icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

5.03.2014 ALERT

ENERGETYKA

Zakręcanie kurka i sankcje to straty dla Rosji i dla Zachodu

(AFP/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Analitycy firmy konsultacyjnej z Wood Mackenzie zwracają uwagę, że nawet w okresie szczytowym zimnej wojny za rządów Breżniewa, Rosja była najpewniejszym dostawcą ropy naftowej i gazu dla krajów Europy Zachodniej. Europejscy klienci padli ofiarą zablokowania dostaw gazu przez Rosję w czasie konfliktu Kremla z Ukrainą dopiero w 2006 i 2009 r. Warto pamiętać, że przez ukraińskie gazociągi transportowane jest 60 proc. dostaw rosyjskiego gazu do Europy – przypominają analitycy.

Uzależnienie krajów europejskich od Rosji jest podobnie duże, jeśli chodzi o ropę. Połowa dziennej rosyjskiej produkcji ropy – wynoszącej 10 mln baryłek – jest przeznaczona dla odbiorców w Europie. Uzależnienie jest jednak dwustronne – eksport węglowodorów jest dla Moskwy największym i najważniejszym źródłem wpływów budżetowych.  Singapurscy eksperci z firmy World Oil & Gas podkreślają też, że wzajemne relacje są dodatkowo skomplikowane przez często pomijany w mediach fakt, że to zachodnie koncerny paliwowe zapewniają Rosji technologie umożliwiające eksploatację ropy i gazu ze złóż na morzu, eksplorację nowych złóż i eksploatację w trudniejszych warunkach geologicznych, a także technologię produkcji gazu skroplonego. Właśnie te zachodnie koncerny, które zainwestowały w Rosji, są najbardziej zagrożone kryzysem na Ukrainie. Eksperci giełdy singapurskiej wymieniają brytyjski BP, posiadający 19,75 proc. udziałów rosyjskiego Rosnieftu, którego akcje wczoraj na londyńskiej giełdzie straciły 2,3 proc. wartości. Na innych giełdach straty były nieco wyższe. Amerykański koncern ExxonMobil, włoski Eni i norweski Statoil mają podpisane znaczące kontrakty z Rosnieftem. Shell jest partnerem Gazpromu w eksploracji i eksploatacji złóż w rosyjskiej Arktyce. Francuski Total jest m.in. właścicielem 16 proc. kapitału rosyjskiego niezależnego koncernu Novatek. Wszystkie te koncerny poniosą dotkliwe straty zarówno, gdy Rosja ograniczy eksport węglowodorów, jak i gdy wobec Rosji Zachód zastosuje sankcje. Ale każda wojna przynosi straty – puentują analitycy z Singapuru.

Europa ma alternatywy. Rosja jest skazana na europejski rynek

(OILPRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Analityk OilPrice.com Nicolas Cunningham wskazuje, że kryzys gazowy nie będzie dla Europy tak groźny, jak potocznie przyjęto. Na terenie Unii Europejskiej zmagazynowano 40 mld m3 gazu ze względu na ciepłą zimę. To o 20 procent więcej, niż w zeszłym roku. Również import gazu z Rosji na Stary Kontynent maleje. W 2003 roku wynosił 45 procent, a dziś to tylko jedna trzecia. W długim terminie trend ten będzie postępował, wraz z rozwojem importu LNG z krajów Bliskiego Wschodu oraz Stanów Zjednoczonych. Zdaniem Cunninghama Europa ma alternatywne źródła dostaw gazu, a Rosji brakuje alternatywnych rynków zbytu. Dlatego to Rosja więcej straci na zablokowaniu eksportu na Zachód.

Jaceniuk rozważa prywatyzację sektora gazowego

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na spotkaniu z przedsiębiorcami premier Ukrainy Aresenij Jaceniuk ocenił, że spółki-córki państwowego monopolisty gazowego Naftogazu to wielkie obciążenie dla budżetu kraju a sama firma jest „nietransparentnym potworem”. Dlatego zdaniem Jaceniuka należy rozważyć jej prywatyzację, która zakończyłaby korupcję w ukraińskim sektorze energetycznym.

