icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Zawistowski: Tauron odwrócił trend spadkowy dzięki innowacjom (ROZMOWA)

ROZMOWA

Tauron zaprezentował wyniki finansowe za okres trzeciego kwartału tego roku. Po dziewięciu miesiącach 2016 r., spółka utrzymała solidną marżę w segmencie sprzedaży mimo presji konkurencyjnej. Jak przekonuje w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl Piotr Zawistowski, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. Klienta i Handlu, średnia rynkowa pokazuje, że koncern znacznie osłabił dynamikę spadku.

BiznesAlert.pl: Grupa Tauron przedstawiła wyniki za 9 miesięcy bieżącego roku. Jak prezentują się wyniki spółki w segmencie sprzedaży?

Piotr Zawistowski, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. Klienta i Handlu: Jesteśmy zadowoleni z wyników jakie osiągnęła w tym okresie spółka. Porównując nasze rezultaty z danymi pozostałych graczy na rynku, udało się zatrzymać notowany z kwartału na kwartał trend spadkowy. Wyniki EBITDA segmentu w układzie rok do roku za trzeci kwartał są na tym samym poziomie. Zmierzając do poprawy sytuacji zaczęliśmy od początku tego roku działać na rzecz poszerzenia oferty. Takim elementem jest możliwość zakupu energii elektrycznej i gazu zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Wprowadzamy także nowe produkty. Jedną z inicjatyw jest sprzedaż ekogroszku przez naszą stronę internetową. Można na niej zamówić węgiel workowany o wysokiej jakości z dostawą do domu.

Jakie powody przemawiały za uruchomieniem przez Tauron sprzedaży węgla przez Internet?

Tauron jest dużym producentem węgla. Sprzedaż produktów o bardzo wysokiej jakości i bardzo dobrych parametrach jest kierunkiem, który należało dokładnie rozpoznać. Od momentu nabycia zakładu w Brzeszczach pojawił się w naszej ofercie węgiel, który ze względu na swoje właściwości nadaje się do sprzedaży masowej. Z naszej perspektywy, w bieżącym roku sprzedaż internetowa jest pilotażem. Do jego zaproponowania skłoniło nas poszukiwanie nowych możliwości budowy kanałów komunikacji i przedstawiania naszej oferty. Zależy nam również na budowaniu w świadomości naszych klientów poczucia, że przez stronę internetową w łatwy i szybki sposób można nabyć od Grupy Tauron produkty i usługi. Jest to ważny element, który ma przygotować spółkę do rozszerzenia działania w przyszłym roku. W tym samym czasie zakończyliśmy pierwszy, bardzo ważny etap przebudowy strony www, która dotychczas była zorientowana w dużym stopniu na treść korporacyjną. Obecnie jest to strona zorientowana na klientów Grupy Tauron, ułatwiająca m.in. zakup wielu naszych produktów.
Generalnie koncentrujemy się na rozwoju elektronicznych procesów obsługi i sprzedaży. Unowocześnienie strony i jej właściwa promocja spowodowała między innymi trzykrotny wzrost liczby wejść osób, które poszukują treści informacyjnych i zakupowych. Chcemy, aby internet stał się trwałym i popularnym kanałem sprzedaży naszych produktów.

Jak kształtuje się liczba klientów biznesowych Grupy Tauron w omawianym okresie?

Jeżeli chodzi o handel, to ostatnie miesiące były dla nas dość owocne w tym segmencie. Przykładem może być sprzedaż energii do jednostek samorządów terytorialnych w grupach zakupowych. Są to m.in. Górnośląski Związek Metropolitalny, a także takie miasta jak Lublin, Szczecin czy Olsztyn. To niewątpliwie nasze sukcesy. Ponadto PSE SA wybrało naszą ofertę sprzedaży prądu na potrzeby strat sieciowych.

Jak Tauron ocenia sprzedaż energii elektrycznej i gazu w systemie „dual fuel”?

