PE chce poprawić jakość powietrza w Europie

0
16

Plany dotyczące ambitniejszych pułapów dla krajowych emisji głównych zanieczyszczeń do 2030 roku, włączając w to tlenki azotu oraz dwutlenek siarki, zostaną poddane pod głosowanie plenarne w środę. Ograniczenia zostały już nieformalnie uzgodnione z Holenderską Prezydencją w Radzie. Zanieczyszczenia powietrza powodują około 400 000 przedwczesnych zgonów rocznie, w UE.

– Zanieczyszczenia powietrza są główną środowiskową przyczyna przedwczesnych zgonów w UE, powiedziała Julie Girling (ECR, UK), odpowiedzialna za sprawozdanie.

– Tło polityczne znacząco zmieniło się przez ostatnie trzy lata, powodując umiejscowienie jakości powietrza w centrum publicznej debaty, w polaczeniu ze skandalem dotyczących emisji spalin. Wydaje się, ze zrozumieliśmy, że koncentrując się przez lata na CO2, zapomnieliśmy o jakości powietrza – dodała.

Nowe przepisy zawierają zobowiązania krajów do ograniczenia emisji dwutlenku siarki (SO2) tlenków azotu (NOx), nie metanowych lotnych związków organicznych (NMVOC), amoniaku i drobnych cząstek stałych (o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra).

Proponowane ograniczenia emisji zanieczyszczeń zredukowałyby ich negatywny wpływ na zdrowie o około 50% do 2030 roku. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska, zanieczyszczenia pochodzą z różnych źródeł:

  • Cząstki stałe emitowane są głównie przez systemy grzewcze, przemysł i transport
  • Tlenki azotu (NOx) emitowane są głównie przez transport
  • Dwutlenek siarki (SO2) emitowany jest głównie w związku z produkcją energii i transportem (z wyłączeniem transportu drogowego)
  • Prawie wszystkie emisje amoniaku (NH3) pochodzą z rolnictwa
  • Emisje tlenku węgla pochodzą z ogrzewania i transportu
  • Większość emisji metanu (CH4) pochodzi z rolnictwa, sektora energetyki oraz odpadów

Emisje spalin samochodowych

W tekście potwierdzono, zgodnie z sugestiami posłów, zobowiązanie UE do zidentyfikowania oraz zmiany źle działających przepisów dotyczących emisji spalin samochodowych, które doprowadziły do rozbieżności pomiędzy danymi o emisjach w rzeczywistych warunkach drogowych, a danymi o emisjach tlenków azotu (Nox) z samochodów, zgodnymi z normami zawartymi w przepisach EURO 6 dla silników diesla.

Metan

Państwa członkowskie naciskały na wyłączenie metanu z zakresu stosowania przepisów. Komisja Europejska zapowiedziała możliwość rewizji związanej z tym punktem.

Więcej informacji

W roku 2010 zanieczyszczenie powietrza spowodowało ponad 400 tysięcy przedwczesnych zgonów w UE i naraziło ponad 62% terytorium UE na eutrofizację, w tym 71% ekosystemów objętych programem Natura 2000. Zanieczyszczenie powietrza jest odpowiedzialne za dodatkowe koszty dla gospodarki w wysokości 330-940bn € rocznie, w tym w dziedzinie ochrony zdrowia 15 mld € z tytułu absencji chorobowej i 4 mld euro na opiekę zdrowotną, w rolnictwie straty upraw o wartości 3 mld euro, a w dziedzinie infrastruktury – uszkodzenia budynków kosztujące 1 mld € (dane Komisji Europejskiej).

Nieprzestrzeganie istniejących norm jakości powietrza i nowych międzynarodowych zobowiązań UE wynikających z Protokołu z Göteborga stanowi barierę w zapewnieniu lepszej ochrony obywateli UE i ich środowiska. Obszary, na których nieprzestrzegane są normami zanieczyszczeń NO2 i pyłami PM10 wynoszą odpowiednio 32% i 24% terytorium UE. Czterdzieści milionów obywateli UE oddycha powietrzem o stężeniu pyłów PM10 powyżej dopuszczalnych wartości granicznych UE.

Źródło: Parlament Europejski