UE chce spłacić dług gazowy Ukrainy. Pożyczki rozważają także USA i Rosja

(KOMISJA EUROPEJSKA/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. energii Unii Europejskiej Gunther Oettinger zadeklarował, że Unia Europejska jest gotowa spłacić gazowy dług Ukrainy wobec Gazpromu. O pożyczkach wspominają także USA i Rosja. – Spłata tego ogromnego długu będzie uwzględniona w pakiecie pożyczkowym Komisji Europejskiej – zapewnił unijny urzędnik. Bruksela ma ujawnić jego kształt w środę. Ostatnio Gazprom poinformował, że w związku z dalszym zaleganiem z opłatami za gaz przez ukraiński Naftogaz, rosyjska firma nie przedłuży rabatu cenowego z pierwszego kwartału 2014 roku ($268,5/1000 m3) a cena wróci do wcześniejszego poziomu (ok. $400/1000 m3). Gazprom nalega również na to, by Ukraińcy spłacili swój dług w całości. Według firmy wynosi on obecnie 1,529 mld dolarów. Prezydent Władimir Putin ostrzegł, że w razie braku spłaty za luty 2014 roku dług powiększy się do sumy 2 mld dolarów. Naftogaz już sygnalizuje, że nie będzie w stanie zapłacić za lutowe dostawy. Rosjanie także rozważają udzielenie Ukraińcom pożyczki na rzecz spłaty długu. Może ona wynieść od 2 do 3 mld dolarów i jest obecnie analizowana przez rosyjskie ministerstwo finansów. Kijów zasygnalizował, że liczy na przyznanie tej kwoty i oczekuje jasnej deklaracji Moskwy w tej sprawie. Z pomocą finansową ruszyli także Amerykanie. Sekretarz Stanu USA John Kerry zadeklarował wczoraj w Kijowie, że Ameryka jest gotowa pożyczyć 1 mld dolarów tak szybko, jak będzie to możliwe. Amerykanie oczekują, że te pieniądze pomogą zminimalizować negatywny wpływ reform w sektorze gazowym na koszty ponoszone przez gospodarstwa domowe z tytułu rachunków za gaz. Są one obecnie subsydiowane przez rząd, co obciąża poważnie budżet. Reformy usuną subsydia i przerzucą ciężar finansowy na obywateli.

Prokurator przyjrzy się umowom łupkowym na Ukrainie

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Umowy na poszukiwanie gazu łupkowego na terenie Ukrainy zawarte za rządów Wiktora Janukowycza mają zostać zbadane przez prokuraturę. Śledczy mają sprawdzić, czy umowy nie uwzględniają prywatnych korzyści oligarchów związanych z odwołanym prezydentem kraju. Nad Dnieprem gazu łupkowego mają szukać Shell, Chevron, Exxon Mobil i Eni. Firmy obiecują gigantyczne inwestycje w sektor gazowy. Jednocześnie podkreślają, że ich porozumienia z Kijowem są transparentne. Zdaniem analityków IHS Global Insight śledztwo prokuratury może opóźnić realizację poszukiwań.

W Brukseli trwają negocjacje w sprawie South Streamu

(ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

W Brukseli 3 marca wieczorem ministrowie lub wiceministrowie energetyki z Austrii, Bułgarii, Włoch, Węgier, Chorwacji i Słowenii wzięli udział w spotkaniu na temat South Stream z udziałem komisarza UE ds. energii Günther Oettingera, który przewodniczył spotkaniu.  Celem spotkania była wstępna ocena pracy grupy roboczej powołanej dla omówienia projektu South Streamu i niezgodności tego projektu z trzecim pakietem energetycznym UE.  Pojawiła się przy tej okazji nieoficjalna informacja, że Austria ma powrócić do projektu South Stream.

Spadek inwestycji w energetykę wiatrową w UE w 2013 r.

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W ciągu 2013 r. w krajach Unii Europejskiej zainstalowano 11.159 MW mocy elektrowni wiatrowych. Jest to o 8 proc. mniej niż w 2012 r., jak świadczą najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Energii Wiatrowej ( European Wind Energy Association – EWEA). Wartość nowych obiektów wiatrowych szacuje się na 13 – 18 mld euro. Moc łączna lądowych elektrowni wiatrowych w UE wynosi 110,7 GW. Elektrownie wiatrowe przy ogólnej przeciętnej liczbie dni wietrznych w roku na obszarze krajów Unii mogą wyprodukować 257 TWh prądu, co daje 8 proc. całego zużycia energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Sprawozdanie EWEA podkreśla wielkie różnice między krajami UE, jeśli chodzi o inwestowanie w energię wiatrową. Generalnie inwestycje te zmniejszyły się znacznie w 2013 r. w porównaniu do lat poprzednich.  W Hiszpanii ten spadek w porównaniu z 2012 r. wyniósł 84 proc., we Włoszech – 65 proc., a we Francji – 24 proc. Spadki w większości krajów UE spowodowały, że wzrost sektora energii wiatrowej był w 2013 r. bardzo nierównomierny – koncentracja nowych inwestycji miała miejsce w dwóch krajach: w Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie powstało 46 proc. wszystkich nowych unijnych elektrowni wiatrowych w ub.r.

