Alert

Elektryczne autobusy: Jak promować elektromobilność w mieście?

Autobus elektryczny w Wielkiej Brytanii.

Elektromobilność w polskich miastach. Niskoemisyjne autobusy – aktualne wyzwania” to temat seminarium zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Otwierając spotkanie dyrektor CUPT Przemysław Gorgol podkreślił, jak istotna dla Komisji Europejskiej jest kwestia ograniczania emisji CO2 i ochrony środowiska. – Trzeba jednak pamiętać, że inwestycje w transport wiążą się z ryzykiem. Potrzebna jest współpraca wszystkich podmiotów działających na rzecz elektromobilności, by racjonalnie gospodarować środkami unijnymi – mówił dyr. Gorgol.

Unia Europejska przeznaczyła ponad 900 mln złotych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na projekty związane z autobusami niskoemisyjnymi w Polsce. Obniżenie gazów cieplarnianych, dekarbonizacja transportu publicznego to bardzo ambitne cele wynikające z porozumień paryskich (COP 21) Dlatego też ważne jest skoncentrowanie się na technologiach opartych na paliwach alternatywnych – zauważył przedstawiciel Komisji Europejskiej.

Przedstawiciele inicjatywy JASPERS zwrócili szczególną uwagę, by w procesie planowania projektów z zakresu transportu miejskiego, w dłuższej perspektywie czasowej zawsze brać pod uwagę lokalne potrzeby i uwarunkowania. Na przykładach konkretnych miast europejskich i spoza kontynentu wskazali na rozwiązania zakończone pomyślnie, jak i na inwestycje, które się nie udały, dokładnie omawiając przyczyny niepowodzenia.

Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Energii, w ramach pierwszego panelu, nakreśliło cele polskiego rządu w obszarze elektromobilności oraz zaprezentowało stan prac nad ustawodawstwem w tym zakresie. Wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski zwrócił uwagę, że nie mniej ważny od rozwiązań prawnych jest dialog z producentami taboru. Uczestnicy seminarium mieli okazję zapoznać się również z instrumentem finansowym ELENA, z którego można skorzystać w przypadku inwestycji w ekologiczną komunikację miejską.

Aspekty technologiczne rozwiązań dotyczących elektromobilności w oparciu o badania naukowe i doświadczenie własne, szeroko przedstawił prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. – Ogólne trendy dotyczące rozwoju transportu miejskiego polegać będą na redukcji transportu indywidualnego na rzecz transportu publicznego – wskazał prof. Choromański.

Podczas drugiego panelu wiedzą oraz różnorodnymi rozwiązaniami i doświadczeniami w zakresie wdrażania i funkcjonowania miejskich systemów komunikacji publicznej podzielili się z uczestnikami seminarium przedstawiciele polskich miast (Warszawa, Poznań, Gdynia, Rzeszów). Głos w dyskusji zabrał również reprezentant przedsiębiorstwa transportu publicznego z Madrytu.

Spotkanie moderował Jan Friedberg, niezależny konsultant, który na podsumowanie przedstawił najważniejsze wnioski płynące z seminarium:

  • rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego stanowi powszechnie akceptowany kierunek zmian (potwierdzony zarówno na poziomie strategicznych dokumentów na poziomie krajowym i regionalnym, jak również europejskim);
  • istniejące rozwiązania technologiczne wymagają ciągłego rozwoju w celu wypracowania modelowych rozwiązań eliminujących większość najważniejszych ryzyk, co wpłynie na upowszechnienie zastosowań;
  • walory użytkowe muszą być kompromisem pomiędzy oczekiwaniami pasażerów (np. hałas, przyjazność dla środowiska, pewność) a oczekiwaniami operatorów (np. niezawodność, niskie koszty eksploatacyjne);
  • finansowanie projektów ze środków europejskich pomoże upowszechnić zastosowanie na szerszą skalę taboru elektrycznego, jednakże należy pamiętać o stworzeniu zachęt na poziomie mechanizmów polityki państwa (podatki/akcyza) zmniejszających lub co najmniej gwarantujących stabilność kosztów operacyjnych.

Źródło: Centrum Unijnych Projektów Transportowych


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X