Na początku 2017 roku Francuzi uruchamiają czwarty terminal LNG, tym razem w Dunkierce. Obiekt będzie mógł zabezpieczyć dostawy gazu we Francji i w Belgii w 20 proc. Jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie.
Francuski obiekt w Dunkierce będzie mógł rocznie przyjąć ok. 13 mld m3 LNG. W obiekcie znajduje się molo, które może obsłużyć rocznie do 150 tankowców, od największych Q-Max o możliwościach przesyłu do 267,000 m3, do średnich tankowców na rynkach regionalnych o pojemności 65 tysięcy m3. Wyposażony jest również w trzy zbiorniki LNG, każdy o pojemności 200 tys. m3 gazu.
Dyrektor wykonawczy EDF odpowiedzialny za sektor gazu, Marc Benayoun, podziękował partnerom i kontrahentom którzy pracowali razem od 2011 roku nad zakończeniem tej strategicznej dla Francji infrastruktury. Budowa samego terminalu kosztowała około 1 mld euro, z wyłączeniem kosztów przebudowy i budowy rurociągów, które łączą obiekt z francuskimi i belgijskimi systemami gazowymi. Obiekt rozpoczął pracę z początkiem 2017 r. , ale w lipcu zeszłego roku do Dunkierki dopłynął pierwszy ładunek LNG z Nigerii z przeznaczeniem na rozruch instalacji. Pierwotnie komercyjna eksploatacja miała ruszyć jesienią, jednak ze względu na problemy techniczne uruchomienie obiektu przesunięto w czasie.
Francuzi otwierają jeden z największych terminali LNG w Europie (INFOGRAFIKI)
Terminal LNG w Dunkierce dysponuje zdolnościami regazyfikacyjnymi w wysokości 13 mld m3 gazu rocznie. Pobliskie obiekty, zarówno terminal w Rotterdamie, jak i w belgijskim Zeebrugge, mają mniejsze zdolności. Według danych największego udziałowca obiektu – firmy EDF – nowy terminal może zaspokoić 20 proc. rocznego zapotrzebowania na gaz we Francji i Belgii. Budowę obiektu rozpoczęto w 2011 roku, zaś partnerami koncernu EDF, który dysponuje 65 proc. w spółce Dunkerque LNG, są belgijski Fluxys SA (25 proc.) oraz innych francuski koncern Total SA (10 proc). Operatorem obiektu jest firma Gaz-Opale. Wspominana spółka Dunkerque LNG posiada 51 proc. udziałami w Gaz-Opale , zaś 49 proc. należy do Fluxys.
Rosnąca liczba terminali oraz podmiotów, które oferują LNG sprzyja rozwojowi rynku „’schłodzonego paliwa”. Firmy zabiegają o nowe umowy, co sprzyja powstaniu nowych terminali LNG zwłaszcza w Europie, która może stać w nadchodzących latach jednym z głównych rynków zbytu. Tymczasem w 2015 r. moce europejskich terminali były wykorzystywane w zaledwie 25 proc. Strategia Unii Energetycznej, kładzie duży nacisk na wzrost konsumpcji LNG jako jeden z elementów dywersyfikacji dostaw gazu do Europy.
Natural Gas Europe/Bloomberg