Amerykańskie rezerwy strategiczne mogą obniżyć cenę ropy naftowej

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kryzys na Krymie powoduje wzrost ceny ropy naftowej. Aby mu przeciwdziałać Stany Zjednoczone mogą wypuścić na rynek 500 tysięcy baryłek ropy składowanych obecnie w strategicznej rezerwie. Z wyliczeń ekonomisty Phillipa Verlegera wynika, że taki manewr obniżyłby cenę baryłko o około 10 dolarów. Taki spadek kosztowałby Moskwę 40 mld dolarów i spadek PKB o około 4 procent, ponieważ sprzedaż węglowodorów stanowi 52 procent zysków budżetowych Rosji. Aby efekt był mocniejszy, Amerykanie musieliby namówić kluczowego eksportera ropy – Arabię Saudyjską – aby nie podjęła środków zaradczych i nie zmniejszała wydobycia ropy naftowej.

Gazprom: Umowa gazowa z Chinami w maju

(GŁOS ROSJI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Podczas spotkania z premierem Rosji Dmitrijem Miedwiediewem, dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller podał kolejny hipotetyczny termin podpisania umowy gazowej z chińskim CNPC. Ma to się stać w maju tego roku. Umowa zakłada eksport 38 mld m3 gazu rocznie za pomocą planowanego gazociągu Siła Syberii doprowadzającego surowiec ze złóż na Syberii do odbiorców w Chinach.

INFRASTRUKTURA

Powstanie blisko 575 km nowych dróg

(ministerstwo infrastruktury)

Rząd zaakceptował zmiany w załączniku nr 5 do Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Oznacza to, że do listy priorytetowych inwestycji dopisano kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad, których realizacja dofinansowana będzie z funduszy UE na lata 2014-2020. Decyzja pozwala uruchomić postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót na kolejnych odc. o dł. ok. 575 km. Do listy dołączono następujące inwestycje: A1 odcinek Pyrzowice – koniec Obwodnicy Częstochowy (budowa 2014-2017),

S3 Legnica – Bolków (budowa 2015-2018), S5 Wrocław – Bydgoszcz, odcinek Białe Błota – Mielno, Wronczyn – Radomicko (budowa 2014-2017), S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz (budowa 2016-2018), S7 Warszawa – Gdańsk, odcinek koniec południowej obwodnicy Gdańska – początek  obwodnicy Elbląga, Napierki – Płońsk (budowa 2014-2017), S8 Radziejowice – Białystok, koniec obwodnicy Wyszkowa – Zambrów (bez obwodnicy  Ostrowi Mazowieckiej) (budowa 2014-2017), S19 Lublin – Rzeszów, odcinek koniec obwodnicy Lublina – Sokołów Małopolski Północ (budowa 2014 -2017), S61 obwodnica Augustowa – granica państwa (budowa 2015-2020).

PKP Cargo samodzielnym przewoźnikiem w Holandii

(PKP Cargo)

PKP Cargo otrzymało certyfikat bezpieczeństwa część „B” od holenderskiego Inspektoratu Transportu i Środowiska – polskiego odpowiednika UTK. Dokument uprawnia spółkę do przewozu towarów, w tym ładunków niebezpiecznych na terytorium największego państwa Beneluxu. Holandia jest siódmym krajem europejskim, na terenie którego PKP Cargo może samodzielnie przewozić ładunki. Dokument pozwoli spółce na samodzielną realizację przewozów towarowych, w tym przewozów towarów niebezpiecznych na sieci kolei holenderskich, z wyjątkiem linii dużych prędkości – HSL Zuid. PKP Cargo realizuje działania w celu podpisanie stosownych umów z holenderskim zarządcą infrastruktury, umożliwiających rozpoczęcie samodzielnych przewozów na terytorium Holandii.

23 chętnych do budowy Południowej Obwodnicy Warszawy

(GDDKiA)

23 firmy i konsorcja są zainteresowane budową Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku Puławska-Lubelska. Zadanie zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:

– odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem; – odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę; – odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Na odcinek A złożono 16 wniosków, na B – 15 wniosków a na C – 16 wniosków.

Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia

(ministerstwo infrastruktury)

Stworzenie korzystnych warunków do rozwoju portu gdyńskiego i zwiększenie jego konkurencyjności w regionie Morza Bałtyckiego to główny cel przedsięwzięcia  polegającego na przebudowie odcinka Nabrzeża Szwedzkiego zlokalizowanego w Porcie Wschodnim. Inwestycja, znajdująca się w układzie sieci TEN-T, jest współfinansowana w kwocie ponad 48,6 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko. Gdynia zyska nowoczesną infrastrukturę portową do obsługi ładunków masowych, takich jak produkty paszowe czy kruszywa do budowy dróg w kraju, co poprawi jakość i szybkość obsługi ładunków w porcie. Poprzez lepsze dostosowanie terminalu masowego do przewozów kolejowych realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kombinowanego.

Egzekwowanie dotacji UE od wykonawcy to jak wiadomość z 1. kwietnia

(PZPB/ RynekInfrastruktury.pl)

GDDKiA nie wyklucza, że jeśli z powodu opóźnień na budowanym odcinku autostrady A4 z Rzeszowa do Korczowej Polska zostanie zmuszona do oddania 2,7 mld zł unijnej dotacji, instytucja może domagać się zwrotu tej kwoty od wykonawcy. Informacja o takim zapisie w specyfikacji na dokończenie odcinka A4 po Polimeksie-Mostostalu pojawiła się w mediach. – Dla mnie jest to wręcz kuriozalne. W moim odczuciu jest prawnie niedopuszczalne, żeby taki zapis znalazł się w kontrakcie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Barbara Dzieciuchowicz, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Inwestycja jest już opóźniona o 2 lata i teraz, kiedy pojawia się realne zagrożenie, że może nie być gotowa i rozliczona w tej perspektywie unijnej, przerzucenie odpowiedzialności na wykonawcę jest absolutnie niedopuszczalne, a wręcz ze strony Generalnej Dyrekcji nieprzyzwoite – stwierdza Dzieciuchowicz.

PZPB złożyło odwołanie do KIO – autostrada A4

(PZPB)

Jako organizacja pracodawców, PZPB skorzystało ze swojego wprawa wniesienia odwołania do KIO na zapisy SIWZ opublikowanego przez GDDKiA dot. Zamówienia pn.. Kontynuacja budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów (węzeł wschodni)-Jarosław (węzeł Wierzbna) odcinek 581+263,44 od km 622+463,44 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi”. Skarżymy 23 postanowienia kontraktowe, które w naszej ocenie stanowią poważne zagrożenie dla procesu właściwego wyboru wykonawcy i późniejszej realizacji robót. Wszystkie zarzuty dotyczą nadmiernych ryzyk, które zamawiający postanowił delegować na wykonawcę, a które przy zachowaniu standardów zawodowych nie są możliwe do oszacowania.

Rośnie zainteresowanie zagospodarowaniem Międzytorza

(PKP SA)

PKP SA przedłużyła termin przewidziany na wykup i odbiór memorandum informacyjnego dla zagospodarowania terenu Międzytorza w Gdyni. Oferenci mogą zgłaszać się po dokument do 15 kwietnia br. Do PKP SA zgłaszają się kolejni deweloperzy zainteresowani realizacją inwestycji. Spółka chce zaprezentować projekt także na międzynarodowych targach nieruchomości w Cannes i zachęcić do przedsięwzięcia inwestorów spoza kraju. Do wspólnego zagospodarowania pozostaje ponad 14 ha gruntu położonego wzdłuż ul. Jana z Kolna i ul. Janka Wiśniewskiego. Teren inwestycyjny położony jest w odległości zaledwie 1 km od ścisłego centrum miasta. O jego atrakcyjności decyduje zatem nie tylko wielkość, ale i  lokalizacja. Wartość całego przedsięwzięcia może wynieść nawet 900 mln zł.

Zmiany w kursowaniu pociągów w Warszawie oraz Kraków-Zakopane.

(PKP SA)

9 marca zarządca infrastruktury (PKP PLK) rozpocznie remont mostu kolejowego w Warszawie. W związku z tym wybrane pociągi PKP Intercity będą kursować do/z/przez stację Warszawa Gdańska, z pominięciem Warszawy Centralnej, Warszawy Zachodniej i Warszawy Wschodniej. W związku z budową zapory wodnej Świnna Poręba od 3 marca do 18 czerwca br. na trasie Kraków – Zakopane zawieszone zostanie kursowanie pociągów. PKP Intercity przygotowało dla pasażerów autobusową komunikację zastępczą.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Zakręcanie kurka i sankcje to straty dla Rosji i dla Zachodu

(AFP/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Analitycy firmy konsultacyjnej z Wood Mackenzie zwracają uwagę, że nawet w okresie szczytowym zimnej wojny za rządów Breżniewa, Rosja była najpewniejszym dostawcą ropy naftowej i gazu dla krajów Europy Zachodniej. Europejscy klienci padli ofiarą zablokowania dostaw gazu przez Rosję w czasie konfliktu Kremla z Ukrainą dopiero w 2006 i 2009 r. Warto pamiętać, że przez ukraińskie gazociągi transportowane jest 60 proc. dostaw rosyjskiego gazu do Europy – przypominają analitycy.

