MOL zamierza wydawać w każdym pięcioleciu, do 2030 r., po 1,5 mld USD na rozwój w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w segmencie chemicznym i petrochemicznym. Chce zwiększyć udział w rynku paliwowym w regionie do 25-30 proc. i inwestować w nowe kierunki działalności.
Zarząd MOL 13 października 2016 r. zatwierdził nową długoterminową strategię koncernu, z horyzontem do 2030 r.
Spółka poinformowała, że – uwzględniając średniookresowe perspektywy rynków paliwowych, szybko rozprzestrzeniające się alternatywne technologie i zmieniające się zachowania konsumentów – będzie dążyć do dywersyfikacji działalności rafineryjnej.
– Planowany jest stopniowy wzrost udziału produktów paliwowych nieprzeznaczonych do użytku w silnikach spalinowych, tak aby dzięki starannie wyselekcjonowanym projektom inwestycyjnym, skoncentrowanym przede wszystkim na łańcuchach wartości dodanej w branży petrochemicznej i chemicznej, do 2030 r. przekroczył on poziom 50 proc. (obecnie poniżej 30 proc.) – napisano w komunikacie.
W związku ze strategią dywersyfikacji działalności paliwowej spółka widzi potrzebę kolejnych inwestycji w łańcuchy wartości dodanej w sektorze petrochemicznym i chemicznym. Chce też dalej koncentrować się na zintegrowanej działalności w segmencie downstream.
– W (…) ramach rozwoju w sektorze chemicznym i petrochemicznym, MOL planuje co 5 lat – do roku 2030 – przeznaczać około 1,5 mld USD na projekty w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Koncern zamierza również zwiększyć zużycie surowców petrochemicznych do 3 mln ton oraz wprowadzać na rynek nowe grupy produktów” – napisano w raporcie.
Celem firmy jest zwiększenie swojego udziału w rynku paliwowym na szerszym obszarze Europy Środkowo-Wschodniej z obecnego poziomu nieco ponad 20 proc. do poziomu 25-30 proc.
MOL poinformował, że chce być wyspecjalizowanym i wydajnym operatorem w sektorze upstreamowym, posiadającym „odpowiedni potencjał na potrzeby rentownej eksploatacji niedużych oraz średniej wielkości aktywów wydobywczych w dobrze zdefiniowanych, głównych lokalizacjach”. Spółka chce być konkurencyjna kosztowo.
Koncern planuje też inwestycje w innowacje i nowe kierunki działalności. Ich docelowy udział we wskaźniku EBITDA grupy osiągnie do roku 2030 poziom 10 proc.
– Inwestycje te muszą wiązać się ze ścisłą dyscypliną finansową, a nowe inicjatywy powinny wygenerować pozytywne przepływy pieniężne do roku 2030 – poinformował MOL.
MOL podał również, że zamierza w dalszym ciągu systematycznie podwyższać poziom rocznych dywidend.
Polska Agencja Prasowa