Generalnie wstępne oceny są bardzo pozytywne. Celem wspomnianego systemu było również sprawdzenie reakcji rynku na nowy produkt. Potwierdziliśmy także, że nasze zespoły sprzedaży i marketingu potrafią zbudować atrakcyjną ofertę, zainteresować nią klientów no i oczywiście skutecznie realizować zawarte z naszymi klientami umowy. W tym roku rozpoczęliśmy dynamiczną promocję w tym zakresie, atutem jest nasza dobrze rozpoznawalna marka. Jesteśmy postrzegani w obszarze klientów masowych jako wiarygodny partner, co potwierdzają prowadzone na bieżąco specjalistyczne badania rynku.

Wyniki Grupy w segmencie sprzedaży za 9 miesięcy tego roku są słabsze niż w roku poprzednim. Jakie są tego przyczyny?

Patrząc na rynek, wydaje się że obecnie wyniki są pod dużą presją co świadczy o dość dużej konkurencji, w szczególności w segmencie biznesowym. W takiej ocenie utwierdzają nas istotne zmiany wolumenów sprzedaży poszczególnych graczy na rynku i wzrost aktywności nowych podmiotów. Jeśli spojrzymy na Tauron to to osłabienie wyników finansowych tego obszaru i według danych którymi dysponujemy, jest istotnie mniejsze niż średni spadek tych wyników na rynku. Jest to efekt naszej ciężkiej pracy. Rezultaty takie udało się osiągnąć m.in. poprzez wcześniej wspomniane poszerzenie naszej oferty w zakresie sprzedaży gazu czy też nowych produktów takich jak „serwisant” czy „elektryk”.

Czy państwa klienci pytają o stabilność dostaw energii elektrycznej?

Taki dialog był i jest prowadzony podczas naszych spotkań z klientami. Realizowaliśmy warsztaty z naszymi największymi klientami na przełomie września i października. To pytanie pojawiało się w kontekście zdarzeń z ubiegłego roku i reakcji oraz skutków wprowadzenia dwudziestego stopnia zasilania. Przedsiębiorcy często pytają naszą spółkę czy w razie ograniczeń poradzimy sobie z dostarczeniem energii elektrycznej. Warto jednak pamiętać (biorąc pod uwagę polski model rynku energii), że nie jesteśmy w stanie samodzielnie zagwarantować bezpieczeństwa i stabilności dostaw. Odpowiedzialność w tym zakresie głównie spoczywa na operatorze sieci przesyłowej.

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

ROZMOWA

Tauron zaprezentował wyniki finansowe za okres trzeciego kwartału tego roku. Po dziewięciu miesiącach 2016 r., spółka utrzymała solidną marżę w segmencie sprzedaży mimo presji konkurencyjnej. Jak przekonuje w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl Piotr Zawistowski, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. Klienta i Handlu, średnia rynkowa pokazuje, że koncern znacznie osłabił dynamikę spadku.

BiznesAlert.pl: Grupa Tauron przedstawiła wyniki za 9 miesięcy bieżącego roku. Jak prezentują się wyniki spółki w segmencie sprzedaży?

Piotr Zawistowski, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. Klienta i Handlu: Jesteśmy zadowoleni z wyników jakie osiągnęła w tym okresie spółka. Porównując nasze rezultaty z danymi pozostałych graczy na rynku, udało się zatrzymać notowany z kwartału na kwartał trend spadkowy. Wyniki EBITDA segmentu w układzie rok do roku za trzeci kwartał są na tym samym poziomie. Zmierzając do poprawy sytuacji zaczęliśmy od początku tego roku działać na rzecz poszerzenia oferty. Takim elementem jest możliwość zakupu energii elektrycznej i gazu zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Wprowadzamy także nowe produkty. Jedną z inicjatyw jest sprzedaż ekogroszku przez naszą stronę internetową. Można na niej zamówić węgiel workowany o wysokiej jakości z dostawą do domu.

Jakie powody przemawiały za uruchomieniem przez Tauron sprzedaży węgla przez Internet?