Uzależnienie krajów europejskich od Rosji jest podobnie duże, jeśli chodzi o ropę. Połowa dziennej rosyjskiej produkcji ropy – wynoszącej 10 mln baryłek – jest przeznaczona dla odbiorców w Europie. Uzależnienie jest jednak dwustronne – eksport węglowodorów jest dla Moskwy największym i najważniejszym źródłem wpływów budżetowych.  Singapurscy eksperci z firmy World Oil & Gas podkreślają też, że wzajemne relacje są dodatkowo skomplikowane przez często pomijany w mediach fakt, że to zachodnie koncerny paliwowe zapewniają Rosji technologie umożliwiające eksploatację ropy i gazu ze złóż na morzu, eksplorację nowych złóż i eksploatację w trudniejszych warunkach geologicznych, a także technologię produkcji gazu skroplonego. Właśnie te zachodnie koncerny, które zainwestowały w Rosji, są najbardziej zagrożone kryzysem na Ukrainie. Eksperci giełdy singapurskiej wymieniają brytyjski BP, posiadający 19,75 proc. udziałów rosyjskiego Rosnieftu, którego akcje wczoraj na londyńskiej giełdzie straciły 2,3 proc. wartości. Na innych giełdach straty były nieco wyższe. Amerykański koncern ExxonMobil, włoski Eni i norweski Statoil mają podpisane znaczące kontrakty z Rosnieftem. Shell jest partnerem Gazpromu w eksploracji i eksploatacji złóż w rosyjskiej Arktyce. Francuski Total jest m.in. właścicielem 16 proc. kapitału rosyjskiego niezależnego koncernu Novatek. Wszystkie te koncerny poniosą dotkliwe straty zarówno, gdy Rosja ograniczy eksport węglowodorów, jak i gdy wobec Rosji Zachód zastosuje sankcje. Ale każda wojna przynosi straty – puentują analitycy z Singapuru.

Europa ma alternatywy. Rosja jest skazana na europejski rynek

(OILPRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Analityk OilPrice.com Nicolas Cunningham wskazuje, że kryzys gazowy nie będzie dla Europy tak groźny, jak potocznie przyjęto. Na terenie Unii Europejskiej zmagazynowano 40 mld m3 gazu ze względu na ciepłą zimę. To o 20 procent więcej, niż w zeszłym roku. Również import gazu z Rosji na Stary Kontynent maleje. W 2003 roku wynosił 45 procent, a dziś to tylko jedna trzecia. W długim terminie trend ten będzie postępował, wraz z rozwojem importu LNG z krajów Bliskiego Wschodu oraz Stanów Zjednoczonych. Zdaniem Cunninghama Europa ma alternatywne źródła dostaw gazu, a Rosji brakuje alternatywnych rynków zbytu. Dlatego to Rosja więcej straci na zablokowaniu eksportu na Zachód.

Jaceniuk rozważa prywatyzację sektora gazowego

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Na spotkaniu z przedsiębiorcami premier Ukrainy Aresenij Jaceniuk ocenił, że spółki-córki państwowego monopolisty gazowego Naftogazu to wielkie obciążenie dla budżetu kraju a sama firma jest „nietransparentnym potworem”. Dlatego zdaniem Jaceniuka należy rozważyć jej prywatyzację, która zakończyłaby korupcję w ukraińskim sektorze energetycznym.

