BezpieczeństwoEnergetykaGaz.

Rodkiewicz: Broń i energetyka to podstawa pragmatycznej współpracy Moskwy i Delhi

fot. Wikimedia Commons

ANALIZA

Witold Rodkiewicz

Ośrodek Studiów Wschodnich

Podczas wizyty Władimira Putina w Indiach 15–16 października podpisano szereg dokumentów o współpracy wojskowo-technicznej i energetycznej. Dwa porozumienia międzyrządowe przewidują zakup przez Indie czterech fregat projektu 11356 oraz czterech dywizjonów rakiet przeciwlotniczych S-400, a na mocy porozumienia między Rosoboroneksportem i koncernem Wiertoloty Rossii oraz indyjskim koncernem HAL ma powstać wspólna spółka dla produkcji w Indiach śmigłowców Ka-226T.

Wartość porozumień jest oceniana na 6–9 mld USD. W sferze energetycznej konsorcjum, w którego skład wchodzi Rosnieft’, nabyło indyjską spółkę naftową Essar Oil, dysponującą m.in. drugą co do wielkości rafinerią w Indiach. Ponadto Rosnieft’ zawarła porozumienie z indyjskim państwowym koncernem ONGC Videsh o sprzedaży 11% w rosyjskiej spółce naftowej Wankornieft’.

Komentarz

  • Strategiczne partnerstwo Rosji i Indii opiera się na współpracy w dwóch dziedzinach: wojskowo-technicznej i energetycznej. W tej pierwszej Rosja występuje jako dostawca broni i technologii wojskowych dla Delhii, w drugiej Indie występują jako inwestor w wydobywczy sektor energetyczny Rosji oraz jako importer LNG i przyszły importer ropy naftowej. Partnerstwu temu brakuje jednak szerszych podstaw ekonomicznych (obroty handlowe między obu krajami spadły z 11 mld USD w 2012 roku do 7,8 mld w 2015, przy czym rosyjski eksport skurczył się do 2,2 mld USD). Jednocześnie między partnerami rosną rozbieżności na tle stosunku do Chin (Moskwa stawia na politykę zbliżenia z Pekinem i zaostrzenie konfliktu z Waszyngtonem, Indie – na równoważenie Chin poprzez zbliżenie z Waszyngtonem).
  • Chociaż współpraca wojskowo-techniczna między Rosją a Indiami pozostaje intensywna, to widoczne są w niej dwie nowe tendencje. Rosja straciła pozycję dominującego dostawcy: jej udział w indyjskim imporcie broni spadł z 75% w latach 2004–2013 do 30–40% w latach 2014–2015. W 2014 roku pierwsze miejsce wśród eksporterów na rynku indyjskim zajęły Stany Zjednoczone. Ponadto Rosja musi godzić się na żądania indyjskiego partnera dotyczące przekazywania technologii i lokalizacji produkcji w Indiach. Odzwierciedleniem tej tendencji jest podpisanie porozumienia przewidującego wyprodukowanie części (140 z 200) zamówionych śmigłowców i fregat (dwie z czterech) w Indiach.

Więcej: Ośrodek Studiów Wschodnich

Ośrodek Studiów Wschodnich


Powiązane artykuły

Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Ile OZE do 2030 roku? Polska redukuje plany

56,1 procent energii z zielonych źródeł. Tak brzmiał plan Polski jeszcze w październiku ubiegłego roku. Według aktualizacji KPEiK udział zmniejszy...

Udostępnij:

Facebook X X X