Tauron jest dużym producentem węgla. Sprzedaż produktów o bardzo wysokiej jakości i bardzo dobrych parametrach jest kierunkiem, który należało dokładnie rozpoznać. Od momentu nabycia zakładu w Brzeszczach pojawił się w naszej ofercie węgiel, który ze względu na swoje właściwości nadaje się do sprzedaży masowej. Z naszej perspektywy, w bieżącym roku sprzedaż internetowa jest pilotażem. Do jego zaproponowania skłoniło nas poszukiwanie nowych możliwości budowy kanałów komunikacji i przedstawiania naszej oferty. Zależy nam również na budowaniu w świadomości naszych klientów poczucia, że przez stronę internetową w łatwy i szybki sposób można nabyć od Grupy Tauron produkty i usługi. Jest to ważny element, który ma przygotować spółkę do rozszerzenia działania w przyszłym roku. W tym samym czasie zakończyliśmy pierwszy, bardzo ważny etap przebudowy strony www, która dotychczas była zorientowana w dużym stopniu na treść korporacyjną. Obecnie jest to strona zorientowana na klientów Grupy Tauron, ułatwiająca m.in. zakup wielu naszych produktów.
Generalnie koncentrujemy się na rozwoju elektronicznych procesów obsługi i sprzedaży. Unowocześnienie strony i jej właściwa promocja spowodowała między innymi trzykrotny wzrost liczby wejść osób, które poszukują treści informacyjnych i zakupowych. Chcemy, aby internet stał się trwałym i popularnym kanałem sprzedaży naszych produktów.

Jak kształtuje się liczba klientów biznesowych Grupy Tauron w omawianym okresie?

Jeżeli chodzi o handel, to ostatnie miesiące były dla nas dość owocne w tym segmencie. Przykładem może być sprzedaż energii do jednostek samorządów terytorialnych w grupach zakupowych. Są to m.in. Górnośląski Związek Metropolitalny, a także takie miasta jak Lublin, Szczecin czy Olsztyn. To niewątpliwie nasze sukcesy. Ponadto PSE SA wybrało naszą ofertę sprzedaży prądu na potrzeby strat sieciowych.

Jak Tauron ocenia sprzedaż energii elektrycznej i gazu w systemie „dual fuel”?

Generalnie wstępne oceny są bardzo pozytywne. Celem wspomnianego systemu było również sprawdzenie reakcji rynku na nowy produkt. Potwierdziliśmy także, że nasze zespoły sprzedaży i marketingu potrafią zbudować atrakcyjną ofertę, zainteresować nią klientów no i oczywiście skutecznie realizować zawarte z naszymi klientami umowy. W tym roku rozpoczęliśmy dynamiczną promocję w tym zakresie, atutem jest nasza dobrze rozpoznawalna marka. Jesteśmy postrzegani w obszarze klientów masowych jako wiarygodny partner, co potwierdzają prowadzone na bieżąco specjalistyczne badania rynku.

Wyniki Grupy w segmencie sprzedaży za 9 miesięcy tego roku są słabsze niż w roku poprzednim. Jakie są tego przyczyny?

Patrząc na rynek, wydaje się że obecnie wyniki są pod dużą presją co świadczy o dość dużej konkurencji, w szczególności w segmencie biznesowym. W takiej ocenie utwierdzają nas istotne zmiany wolumenów sprzedaży poszczególnych graczy na rynku i wzrost aktywności nowych podmiotów. Jeśli spojrzymy na Tauron to to osłabienie wyników finansowych tego obszaru i według danych którymi dysponujemy, jest istotnie mniejsze niż średni spadek tych wyników na rynku. Jest to efekt naszej ciężkiej pracy. Rezultaty takie udało się osiągnąć m.in. poprzez wcześniej wspomniane poszerzenie naszej oferty w zakresie sprzedaży gazu czy też nowych produktów takich jak „serwisant” czy „elektryk”.

Czy państwa klienci pytają o stabilność dostaw energii elektrycznej?

Taki dialog był i jest prowadzony podczas naszych spotkań z klientami. Realizowaliśmy warsztaty z naszymi największymi klientami na przełomie września i października. To pytanie pojawiało się w kontekście zdarzeń z ubiegłego roku i reakcji oraz skutków wprowadzenia dwudziestego stopnia zasilania. Przedsiębiorcy często pytają naszą spółkę czy w razie ograniczeń poradzimy sobie z dostarczeniem energii elektrycznej. Warto jednak pamiętać (biorąc pod uwagę polski model rynku energii), że nie jesteśmy w stanie samodzielnie zagwarantować bezpieczeństwa i stabilności dostaw. Odpowiedzialność w tym zakresie głównie spoczywa na operatorze sieci przesyłowej.

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

Najnowsze artykuły