UE chce spłacić dług gazowy Ukrainy. Pożyczki rozważają także USA i Rosja

(KOMISJA EUROPEJSKA/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. energii Unii Europejskiej Gunther Oettinger zadeklarował, że Unia Europejska jest gotowa spłacić gazowy dług Ukrainy wobec Gazpromu. O pożyczkach wspominają także USA i Rosja. – Spłata tego ogromnego długu będzie uwzględniona w pakiecie pożyczkowym Komisji Europejskiej – zapewnił unijny urzędnik. Bruksela ma ujawnić jego kształt w środę. Ostatnio Gazprom poinformował, że w związku z dalszym zaleganiem z opłatami za gaz przez ukraiński Naftogaz, rosyjska firma nie przedłuży rabatu cenowego z pierwszego kwartału 2014 roku ($268,5/1000 m3) a cena wróci do wcześniejszego poziomu (ok. $400/1000 m3). Gazprom nalega również na to, by Ukraińcy spłacili swój dług w całości. Według firmy wynosi on obecnie 1,529 mld dolarów. Prezydent Władimir Putin ostrzegł, że w razie braku spłaty za luty 2014 roku dług powiększy się do sumy 2 mld dolarów. Naftogaz już sygnalizuje, że nie będzie w stanie zapłacić za lutowe dostawy. Rosjanie także rozważają udzielenie Ukraińcom pożyczki na rzecz spłaty długu. Może ona wynieść od 2 do 3 mld dolarów i jest obecnie analizowana przez rosyjskie ministerstwo finansów. Kijów zasygnalizował, że liczy na przyznanie tej kwoty i oczekuje jasnej deklaracji Moskwy w tej sprawie. Z pomocą finansową ruszyli także Amerykanie. Sekretarz Stanu USA John Kerry zadeklarował wczoraj w Kijowie, że Ameryka jest gotowa pożyczyć 1 mld dolarów tak szybko, jak będzie to możliwe. Amerykanie oczekują, że te pieniądze pomogą zminimalizować negatywny wpływ reform w sektorze gazowym na koszty ponoszone przez gospodarstwa domowe z tytułu rachunków za gaz. Są one obecnie subsydiowane przez rząd, co obciąża poważnie budżet. Reformy usuną subsydia i przerzucą ciężar finansowy na obywateli.

Prokurator przyjrzy się umowom łupkowym na Ukrainie

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Umowy na poszukiwanie gazu łupkowego na terenie Ukrainy zawarte za rządów Wiktora Janukowycza mają zostać zbadane przez prokuraturę. Śledczy mają sprawdzić, czy umowy nie uwzględniają prywatnych korzyści oligarchów związanych z odwołanym prezydentem kraju. Nad Dnieprem gazu łupkowego mają szukać Shell, Chevron, Exxon Mobil i Eni. Firmy obiecują gigantyczne inwestycje w sektor gazowy. Jednocześnie podkreślają, że ich porozumienia z Kijowem są transparentne. Zdaniem analityków IHS Global Insight śledztwo prokuratury może opóźnić realizację poszukiwań.

W Brukseli trwają negocjacje w sprawie South Streamu

(ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

W Brukseli 3 marca wieczorem ministrowie lub wiceministrowie energetyki z Austrii, Bułgarii, Włoch, Węgier, Chorwacji i Słowenii wzięli udział w spotkaniu na temat South Stream z udziałem komisarza UE ds. energii Günther Oettingera, który przewodniczył spotkaniu.  Celem spotkania była wstępna ocena pracy grupy roboczej powołanej dla omówienia projektu South Streamu i niezgodności tego projektu z trzecim pakietem energetycznym UE.  Pojawiła się przy tej okazji nieoficjalna informacja, że Austria ma powrócić do projektu South Stream.

Spadek inwestycji w energetykę wiatrową w UE w 2013 r.

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W ciągu 2013 r. w krajach Unii Europejskiej zainstalowano 11.159 MW mocy elektrowni wiatrowych. Jest to o 8 proc. mniej niż w 2012 r., jak świadczą najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Energii Wiatrowej ( European Wind Energy Association – EWEA). Wartość nowych obiektów wiatrowych szacuje się na 13 – 18 mld euro. Moc łączna lądowych elektrowni wiatrowych w UE wynosi 110,7 GW. Elektrownie wiatrowe przy ogólnej przeciętnej liczbie dni wietrznych w roku na obszarze krajów Unii mogą wyprodukować 257 TWh prądu, co daje 8 proc. całego zużycia energii elektrycznej w Unii Europejskiej. Sprawozdanie EWEA podkreśla wielkie różnice między krajami UE, jeśli chodzi o inwestowanie w energię wiatrową. Generalnie inwestycje te zmniejszyły się znacznie w 2013 r. w porównaniu do lat poprzednich.  W Hiszpanii ten spadek w porównaniu z 2012 r. wyniósł 84 proc., we Włoszech – 65 proc., a we Francji – 24 proc. Spadki w większości krajów UE spowodowały, że wzrost sektora energii wiatrowej był w 2013 r. bardzo nierównomierny – koncentracja nowych inwestycji miała miejsce w dwóch krajach: w Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie powstało 46 proc. wszystkich nowych unijnych elektrowni wiatrowych w ub.r.

Amerykańskie rezerwy strategiczne mogą obniżyć cenę ropy naftowej

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kryzys na Krymie powoduje wzrost ceny ropy naftowej. Aby mu przeciwdziałać Stany Zjednoczone mogą wypuścić na rynek 500 tysięcy baryłek ropy składowanych obecnie w strategicznej rezerwie. Z wyliczeń ekonomisty Phillipa Verlegera wynika, że taki manewr obniżyłby cenę baryłko o około 10 dolarów. Taki spadek kosztowałby Moskwę 40 mld dolarów i spadek PKB o około 4 procent, ponieważ sprzedaż węglowodorów stanowi 52 procent zysków budżetowych Rosji. Aby efekt był mocniejszy, Amerykanie musieliby namówić kluczowego eksportera ropy – Arabię Saudyjską – aby nie podjęła środków zaradczych i nie zmniejszała wydobycia ropy naftowej.

Gazprom: Umowa gazowa z Chinami w maju

(GŁOS ROSJI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Podczas spotkania z premierem Rosji Dmitrijem Miedwiediewem, dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller podał kolejny hipotetyczny termin podpisania umowy gazowej z chińskim CNPC. Ma to się stać w maju tego roku. Umowa zakłada eksport 38 mld m3 gazu rocznie za pomocą planowanego gazociągu Siła Syberii doprowadzającego surowiec ze złóż na Syberii do odbiorców w Chinach.

INFRASTRUKTURA

Powstanie blisko 575 km nowych dróg

(ministerstwo infrastruktury)

Rząd zaakceptował zmiany w załączniku nr 5 do Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Oznacza to, że do listy priorytetowych inwestycji dopisano kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad, których realizacja dofinansowana będzie z funduszy UE na lata 2014-2020. Decyzja pozwala uruchomić postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót na kolejnych odc. o dł. ok. 575 km. Do listy dołączono następujące inwestycje: A1 odcinek Pyrzowice – koniec Obwodnicy Częstochowy (budowa 2014-2017),

S3 Legnica – Bolków (budowa 2015-2018), S5 Wrocław – Bydgoszcz, odcinek Białe Błota – Mielno, Wronczyn – Radomicko (budowa 2014-2017), S5 Nowe Marzy – Bydgoszcz (budowa 2016-2018), S7 Warszawa – Gdańsk, odcinek koniec południowej obwodnicy Gdańska – początek  obwodnicy Elbląga, Napierki – Płońsk (budowa 2014-2017), S8 Radziejowice – Białystok, koniec obwodnicy Wyszkowa – Zambrów (bez obwodnicy  Ostrowi Mazowieckiej) (budowa 2014-2017), S19 Lublin – Rzeszów, odcinek koniec obwodnicy Lublina – Sokołów Małopolski Północ (budowa 2014 -2017), S61 obwodnica Augustowa – granica państwa (budowa 2015-2020).

PKP Cargo samodzielnym przewoźnikiem w Holandii

(PKP Cargo)

PKP Cargo otrzymało certyfikat bezpieczeństwa część „B” od holenderskiego Inspektoratu Transportu i Środowiska – polskiego odpowiednika UTK. Dokument uprawnia spółkę do przewozu towarów, w tym ładunków niebezpiecznych na terytorium największego państwa Beneluxu. Holandia jest siódmym krajem europejskim, na terenie którego PKP Cargo może samodzielnie przewozić ładunki. Dokument pozwoli spółce na samodzielną realizację przewozów towarowych, w tym przewozów towarów niebezpiecznych na sieci kolei holenderskich, z wyjątkiem linii dużych prędkości – HSL Zuid. PKP Cargo realizuje działania w celu podpisanie stosownych umów z holenderskim zarządcą infrastruktury, umożliwiających rozpoczęcie samodzielnych przewozów na terytorium Holandii.

23 chętnych do budowy Południowej Obwodnicy Warszawy

(GDDKiA)

23 firmy i konsorcja są zainteresowane budową Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku Puławska-Lubelska. Zadanie zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:

– odcinek A, długości ok. 4,6 km od w. Puławska do w. Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem; – odcinek B, długości ok. 6,45 km od w. Przyczółkowa do w. Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę; – odcinek C, długości ok. 7,45 km od w. Wał Miedzeszyński do w. Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Na odcinek A złożono 16 wniosków, na B – 15 wniosków a na C – 16 wniosków.

Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w Porcie Gdynia

(ministerstwo infrastruktury)

Stworzenie korzystnych warunków do rozwoju portu gdyńskiego i zwiększenie jego konkurencyjności w regionie Morza Bałtyckiego to główny cel przedsięwzięcia  polegającego na przebudowie odcinka Nabrzeża Szwedzkiego zlokalizowanego w Porcie Wschodnim. Inwestycja, znajdująca się w układzie sieci TEN-T, jest współfinansowana w kwocie ponad 48,6 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko. Gdynia zyska nowoczesną infrastrukturę portową do obsługi ładunków masowych, takich jak produkty paszowe czy kruszywa do budowy dróg w kraju, co poprawi jakość i szybkość obsługi ładunków w porcie. Poprzez lepsze dostosowanie terminalu masowego do przewozów kolejowych realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kombinowanego.

Egzekwowanie dotacji UE od wykonawcy to jak wiadomość z 1. kwietnia

(PZPB/ RynekInfrastruktury.pl)

GDDKiA nie wyklucza, że jeśli z powodu opóźnień na budowanym odcinku autostrady A4 z Rzeszowa do Korczowej Polska zostanie zmuszona do oddania 2,7 mld zł unijnej dotacji, instytucja może domagać się zwrotu tej kwoty od wykonawcy. Informacja o takim zapisie w specyfikacji na dokończenie odcinka A4 po Polimeksie-Mostostalu pojawiła się w mediach. – Dla mnie jest to wręcz kuriozalne. W moim odczuciu jest prawnie niedopuszczalne, żeby taki zapis znalazł się w kontrakcie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Barbara Dzieciuchowicz, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Inwestycja jest już opóźniona o 2 lata i teraz, kiedy pojawia się realne zagrożenie, że może nie być gotowa i rozliczona w tej perspektywie unijnej, przerzucenie odpowiedzialności na wykonawcę jest absolutnie niedopuszczalne, a wręcz ze strony Generalnej Dyrekcji nieprzyzwoite – stwierdza Dzieciuchowicz.

PZPB złożyło odwołanie do KIO – autostrada A4

(PZPB)

Jako organizacja pracodawców, PZPB skorzystało ze swojego wprawa wniesienia odwołania do KIO na zapisy SIWZ opublikowanego przez GDDKiA dot. Zamówienia pn.. Kontynuacja budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów (węzeł wschodni)-Jarosław (węzeł Wierzbna) odcinek 581+263,44 od km 622+463,44 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi”. Skarżymy 23 postanowienia kontraktowe, które w naszej ocenie stanowią poważne zagrożenie dla procesu właściwego wyboru wykonawcy i późniejszej realizacji robót. Wszystkie zarzuty dotyczą nadmiernych ryzyk, które zamawiający postanowił delegować na wykonawcę, a które przy zachowaniu standardów zawodowych nie są możliwe do oszacowania.

Rośnie zainteresowanie zagospodarowaniem Międzytorza

(PKP SA)

PKP SA przedłużyła termin przewidziany na wykup i odbiór memorandum informacyjnego dla zagospodarowania terenu Międzytorza w Gdyni. Oferenci mogą zgłaszać się po dokument do 15 kwietnia br. Do PKP SA zgłaszają się kolejni deweloperzy zainteresowani realizacją inwestycji. Spółka chce zaprezentować projekt także na międzynarodowych targach nieruchomości w Cannes i zachęcić do przedsięwzięcia inwestorów spoza kraju. Do wspólnego zagospodarowania pozostaje ponad 14 ha gruntu położonego wzdłuż ul. Jana z Kolna i ul. Janka Wiśniewskiego. Teren inwestycyjny położony jest w odległości zaledwie 1 km od ścisłego centrum miasta. O jego atrakcyjności decyduje zatem nie tylko wielkość, ale i  lokalizacja. Wartość całego przedsięwzięcia może wynieść nawet 900 mln zł.

Zmiany w kursowaniu pociągów w Warszawie oraz Kraków-Zakopane.

(PKP SA)

9 marca zarządca infrastruktury (PKP PLK) rozpocznie remont mostu kolejowego w Warszawie. W związku z tym wybrane pociągi PKP Intercity będą kursować do/z/przez stację Warszawa Gdańska, z pominięciem Warszawy Centralnej, Warszawy Zachodniej i Warszawy Wschodniej. W związku z budową zapory wodnej Świnna Poręba od 3 marca do 18 czerwca br. na trasie Kraków – Zakopane zawieszone zostanie kursowanie pociągów. PKP Intercity przygotowało dla pasażerów autobusową komunikację zastępczą.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły